Zo maar ineens, diagnose Prostaatkanker

Voor alle kankersoorten die alleen bij mannen voorkomen.
srna513006
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 06 Jan 2011 12:51

Zo maar ineens, diagnose Prostaatkanker

Berichtdoor srna513006 » Di 18 Jan 2011 16:32

Hierbij wil ik mijn ervaring neerleggen met de hoop dat lotgenoten hier mogelijk iets aan hebben.

Na mijn pensionering eind 2009 zou ik in september 2010 voor het eerst voor wat langere tijd met de caravan naar het buitenland vertrekken.
Voor die tijd nog eerst maar even bloed laten prikken om het cholesterol en suiker te laten controleren en in feite zonder enige aanleiding ook maar PSA laten meten.
Toen mijn huisarts belde dat de cholesterol en suiker prima in orde waren maar de PSA te hoog was (8,4) schrok ik wel enigszins maar gelet op het feit dat er maar 25% kans was op een negatieve uitslag zag ik het nog wel allemaal zitten.
Dit werd natuurlijk stukken minder toen n.a.v. de uitgevoerde bioptie kanker werd geconstateerd die zowat over de hele prostaat was verspreid, toen ging toch wel even het licht uit.
Daar deed in eerste instantie ook de positieve mededeling dat de Gleason Score maar 6,4 was (de agressiviteit van de kanker) mij niet echt opfleuren.
Het was nu afwachten op de uitslag van de onmiddellijk daaropvolgende MRI- en botscan want daarmee moest komen vast te staan of de kanker al buiten de prostaat was getreden en was uitgezaaid.
Gelukkig bleek dit niet het geval te zijn en begon de toekomst weer wat rooskleuriger uit te zien temeer omdat alle 3 mogelijke behandelingen tot 100% genezing zouden kunnen leiden.
In feite kwam ik voor alle 3 behandelingen in aanmerking, totale fysieke verwijdering van de prostaat, Brachy therapie en uitwendige bestraling.
Omdat bij toepassing van Brachy therapie naar mijn mening de minste bijwerkingen te verwachten waren koos ik voor deze behandelwijze.
Helaas bleek bij nader onderzoek (volumemeting) teveel kalk in mijn prostaat te zitten waardoor het niet mogelijk was om op alle plaatsen naalden in te voeren om de radioactieve zaadjes te planten.
Toen toch maar voor de uitwendige bestraling gekozen omdat naar mijn mening ook hier weer minder bijwerkingen mogelijk waren dan bij totale verwijdering van de prostaat.
Voordat de uitwendige bestraling kon starten wordt door de Uroloog eerst 4 goudstaafjes via de anus en door je endeldarm in de prostaat ‘geschoten’.
Hierna wordt een CT-scan van de omgeving van de prostaat gemaakt met het doel om aan hand van de beelden een bestralingsplan op te stellen.
Aan hand van de ingebrachte goudmarkers kan de Radio laborante voor begin van elke bestraling exact de actuele plaats van de prostaat bepalen waardoor de bestraling altijd nauwkeurig kan plaatsvinden met het doel om zo weinig mogelijk gezond weefsel te raken.
Vast staat in elk geval dat tijdens de bestraling een deel van de endeldarm en de blaas geraakt want die bevinden zich immers binnen het te bestralen gebied welk bij de een wat meer en bij de ander minder bijwerkingen veroorzaakt.
7 december ben ik uiteindelijk met de eerste bestraling begonnen en er zouden nog 17 volgen met een cyclus van 3 per week.
Na circa 2 weken ondervond ik de eerste bijwerkingen, het plassen ging wat moeilijker en mijn darmen kwamen enigszins in opstand (branderig gevoel aan de binnenkant van de anus).
Ook merkte ik dat ik iets sneller vermoeid was en de neiging had om mijn ogen dicht te doen zonder eigenlijk echt te kunnen slapen, dit bleek overigens ook vrij normaal te zijn.
Tijdens het wekelijkse spreekuur bij de Radioloog kwamen deze bijwerkingen aan de orde en voor de plasproblemen kreeg ik Tamsulosine voorgeschreven. Dit is een middel die ervoor zorgt dat de doorvoer van de plasbuis verbeterd en dit middel wordt ook gebruikt als je moeite hebt om nierstenen uit te kunnen plassen.
Ik moet zeggen dat was een uitkomst want op een wat branderig gevoel bij het plassen na (symptomen net als bij een geringe vorm van blaasontsteking) heb ik hiervan nauwelijks hinder meer ondervonden.
Gelukkig hield ook het branderige gevoel aan de binnenkant van de endeldarm na circa een week op.
Intussen heb ik op 13 januari mijn laatste bestraling gekregen en kan ik uiteindelijk alleen maar roepen dat deze vorm van behandeling voor wat mij betreft probleemloos en naderhand gezien zonder noemenswaardige bijwerkingen is verlopen.
Ik voel me nog niet helemaal fit en ik moet nog wel rekening houden dat de komende 2 weken nog bijwerkingen kunnen optreden maar dat zal nu wel meevallen.
De eerstvolgende controle is over 3 maanden bij de Uroloog en over 6 maanden bij de Radioloog waarbij aan hand van de dan gemeten PSA waarde het resultaat van deze bestraling komt vast te staan.
Ik hoop dat ik hiermee een kleine bijdrage kan leveren voor het bepalen van een keuze voor een behandeling want de definitieve keuze wordt toch wel degelijk door de patiënt genomen en niet door de te behandelen Radioloog / Uroloog.

Mocht je vragen hierover hebben, stel deze rustig.

Jürgen

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Zo maar ineens, diagnose Prostaatkanker

Berichtdoor stoffeltje » Di 18 Jan 2011 18:14

hallo jurgen,
wat goed dat je dit met ons wilt delen!
temeer je zelf in deze situatie zat en nog wat zit.
er zullen zeker mannen zijn die hier veel aan hebben.
het is een weinig besproken onderwerp onder mannen, en toch zo belangrijk.
het is goed dat je onder controle blijft, beter voorkomen dan genezen.
bedankt voor het delen van jou ervaringen!
stoffeltje..

srna513006
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 06 Jan 2011 12:51

Re: Zo maar ineens, diagnose Prostaatkanker

Berichtdoor srna513006 » Do 14 Apr 2011 11:54

Nu dat sinds de laatste bestraling alweer 3 maanden zijn verstreken kan ik mededelen dat ik totaal geen last van de 18 bestralingen heb ondervonden, behalve dat ik dan de medicijn Tamlusoline gebruik om het plassen te vergemakkelijken.
Dit laatste is niet echt nodig maar wel comfortabel want je hoeft geen druk uit te oefenen om te plassen of de straal op gang te houden.
Vorige week bloed laten prikken om de PSA vast te stellen en vandaag dan ook voor de 1e controle bij de uroloog geweest.
Het was toch wel even spannend of de PSA waarde was gedaald en dat was die inderdaad.
Na in de beginfase een waarde van 8,4 en na het inbrengen van de goudmarkers 29,6 (!!!) gemeten te hebben was de PSA waarde nu gedaald naar 2,1 en dat zijn weer normale waarden waaruit de conclusie kan worden getrokken dat de bestraling het nodige effect heeft opgeleverd.

De volgende controle vind in juli aanstaande plaats en dan bij de Radiotherapeut maar die controle zie ik nu met vertrouwen tegemoet en kan ik volgende week met een gerust gevoel een paar weken met vakantie gaan.

Jürgen

giny
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 01 Okt 2011 18:21

Re: Zo maar ineens, diagnose Prostaatkanker

Berichtdoor giny » Zo 06 Nov 2011 15:05

Mijn man heeft voor 5 jaar terug de Brachy therapie ondergaan. Ook bij hem werd prostaatkanker geconstateerd.
Een operatie was voor hem niet mogelijk en het advies was dus de Brachy therapie. De behandeling is toen succesvol verlopen de PSA-waarde bleef onder de 0.05. Sinds dit voorjaar toen ging het mis, de PSA-waarde liep op van 1.2 en nu een half jaar later zit het op 5.
Omdat hij ook slokdarm kanker heeft en de behandelijng niet helemaal succesvol verlopen is wil de uroloog eerst wachten wat ze in het AMC zeggen, dat is volgende week.
Aan de hand daarvan wil de uroloog een plan opstellen, dus al met al duurt het veel te lang allemaal.
Het is de vierde keer dat hij kanker heeft, prostaat- schildklier- long-en slokdarmkanker. En vorig jaar nog een hartoperatie, het is bijna niet te geloven maar het is toch echt waar. Door zijn positieve instelling heeft hij het allemaal gered, het was ook allemaal in het beginstadium toen het werd ontdekt.
Groetjes Giny

Altijd positief blijven


Terug naar “Kankersoorten bij mannen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten