mijn moeder gaat ook dood

Ineens heeft degene die je liefhebt niet meer lang te leven ...
Een moeilijke periode van afscheid nemen breekt aan ...
Me

mijn moeder gaat ook dood

Berichtdoor Me » Do 17 Nov 2005 11:08

Het is nu donderdag 17 november en we weten sinds maandag 14 november dat mijn moeder dood zal gaan aan kanker. Ze ging naar de huisarts omdat ze dacht dat ze een galsteentje had, met veel pijn in het ziekenhuis terecht gekomen en na 5 weken zoeken en bloedprikken is ze overgebracht naar een academische ziekenhuis, en daar thoraxfoto's gemaakt. Na een paar dagen kwam de uitslag kanker met uitzaaiingen naar de longen, niks meer aan te doen. Ik ben verdrietig en boos Waarom zij? We moeten nog een gesprek aan gaan met de arts om alle puntjes op de i te krijgen. Ik zou graag van andere willen weten hoe zij dat met hun werk e.d. geregeld hebben ik heb op het moment geen zin om te gaan werken en mijn baas verwcht dat ik na een week wel weer zal gaan werken, ik ben hier erg boos om en kan ook niet begrijpen dat ze dit van mij verwachten. En hoe gaat het verder zelf zit mijn moeder nog in een ontkennende fase. We wachten maar af.

iemand met ervaring

reactie op "mijn moerder gaat ook dood"

Berichtdoor iemand met ervaring » Do 02 Mar 2006 16:04

Helaas spreek ik uit ervaring. Mijn moeder is op 10 oktober 2005 overleden na 1 jaar ziektebed. Het is heel belangrijk dat je samen kunt genieten van kleine dingen. Maak alles bespreekbaar. Alles wat je weet vóór het overlijden van je moeder, is belangrijk voor de verwerking. Ken de kleine wensen van je moeder, zowel nu, als na het overlijden.

Er kan ook wel eens een dag voorbijkomen dat er helemaal niet over de ziekte gesproken wordt. Als je moeder dit prettig vindt, doe haar dat plezier dan. En uiteindelijk jezelf ook.

Als de uiteindelijke dag is aangebroken, probeer dan bewust te zijn van wat er gebeurt. Met je moeder, met jezelf en je omgeving. Ga niet worstelen met de vraag waarom dit jouw moeder moest overkomen. Dat levert alleen maar een hoop negatieve energie op. Antwoord krijg je nooit in dit aardse leven. Vertrouw er op dat jullie elkaar weer zullen ontmoeten. Op welke manier dan ook.

Uit mijn eigen ervaring, op het moment dat duidelijk was dat het moment van definitief afscheid nemen was aangebroken, heb ik haar zelf verzorgd. Zelf erbij geweest toen ze haar met de rouwauto thuis kwamen ophalen. Zelf de kist gesloten.

Je kunt zoveel zelf doen, daar kun je heel veel kracht uit putten.

Maak nog foto's, van voor het overlijden en na het overlijden.
Dat klinkt misschien heel raar. Foto's na verloop van tijd weggooien gaat altijd nog. Het maken ervan niet meer.

Ik ondervind troost bij het zien van foto's van mijn overleden moeder. Ze zag er eigenlijk weer uit zoals vroeger. Alsof ze helmaal niet ziek geweest was. Geen zwellingen, enz. Dat is een mooie herinnering aan haar.



Misschien heb je iets aan dit verhaal.

'for martha'

Berichtdoor 'for martha' » Ma 17 Apr 2006 05:52

ook ik spreek helaas uit ervaring. mijn moeder is 2 weken terug overleden. ook zij had kanker en daaarna is het heel snel bergafwaarts gegaan.

ik kan me eigenlijk alleen aansluiten wat bovenstaande zegt. ik heb mijn moeder de laatste dagen ook naar huis gehaald en samen met de thuiszorg de zorg op me genomen. dat was welliswaar loodzwaar maar ik ben er dankbaar voor dat ik dat nog heb kunnen doen. ik heb het zelf zeer prettig ervaren dat ze de laatste dagen thuis was en zij ook. dat is gewoon iets waar je over zult beslissen. de freq van het aantal gesprekken zullen naarmate ze terminaler word sterk achteruitgaan, komt ook door de morfine, maar de laatste dagen thuis is er toch meer tijd en aandacht voor wat privacy die je niet hebt in een ziekenhuis. zo heb ik de laatste nacht om 3 uur nog een gesprek kunnen voeren met mijn moeder voor het eerst sinds dagen. dat is simpelweg niet mogelijk in een ziekenhuis.

probeer haar zoveel mogelijk te steunen, hiermee zal je uiteindelijk ook veel troost uitputten voor jezelf. en mocht het moment aanbreken. geef je zelf de tijd om te rouwen en te verwerken.

ik wens je heelveel sterkte en eigenlijk dekt alles wat ik schrijf de lading niet want het is jouw moeder..

miep

Berichtdoor miep » Ma 24 Apr 2006 23:09

heel heel veel sterkte!!!!!!!!!


groetjes Miep :wink:


M;n moeder is 15 sep jl overleden

me

Berichtdoor me » Di 25 Apr 2006 12:48

Ik ben even niet meer hier geweest omdat mijn moeder 24 december is overleden.
Ik had alles redelijk onder controle dacht ik maar merk nu toch dat er een hoop niet lekker zit, ik ben vooral verdrietig omdat mijn werkgeefster vreselijk slecht ermee omgaat, en nu merk je wie je vrienden zijn en dat doet echt mega pijn.
Mijn vader heeft een goed contact gevonden bij een vrouw die ook als weduwe door het leven gaat op zich ben ik wel blij voor hem hij moet immers ook verder hoewel hij hetzelf snel vind gaan. Het doet gewoon nog zoveel pijn soms weet ik niet meer wat ik wil met mijn leven, ik ben single en heb wat goede mensen om mij heen, maar toch.

antje
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: Ma 07 Mei 2007 00:49

Berichtdoor antje » Do 10 Mei 2007 02:05

helaas heb ik dus ook de ervaring. ik heb troost gehaald uit het feit dat ik bij mn moeder was de laatste 4 dagen voor ze stierf tot dat ze naar het uitvaartcentrum werd gebracht om te worden opgebaard( waar ik ook heel de dag binnen mocht lopen).

ze stierf de dag na kerst nadat ze kerst heeft gevierd met mij, mn vriend en onze kinderen in het ziekenhuis( ze heeft tot de laatste dag thuisgewoont, wat ze graag wilde)en ze heeft echt genoten van die dagen

Ben in het ziekenhuis bij haar gebleven( ook op de ehbo) ik ben erbij geweest dat ze haar wasten en de make up is door mijn tante gedaan, hebzelf haar kleding uitgezocht.

dat gaf veel troost

antje
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: Ma 07 Mei 2007 00:49

Berichtdoor antje » Do 10 Mei 2007 02:06

en.... Me. veel sterkte

antje


http://www.dodenzijnnietstil.nl/ hanneke appelboom

DELETED

Berichtdoor DELETED » Za 26 Mei 2007 21:15

DELETED

MartinS
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Wo 21 Feb 2007 16:45

Berichtdoor MartinS » Za 26 Mei 2007 22:45

Beste Irene,

Zolang er leven is, is er hoop. Ik heb zelf darmkanker en ben nu aan de chemotherapie. Ik denk dat het enige wat je kunt doen is er zijn voor je moeder. Leef met de dag en maakt van ieder goed moment een feestje. Ik begrijp hoe moeilijk dat is, het is ook niet niks wat je overkomt, zeker niet omdat je nog graag je kindje aan je moeder wil laten zien. Kijk of er eventueel nog een secons opinion mogelijk is.

Sterkte
Martin

antje
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: Ma 07 Mei 2007 00:49

Berichtdoor antje » Zo 27 Mei 2007 01:15

ik heb trouwens ook het geluk dat mn moeder mn tweede kind nog net heeft mogen zien, hij was pas 6 weken toen ze overleed. dat kleine hummeltje was die laatste paar uren voor haar zo belangrijk, ze heeft hem geknuffeld gezoend en klampte zich echt aan hem vast, dat zal me altijd bijblijven

justinburhenne
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 06 Jan 2013 02:24

Re: mijn moeder gaat ook dood

Berichtdoor justinburhenne » Zo 06 Jan 2013 02:46

Hallo mensen, ik ben pas 12 jaar maar ik houd zoveel van mijn moeder en ik ben gewoon bang om haar te verlieezen als ik haar verlies heeft het leven voor mij gewoon geen nut meer misschien weet iemand een manier waardoor ik mezelf kan troosten zodat het leven er dan voor mij toch nut heeft en voor alle mensen die hun moeder of vader is verloren heel veel sterkte

justinburhenne
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 06 Jan 2013 02:24

Re: mijn moeder gaat ook dood

Berichtdoor justinburhenne » Zo 06 Jan 2013 02:47

Hallo mensen, ik ben pas 12 jaar maar ik houd zoveel van mijn moeder en ik ben gewoon bang om haar te verlieezen als ik haar verlies heeft het leven voor mij gewoon geen nut meer misschien weet iemand een manier waardoor ik mezelf kan troosten zodat het leven er dan voor mij toch nut heeft en voor alle mensen die hun moeder of vader is verloren heel veel sterkte


Terug naar “Omgaan met terminale patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten