Mijn zus is nog maar 36.....

Ineens heeft degene die je liefhebt niet meer lang te leven ...
Een moeilijke periode van afscheid nemen breekt aan ...
geena81
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 18 Nov 2010 22:44

Mijn zus is nog maar 36.....

Berichtdoor geena81 » Do 18 Nov 2010 23:07

Vorig jaar toen M 35 was kreeg ze te horen dat ze borstkanker had en dit was vreselijk maar wel goed te behandelen en te overkomen.
Dit jaar na alle chemo therapie, immunotherapie, bestraling te doorstaan kregen we te horen dat het was uitgezaaid naar de hersenen
en dat ze nooit meer beter zou worden. De wereld staat dan kompleet stil!!! :( :x

Eerst zijn ze begonnen met nieuwe ronde bestraling en hier na zou evt. nog chemo volgen maar dat gaat niet meer gebeuren omdat ze er te zwak voor is.
Een maand geleden is M verhuisd naar een Hospice en dat doet zo vreselijk zeer.

Ik zie haar zo hard achteruit gaan... gelukkig is het nu wat stabiel.
Zij was altijd zo zelfstandig en vol met levenslust en nu kom ik op bezoek bij een vrouw die zich met een rollator vooruit beweegt,
bijna nooit meer de deur uit gaat en dan alleen een blokje om in de rolstoel.

Ik woon niet dicht in de buurt en moet van ver alles aanzien. Ik ga vaak op bezoek en reis dan een heel eind heen en weer.
Thuis zorgt mijn man dan goed voor onze 2 kinderen en dat gaat gelukkig heel goed.

Je staat er mee op en dit beheerst je hele dag en je gaat er mee naar bed!

Over 2 weken is haar verjaardag en wordt ze 37. Hoe vier je zo iets???

Mijn zus en beste vriendin ligt in een bed aan de andere kant van het land en de rest van de wereld kan mij even gestolen worden...

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Mijn zus is nog maar 36.....

Berichtdoor stoffeltje » Vr 19 Nov 2010 11:44

hallo geena,
wat een schrik,en je verwacht het toch ook niet dat het zo doorgezaait is!
wel goed is dat ze nu in een hospice verblijft, de behandeling is daar heel menselijk.
ook naar de fam.toe want het je op je gemak voelen daar ivm. een geliefde is erg belangrijk.
wat haar verjaardag betreft zou ik het gewoon aan haar zelf vragen, ook ivm. wat ze aan kan.
en met rust die ze nodig heeft.
vaak kan je vragen wat er gedaan kan worden voor een verjaardag bij een hospice.

denk tijdens deze periodes ook aan jezelf, en blijf ook met leuke dingen bezig met bv. je kinderen naar een speeltuin of dierentuin.

laat je zus voelen dat je er voor haar bent.
harde vraag:heeft je zus al aangegeven wat voor een wensen ze heeft voor als ze heengaat?
begrafenis/crematie euthanasie etc.!
en heb je zelf iemand om mee te praten,een fam.lid .
ook een huisarts of dominee kan ook.
gaan je kinderen er goed mee om?
en het melden op werk en school is ook verstandig.
heel veel sterkte stoffeltje..

geena81
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 18 Nov 2010 22:44

Re: Mijn zus is nog maar 36.....

Berichtdoor geena81 » Za 20 Nov 2010 20:13

Hoi stoffeltje,

Als antwoord op je 'harde vraag' ... Mijn man en ik hebben ons eigen uitvaartbedrijf dus dat komt bij ons makkelijker ter sprakke dan bij een ander.
ja we hebben haar wel het een en ander gevraagt maar daar wil ze het niet over hebben... ze heeft gezegt 'maak er maar wat moois van' en dan gaan we ook zeker doen. Mijn vriendin ontwerpt kaartjes en is nu al bezig om iets heel moois te maken.

Ik heb vrij snel via de huisarts een doorverwijzing geregeld om met iemand hier over te praten en dat helpt wel iets....
De kinderen 6&7 zijn vanaf dag 1 al op de hoogte van hoe en wat ( op hun niveau). Zij weten dat hun tante niet beter word en niet lang meer heeft.
Op school hebben ze beide een gesprek met de hele klas gehad dus ze weten er allemaal van en dat is fijn want het houd hun ook wel bezig.

Ik werk momenteel niet, dat is te moeilijk voor mij. Mijn werk komt iets te dicht bij mijn verdriet.......

Ik ga maandag weer naar haar toe en ga zeker vragen wat ze wil met haar verjaardag, stom eigenlijk... je wil alles zo goed voor haar regelen dat je vergeet om zo iets simpels als gewoon vragen wat zij wil!

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Mijn zus is nog maar 36.....

Berichtdoor stoffeltje » Za 20 Nov 2010 20:47

hoi geena,
jullie zijn goed bezig!
ondanks dat het je werk is is het toch plots zo dichtbij.
ms. nog een foto maken op haar verjaardag,voor de kinderen en jouzelf voor later.
veel sterkte het is ook zo een rotziekte en altijd te jong.
stoffeltje.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn zus is nog maar 36.....

Berichtdoor liddy » Za 20 Nov 2010 21:02

Die laatste verjaardag kan een mooie dag worden.
Natuurlijk is er het verdriet van het is de laatste keer. Aan de andere kant ook het weten dat haar deze dag gegund is.
En dan zijn goede wensen nog steeds welkom.
Immers bij eenieder leeft de wens ze haar nog mooie dagen krijgt.
Sta vooral stil in je gedachten bij die glimlach die je ineens op haar gezicht ziet, wellicht het lachen om een grap.
Ook zal er een grap of opmerking gemaakt worden, die eigenlijk niet past. Probeer dan inplaats van de loodzware stilte
te verbreken door het gesprek af te leiden.
Vaak is het bij dergelijke dagen zo dat je je van tevoren over van alles drukt maakt en de dag zelf
uiteindelijk gemakkelijker verloopt dan je je had kunnen bedenken.
Een hele fijne verjaardag gewenst.

Markellie
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 25 Nov 2010 21:50

Re: Mijn zus is nog maar 36.....

Berichtdoor Markellie » Zo 28 Nov 2010 11:28

Jeetje wat een akelige situatie. Ik wens je zus en jullie als familie alle kracht toe aankomende periode

liefs Mar

geena81
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 18 Nov 2010 22:44

Re: Mijn zus is nog maar 36.....

Berichtdoor geena81 » Do 14 Apr 2011 11:47

Wij hebben samen met de familie in het hospice verdeelt over het weekend heel leuk haar verjaardag kunnen vieren...
In de tussen tijd hebben we ook kerst en oud & nieuw kunnen door brengen met zijn allen.
Vanaf eind januari kan zij niet meer uit het bed... maar ze is er nog steeds.
Momenteel slaapt zij bijna de hele dag en als ze wakker is is het contact moeilijk.

Zij is zo sterk!!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn zus is nog maar 36.....

Berichtdoor liddy » Do 14 Apr 2011 16:42

Zo te horen heb je een mooie herinnering aan haar verjaardag.
Wat fijn voor je.
Wellicht is een aanraking nog iets wat wel contact mogelijk maakt.
Zou het een idee zijn om haar haar leuk te doen, nagels lakken, haar handen inwrijven met crème?
Op die manier is er toch contact, al is het zonder woorden.


Terug naar “Omgaan met terminale patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten