beide ouders kanker binnen 3 mnd

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
anael2007
Lid

beide ouders kanker binnen 3 mnd

Berichtdoor anael2007 » Zo 06 Apr 2008 12:55

Hoi,

Ik ben Monique, ben 28 jaar en ben op zoek naar een lotgenoot van ongeveer mijn leeftijd.

Een jaar terug was er nog niemand bij ons in de familie met kanker, wel had ik borstkanker van vrij dichtbij meegemaakt bij een vriendin van mij die chemo en bestralingen heeft gehad.

De schok was groot toen mijn vader in Juni te horen kreeg dat hij prostaatkanker had. Hij had af en toe een beetje last bij het plassen gehad, dacht aan een blaasontsteking, maar het bleek kanker te zijn en een vrij grote tumor. Pas tijdens de operatie kregen we te horen dat het niet uitgezaaid was en helemaal verwijderd zou worden. Mijn vader heeft er heel veel ellende mee gehad, lekkage v/d urineleider, spoedopames..

Mijn moeder had in die tijd meegedaan aan een bevolkingsonderzoek voor borstkanker en we hadden er nog flauwe grapjes om gemaakt zo van "dat zou helemaal een stunt zijn". het was een totale schok toen zij in september te horen kreeg dat ze borstkanker had. Ze is geopereerd en 7 weken bestraald, gelukkig niet uitgezaaid, maar wel een vorm die niet veel later ontdekt had moeten worden.

mijn moeder was bijna klaar met de bestraling toen mijn vader zijn eerste controle had, die was mis, zijn tumormarkers waren omhoog gegaan. En nu 3 weken na mijn moeders bestraling wordt mijn vader bestraald, ook 7 weken lang.. gelukkig ziet de toekomst er vrij goed uit, maar toch onzeker.

Ik merk dat de interesse van andere uit helemaal weg is, iedereen heeft zoiets van niet zeuren, ze worden toch waarschijnlijk weer beter.. Zelf merk ik toch dat ik niet goed in mijn vel zit en graag met iemand wil praten die ook iets in deze richting heeft meegemaakt. Ik praat al met een psycholoog, maar zij heeft er zelf geen ervaring mee. De onzekerheid en angst zit toch in je, vooral als er weer controles aankomen en ik vind het nog steeds moeilijk om te zien hoeveel lichamelijke en geestelijke pijn ze de afgelopen tijd hebben gehad.

Nou, hopelijk herkend iemand zich hier in en anders is het voor mij gewoon heel prettig om dit op papier te hebben gezet...

een hele fijne zondag nog gewenst.

Monique

Tessa10
Lid

Re: beide ouders kanker binnen 3 mnd

Berichtdoor Tessa10 » Di 11 Nov 2008 21:38

Hai Monique,

Het is een paar maandjes geleden, maar kwam je verhaal tegen en wilde reageren

Niet beide ouders, maar mn moeder,een tante en ikzelf hebben te maken gehad met kanker. Mn tante is overleden (38jaar) zij had een tumor in haar hoofd, mn moeder had baarmoederkanker en een half jaar op het ziekenhuis gelegen door medische blunders. 6 weken op IC gelegen. Ik kreeg met mn eerste uitstrijkje op 30 jarige leeftijd te horen dat ik baarmoederhalskanker pab4 had. Dit we dit te horen kregen gebeurde allemaal binnen 2 weken!! Nu heb ik net vorige week te horen gekregen dat ik mond/kaakkanker heb. Precies 3 jaar geleden.

Iedereen verwerkt dingen op zijn/haar eigen manier...de ene schrijft zijn haar beleving op...een ander praat met mensen..een ander verwerkt het alleen of in familievriendenkring.

Het enige wat ik je mee wil delen is: Zie dit iets als een ervaring in je leven en probeer het een plek te geven. Laat het niet op anderen aankomen, want je moet het zelf doen! Ik weet dat ouders heel belangrijk zijn, maar ga er zelf niet aan onderdoor.

succes en ik hoop dat het allemaal goed komt met je ouders

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Di 11 Nov 2008 22:38

Voor een psycholoog die deskundig is om mensen helpen die te maken hebben met kanker, kun je terecht bij de Helen Dowling Stichting in Utrecht.
Zij kennen psychologen door het hele land die deskundig zijn.
Helen Dowling Instituut, Rubenslaan 190, 3582 JJ UTRECHT
Tel: 030-252 40 20
E-mailadres: info@hdi.nl
Website: http://www.hdi.nl

Sterkte

Terug naar “Lotgenoten oproepen”