Mijn vader heeft terminale longkanker

Ineens heeft degene die je liefhebt niet meer lang te leven ...
Een moeilijke periode van afscheid nemen breekt aan ...
Chelly77
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 28 Feb 2012 20:41

Mijn vader heeft terminale longkanker

Berichtdoor Chelly77 » Wo 29 Feb 2012 09:54

Al een jaar ging het niet goed met papa. Hij viel steeds af, at amper en werd steeds vermoeider. Iedereen in zijn omgeving vermoedde het al. Incl. mijn zus en ik. Maar na een aantal scans en maag/ darm onderzoeken kwam er niets uit. Tot hij 3 weken geleden weer werd opgenomen omdat het gewoon echt niet meer ging. Mijn vader woont alleen. Een goede vriendin van hem belde de huisarts. Hij werd doorverwezen naar het ziekenhuis. Daar ontdekten ze een tumor in zijn luchtpijp, precies waar de 2 longen samenkomen. Een rotplek dus. Artsen konden hem niet meer beter maken. Wel bestralen om de levensduur te verlengen. Ook heeft hij uitzaaiingen in de nek en onder zijn arm. Papa ging naar huis in afwachting van de bestraling. Die zouden afgelopen maandag plaats hebben moeten vinden. Helaas is het niet zo ver gekomen. Zaterdag hebben we de ambulance moeten bellen want hij was zeer verzwakt. Een longonsteking. Waarschijnlijk ook bijwerkingen van de morfinepleisters. 3 dagen lag hij in het ziekenhuis. Mijn zus en ik hebben om en om de nacht bij hem doorgebracht. Nu ligt hij naast me in een ziekenhuisbed, maar wel thuis, want hier wilde hij sterven. We weten niet hoe hard het zal gaan, wel weten we dat hij een vechter is. Soms is het moeilijk want is moeilijk te verstaan. Hij is soms ook een beetje agressief. Hij begrijpt niet waarom er zoveel verpleegsters komen. Stuurt de nachtzusters weg. (die overigens gewoon blijven hoor). Ik weet er af en toe gewoon niet mee om te gaan.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Mijn vader heeft terminale longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Wo 29 Feb 2012 10:42

Ten eerste wil ik jullie heel veel sterkte wensen Chelly. Het is behoorlijk snel gegaan merk ik..
Buiten de verpleeging om, krijgen jullie dan geen hulp ? Heb jij niemand om op terug te vallen ? Alleen dit doen zal een zware
taak worden namelijk. Misschien dat je een gesprek met de huisarts aan kan gaan wat de mogelijkheden zijn en ook aangeven
dat jij het erg zwaar vindt..

Ik wens jullie alle sterkte..

Chelly77
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 28 Feb 2012 20:41

Re: Mijn vader heeft terminale longkanker

Berichtdoor Chelly77 » Wo 29 Feb 2012 14:32

Dank je voor je reactie, Bart. Mijn zus helpt me. En ook wat familieleden, maar voornamelijk ik en mijn zus. Het is inderdaad erg zwaar, ook omdat we niet weten hoelang alles nog gaat duren.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Mijn vader heeft terminale longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Wo 29 Feb 2012 15:23

Probeer met de behandeld arts in contact te komen, maak een (bel)afspraak. Ondanks hij/zij het niet helemaal kan voorspellen kan hij je misschien wel wat meer informatie verschaffen hierover....

Chelly77
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 28 Feb 2012 20:41

Re: Mijn vader heeft terminale longkanker

Berichtdoor Chelly77 » Vr 02 Mar 2012 09:25

Mijn vader blijft me verbazen! Gisternacht wilde hij euthanasie. Dit heeft hij tegen de nachtzuster gezegd en de huisarts. Gistermiddag kwam er een SCEN arts, toen zei mijn vader opeens dat hij er vanaf zag. We hebben wel gezegd nu dat hij naar een hospice zal moeten gaan, omdat wij het anders niet meer volhouden. Het is vreselijk slopend dit.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft terminale longkanker

Berichtdoor liddy » Vr 02 Mar 2012 10:02

Een moedige beslissing om te zeggen dat het tijd is dat hij naar een hospice gaat.
Jullie moeten straks door en daar heb je ook energie voor nodig.
Niemand is er bij gebaat als jullie je nu over jullie grenzen gaan.
De verzorging in een hospice is geweldig. Ook jullie kunnen daar je verhaal kwijt.
Ik hoop dat het voor iedereen de plek wordt die voor jullie samen nog mooie herinneringen oplevert.

Chelly77
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 28 Feb 2012 20:41

Re: Mijn vader heeft terminale longkanker

Berichtdoor Chelly77 » Vr 02 Mar 2012 14:36

Helaas is er geen plek in het hospice hier in de buurt. Hij wil er ook niet heen, zegt hij. Niemand weet hoelang dit nog gaat duren want voor euthanasie komt hij niet meer in aanmerking omdat hij gisteren duidelijk zei dat hij dat niet wilde. Nu wil hij opeens weer wel, maarja, het mag niet meer! We moeten afwachten. Er is via evean wel contact met Humanitas, in de hoop dat ze ons een beetje kunnen ontzien in de zorg voor mijn vader. Mijn zus en ik hebben allebei jonge kinderen thuiszitten en die moeten maandag weer naar school. De nachthulp is er van 23-00 tot 07-00 en de thuiszorg komt met korte bezoekjes 3 keer per dag. Dus die gaten moeten opgevuld worden want er MOET iemand bij papa blijven. Hij ziet er slecht uit, erg geel. Hij heeft vandaag ook nog maar 1 slokje water genomen. Ik vind het vreselijk om hem zo te zien. We wachten gewoon op de dood.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft terminale longkanker

Berichtdoor liddy » Vr 02 Mar 2012 15:15

Wat erg voor jullie dat er geen plek is.
Hebben jullie het al over palliatieve sedatie gehad?
Als de huisarts al ingestemd had met euthanasie, dan lijkt het me dat je vader aan de regels voldoet die palliatieve sedatie mogelijk maken.
Palliatieve sedatie is een vorm van palliatieve zorg. Het omvat het opzettelijk verlagen van het bewustzijn van een patiënt in de laatste levensfase.
Dit gebeurt om ondraaglijk lijden, bijvoorbeeld bij pijn, te verlichten. De patiënt wordt in slaap gebracht, dit kan ook thuis gebeuren.
Een patiënt kan zelf verzoeken om palliatieve sedatie, maar ook de naaste familie en/of zorgverleners kunnen dat doen.
De behandelend arts neemt uiteindelijk op medische gronden de beslissing. Er is geen 2e arts nodig.
Hij weegt zorgvuldig af of de patiënt in aanmerking komt voor palliatieve sedatie. Daarbij overlegt hij met de patiënt en eventuele andere betrokkenen.
Bij palliatieve sedatie is het niet de bedoeling dat de patiënt eerder sterft, al kan dat wel een gevolg van palliatieve sedatie zijn.
Daarom is palliatieve sedatie een medische handeling die niet valt onder de euthanasiewetgeving.
Ik zie palliatieve sedatie als een zeer humane behandeling.
Ik ben nog geroerd door de manier waarop de arts met mijn oom praatte en de verzorging en mij betrok in het gezamelijk besluit.
De rust die er van ons allen (ook mijn oom) uitging, toen het besluit genomen was.
O, als dit eens mogelijk zou zijn voor jouw vader.

Pitiii
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 11 Apr 2012 08:34

Re: Mijn vader heeft terminale longkanker

Berichtdoor Pitiii » Wo 11 Apr 2012 09:27

Hoi Chelly77,

Wat verschrikkelijk zeg.
Ik herken mezelf erg in je verhaal. Mijn vader gaat ook erg achteruit en wil ook thuisblijven. Laatst was hij erg versuft en gaf toen toe aan opname in een hospice. Nu hij weer meer aanspreekbaar is wil hij het toch niet. Ook hij krijgt 3x per dag zorg en de gehele nacht. De afgelopen week was ik vrij en kon ik gelukkig elke dag bij hem zijn en was hij nauwelijks alleen. Nu moet ik weer naar school en hoop ik echt dat er vandaag al een vrijwilliger geregeld kan worden die de uren opvult wanneer er geen verpleging is. Mijn vader mag ook echt niet alleen zijn, hij valt veel en wil nog roken dus dat is ook gevaarlijk. Er komt veel op mij neer, al regelt mijn moeder ook veel. Maar dat is ook het enige wat ze doet, ik help hem naar de wc, geef hem wat eten en was de hele dag in de weer. Ben zelf gewoon bijna ingestort.

Een tip is misschien het regelen van een vrijwilliger? Die zijn er speciaal voor terminale patienten. Dit kan via de thuiszorg geregeld worden.
Hoe gaat het nu met je vader?

Ontzettend veel sterkte toegewenst en geniet nog van je vader!!!
Groetjes


Terug naar “Omgaan met terminale patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast