Operatie

Ineens heeft degene die je liefhebt niet meer lang te leven ...
Een moeilijke periode van afscheid nemen breekt aan ...
Twigt
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 02 Jul 2008 23:13
Locatie: Capelle aan den IJssel

Operatie

Berichtdoor Twigt » Do 03 Jul 2008 00:02

Mijn vader heeft darmkanker (1 tumor, zonder verdere uitzaaiingen), deze tumor bekneld momenteel de darmen en zorgt er voor dat hij minimaal kan eten en dus ook niet meer kan aansterken na de chemotherapie, na 2 chemokuren is deze nu stop gezet, vanwege het feit dat de chemokuur te licht is en zwaardere chemo zou hij niet meer aan kunnen. Kortom een operatie is de enige uitweg uit deze vicieuze cirkel en dat is hetgeen wat hij graag zelf wil (al is er maar 1% kans), maar er is geen chirurg die hem wil opereren. Hij heeft een aantal jaren geleden al een maag operatie gehad en de chirurgen vinden het te gevaarlijk om hem nog een keer te opereren, vanwege het littekenweefsel. Voor deze maagoperatie was hij ook al opgegeven, nog 2 maanden was de diagnose, nu bijna 3 jaar later is hij er nog.

Waarom kan de patient niet mede bepalen of er een chirurgische ingreep gedaan wordt, ik begrijp dat de kennis en ervaring bij de chirurg zit, maar onze ervaringen zijn dat ze er ook wel eens naast kunnen zitten en in een dergelijk geval bepaalt de chirurg dat je dus dood gaat en ik vind dat dit niet alleen de beslissing van een chirurg en/of de medici zou mogen zijn, maar uiteindelijk de beslissing van de patient zelf zou moeten zijn.

Zijn er nog eventuele mogelijkheden, want opgeven is geen optie en zijn er nog mensen met ervaringen in Belgie en eventuele tips hoe je dit het beste kunt benaderen ?
Laatst gewijzigd door Twigt op Zo 13 Jul 2008 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.

ManonB
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2007 11:48

Berichtdoor ManonB » Do 03 Jul 2008 08:41

Ik zou je aanraden een second opinion aan te vragen in een belgisch univeritair ziekenhuis. Niet alleen kan zoiets in België vele malen sneller geregeld worden dan in Nederland, ook kijken artsen buiten Nederland vaak anders tegen de behandeling van kanker aan dan nederlandse artsen. Oftewel, voor patienten die in Nederland opgegeven worden zien ze daar soms nog wel mogelijkheden. Mochten ze niets kunnen doen, dan zijn ze daar ook eerlijk in.

Maar je kunt natuurlijk ook in Nederland een second opinion aanvragen bij een universitair ziekenhuis.


Terug naar “Omgaan met terminale patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten