adenocarcinoom

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Di 05 Jul 2011 22:49

Sorry is niet nodig.
Ik hoop dat je toch een leuke verjaardag en weekend hebt gehad.
Groot gelijk, even uitwaaien voordat je begint.
Ja, je hebt kans op problemen.
Ja, je hebt een keuze.
Als je niet kiest voor behandeling dan woekert de kanker verder en de uitkomst hoef ik je niet te vertellen.
Als je wel kiest voor behandeling, dan kan dat bijwerkingen opleveren. Kan, het hoeft niet en als het wel optreedt, hoeft het niet blijvend te zijn.
Echter de vraag is of voor jou die bijwerkingen hanteerbaar zijn om langer te kunnen leven.
Bij mij heeft de behandeling zeker zijn tol geëist. En dat merk ik iedere dag, hoerá ik merk dat iedere dag, want ik leef nog.
Al zou je helemaal geen bijwerkingen krijgen, dan nog eist een dergelijke behandeling zijn tol.
Dergelijke behandeling doen je stil staan bij de vraag wat betekent het leven voor mij.
Hoe dan ook je verandert door kanker.
Voor veel bijwerkingen zijn oplossingen die soms afdoende zijn, soms het ergste kantje er vanaf halen.
Een bijwerking die vaak optreedt is verkleving in de vagina. Wat word je hiervoor aangeraden?
Zorg dat je een schrift bij je hebt om aantekeningen te maken. Dan kun je bepaalde gevoelens van je af schrijven.
En tevens is het handig om dingen te onthouden, want je hersenen zijn al met andere dingen bezig, dus onthouden wordt minder.
Ik ga niet zeggen dat het makkelijk wordt. Er komen momenten dat je denkt waar ben ik aan begonnen.
Sta jezelf toe dat je dat denkt, de kunst is om nadat je dit gedacht hebt, de knop weer om te zetten.
Hier op het forum willen mensen je daar graag bij helpen.
Gelukkig ben je niet de eerste of laatste die deze behandeling krijgt.
Ga ervoor, ga de strijd aan en kom er als een 'rijker' mens uit.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Vr 08 Jul 2011 22:01

liddy schreef:Oef, dat is een pittige uitslag.
Ik kan goed begrijpen dat je er kapot van bent.
Jij schrijft dat je gelezen hebt dat "het adenocarcinoom de ergste soort kanker is".
Dit is wel afhankelijk van de plaats waar hij zit.
Bij adenocarcinoom in de maag is de vijfjaarsoverlevingskans 5%
Bij een adenocarcinoom in de baarmoeder is de vijfjaarsoverlevingskans 80%
Dus bij jou is het op een voor een adenocarcinoom gunstige plek gevonden.

net van de daniel de hoed vandaag een bericht gehad dat adenocarcioom in stadium 2 mediaal maar 55-70% overlevingskans in 5 jaar is dus je zit met je 80% te hoog liddy

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Vr 08 Jul 2011 23:11

Bij baarmoederkanker is het kennelijk een hoger percentage dan bij baarmoederhalskanker.
Het blijkt nu dat je 5 jaars overlevingskans kleiner is. Het spijt me dat dit zo is.
Ik vraag me af wat dat met je strijdlust doet.
Ga je nu minder hard of juist harder de strijd aan?
Het feit blijft dat jij pap 3b had en geen pap 5.
Vandaar dat ik denk dat voor jou eerder de 70% kans telt dan de 55% kans.
Hoe is de bestraling verlopen en heb je nu minder last van de arm?

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Za 09 Jul 2011 11:37

ja de klap kwam hard aan dit houdt dus in dat ik gewoon eerder dood ga dan gedacht klinkt hard he maar is dus kennelijk gezien het procent percentagen wel zo
mijn strijdlust was al niet zo hoog zoals je al ondervonden had en is nu nog minder inderdaad komt wellicht ook omdat ik me hondsmoe voel echt hondsmoe en geen zin in eten en drinken heb
dat is dan nu ook nog maar de enige klacht .
want alleen tijdens de chemo inbreng zolang die liep had ik een erg zere arm daar waar hij dus ook rechtstreeks binnen kwam zodra hij werd afgekoppeld nadat de kuur klaar was
en de spoeling er aan kwam was het ook binnen 5minuten over met de pijn .
ik zie nu wel erg tegen maandag op nu twee dagen vrij van alles maar zo moe dat ik niks doe dat hadden ze wel aangeraden maar ik dacht ik kan nog wel van alles doen niet thuis lig op de bank en ben moe.
kan je wel wat over verslag zeggen van rdam er is een normaal ca 125 gevonden er staat bij geruststellend dat dit niet verhoogd is ( moet zeggen dat ik niet weet wat dat ca 125 nu excat inhoudt )
maar nu zou ik dan dus woensdag een bloedonderzoek met citovermelding krijgen en dan zou men gelijk de tumormarkers weten maar moet dit dan gelijk zijn aan die ca 125 of juist ook al lager
dit is mede om te kunnen beoordelen vertelde me mij of de kuur aanslaat
verder staat in verslag rdam dat de tumor lijkt te zijn van de baarmoedermond met net beginnende doorgroei naast de baarmoedermond
op de ct scan : geen aanwijzingen gevonden van uitzaaiingen in longen of buik
tumor niet te zien op ct scan waarschijnlijk door zijn ligging

onderzoek onder narcose: geen aanwijzing voor doorgroei tumor naar blaas
bekijken baarmoedermond :tumor 2x2cm op voorlip,geen verspreiding naar de wanden van de schede
inwendig onderzoek: tumor 2x2cm met doorgroei van de tumor naast baarmoedermond

de doorgroei betreft het weefsel direct aansluitend aan de baarmoedermond loopt niet door naar de buitenzijde
stadium :11b mediaal

ivb uitbreiding van de tumor is het niet mogelijk u te opereren omdat dan de kwaadaardige cellen achterblijven daarom een gecombineerde behandeling van uitwendige en inwendige aangevuld met chemo

dus dit was het verslag uit rdam gisteren per email ontvangen.
daar moeten we het dus mee doen
ik snap er niet veel meer van ben er kapot van dacht de laatste keren dat het wel redelijk ging meevallen in de zin van goede dingen die mij een groter overlevingskans gaven en dan nu dit
en dan kom je in vlissingen en zegt zowel de bestralingsarts als de internist-oncoloog het is een kleintje die tumor en je kan genezen ja kan met 55% -70%
ze deden net als of het een appeltje eitje was die internist die de chemo doet ook oh maar het is maar een kleintje komt met de chemo en bestraling goed hoor die gaan we weg krijgen
en dan krijg je zo,n brief thuis gister uit rdam en vergaat weer de wereld
moet ik er nu maar van uitgaan dat ik er over 5 jaar gewoon niet meer ben dan?
sorry meis maar zit in een dip een grote dip
vooral toen ze in vlissingen zeiden komt goed dan denk ik had je mond maar gehouden
op de verpleegafdeling bij de chemo ook al elke keer verpleegkundige die blij zijn voor je en zeggen je was er gelukkig op tijd bij dan denk ik nee anders lag ik niet hier aan de chemo
nu je weet weer wat hoop op je deskundige reactie liefs only

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Za 09 Jul 2011 13:09

Heel begrijpelijk die dip van je.
Echter de grote fout bij het vermelden van die vijf jaars overlevingskans is dat ze stellen dat bij vrouwen met een aan jou vergelijkbare kanker na 5 jaar 55 - 70% in leven is,
dus 30 - 45% is niet meer in leven, MAAR waar zijn die 30 -45% vrouwen aan overleden. Kijk dat staat er niet bij.
Net zoals kanker iedereen kan treffen, kunnen die vrouwen dus ook zwaar hartpatiënt, zwaar longpatiënt, dialysepatiënt, enz. zijn.
Dan heb je nog verkeersslachtoffers, soms wordt iemand vermoord of pleegt zelfmoord. En al deze vrouwen zijn dus na 5 jaar overleden, echter waaraan???
Waarschijnlijk door een andere oorzaak dan de kanker!
De ca125 is een stof in je bloed, waarmee ze kunnen kijken of jouw tumor reageert op de behandeling.
De beste vergelijking maak je als de bepaling door dezelfde machine gedaan is.
Dus daarom willen ze precies weten wat jij nu scoort op je ca125, omdat dat te kunnen vergelijken met later in de kuur.
Cito is een duur woord voor zo snel mogelijk.
De ca125 is hooguit een indicatie, want je zult altijd moeten kijken of er andere oorzaken zijn voor de waarde, bijv. infectie aan de darmen, stress enz.
Dat jij zo moe bent, komt deels door de behandeling, deels doordat je in een dip zit.
Ja, jij bent er op tijd bij, want er is behandeling mogelijk. Als ze het later hadden gevonden, was er geen behandeling meer mogelijk geweest.
Dus jij hebt geluk, want ze kunnen er iets aan doen!
Het heeft allemaal zo'n indruk op je gemaakt. En dat moet je allemaal verwerken.
Kleed je vooral aan, lucht je huis goed, alle gordijnen open, deze dag is er ook voor jou, dus laat hem binnenkomen.
Is er iemand thuis die met jou naar buiten kan en ergens op een terrasje kan gaan zitten/
Al is het niet voor jezelf, doe het dan voor je gezin. Stel je voor dat je je zelf een schop onder kont geeft en buiten de deur zet.
Echt voorstellen, want ik kan het ook niet letterlijk.
Probeer buiten te kijken naar wat er is. Die mooie bloemen die zomaar voor jou bloeien, dat ene zonnestraaltje.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Za 09 Jul 2011 16:47

thanks liddy voor je berichtje heeft me weer beetje opgepept alleen die moeheid ben ik angstig voor omdat ik wil van alles maar het enige wat ik doe is slapen
nee niet veel houvast in het gezin manlief trekt zich er helemaal niks maar dan ook niks van aan die leeft liever door als of het een griepje is van hem heb ik geen enkele steun,
mijn meiske is 24 en een schat die doet alles voor me maar heeft ook haar eigen leven
dus ik ben op mezelf aan gewezen gister ging mijn dochter de deur uit voor afspraakje met vriend manlief zou eten verzorgen en peerde hem naar boven
zonder eten kon ik de avond door komen intereseert hem geen biet
kan niks met mij nu he geen sex geen vrouw voor hem
maar even over die tumormarkers he want ik had dus niet verhoogd was geruststellende stond in email daniel de hoed
maar als ik nu woensdag bloed laat prikken zou het dan mogelijk zijn dat die 125 lager zit en is dat dan gunstig ja sorry weet er niks van af jij wel dus vraag ik het jou
en wat die 55% -70% overlevingskans betreft ja dat snap ik wel beetje maar waarom schrijven ze dan dan steeds erbij nu wordt het steeds zo gesteld als of het dan neer komt op dat de 30%-45% die dan overlijdt als gevolg van alsnog kanker overlijdt zo komt het dan nu wel over en niet alleen bij mij
ben te moe om naar buiten te gaan sorry wil alleen slapen eten doe ik ook nauwelijks en gekke is na de eerste bestraling en de eerste chemo had ik nog zoiets van oke kan het best wel aan
maar gister na de tweede bestraling kwam ik heel anders thuis dood en doodmoe en dat is niet mee over gegaan
en dat beangstigt me toch wel want sta een zware week met bestralingen en een chemo te wachten
bedankt voor je antwoord liefs only

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Za 09 Jul 2011 18:12

Tja, die mannen. Er zijn mannen die het op een scheiding aan laten komen, zodra de vrouw goed ziek wordt.
In principe is er niets tegen seks tijdens de behandelingen. Jij hebt geen besmettelijke ziekte.
Of jij zin hebt is een heel andere vraag.
Dat jij zo moe bent, wijt ik meer aan het overdonderd zijn door alle informatie die je kreeg en waar je geen raad mee wist.
En als jij niet eet en drinkt, daar word je ook heel flauw en moe van, immers het lichaam krijgt geen energie.
Het klinkt misschien gek, maar ik zou eigenlijk willen dat jij geen enkele uitslag meer te zien kreeg voordat je kuur afgelopen is.
Want het kan heel goed zijn dat jou ca125 komende week hoger is, zonder dat dit iets wil zeggen over jouw kanker.
De ca125 kan een indicatie zijn, echter de waarde zonder verder onderzoek zegt niet veel.
Er zijn gezonde mensen met een hoge ca125 waarde, waar totaal geen sprake is van kanker.
Je moet er niet zo'n nadruk op leggen. Veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Als je nu de week ingaat met een verwachting dat het zwaar wordt, dan wordt het ook zwaar.
Als jij denkt dat het zwaar wordt de komende week en er loopt iets anders dan jij het verwacht had, dan zeg jij zie je wel het klopt dat het zwaar wordt.
Als je denkt dat het wel te doen is de komende week en er loopt iets anders dan jij het verwacht had, dan zeg jij, tja, dat kan gebeuren, maar de rest zal wel beter gaan.
Kun je het verschil voelen in deze twee beweringen:
Jij zegt er gaan vrouwen dood aan baarmoederhalskanker, dus ik ga binnen 5 jaar dood.
Ik zeg er zijn vrouwen die baarmoederhalskanker overleven, dus ik ook.
We zullen allebei pas over 5 jaar weten wat het wordt, echter ik heb de komende 5 jaar een beter leven, want mijn leven staat in het teken van overleven.
Praat met de verpleegkundige over je wat negatieve instelling en vraag hen om je erbij te helpen het wat positiever te benaderen.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Za 09 Jul 2011 20:47

ja oke je hebt wel gelijk dat ik te negatief denk maar goed ik blijf 55%/70% niet echt veel kans hebben
en ja er gaan nog zat mensen dood aan de baarmoederhalskanker maar zo jij het stelde was dat er meer aan wat anders dood gingen als daaraan en
ik stel dat men zegt dat er nog wel altijd 55% /70% kans maar is om te overleven. en dat heeft dan ook nog alles met het stadium 2b te maken dus niet als het verder is uitgegroeid of doorgegroeid
dus zo goed is mijn vooruitzicht nu ook weer niet denk ik dan
en dat van die tumormarkers in je bloed kwam van de oncologieverpleegkundige die mij vertelde dat ik als ik woensdag zou bloed prikken al meteen kon zien of de kuur al iets zou doen
vandaar dat ik je dit ook schreef
ze zei dat namelijk op het feit dat ik zei dat ik het erg jammer vond dat je dan wel zolang nog na je behandeling op resultaat moest gaan wachten eer je wist of er überhaupt iets zou aanslaan
en toen zei zij dat je dat ook aan je tumormarkers zou kunnen aflezen vandaar als ik dan nu van jou hoor dat dit niet klopt weet ik het helemaal niet meer .
wil best positief blijven hoor maar als je je al rot voelt en geen enkele houvast meer hebt valt het vies tegen

jada
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: Zo 27 Mar 2011 16:20

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor jada » Za 09 Jul 2011 22:34

Beste Only, wat erg dat je je zo somber voelt. Kan het ook wel begrijpen, onzekerheid is het ergste wat er is. Daarbij nog een man waar je weinig tot geen steun van krijgt en de lichtpuntjes zijn ver te zoeken. Misschien is het een idee om eens met lotgenoten te gaan praten, misschien dat dit je helpt.
Doe het voor je dochter, als je het niet voor je man wilt doen maar probeer toch om wat levenslust en positiviteit terug te vinden.

Er werkt voor ons een man waarbij 2 jaar geleden een hele grote hersentumor is gevonden, niets meer aan te doen, nog 3 maanden.
Een andere dokter wilde wel opereren en heeft de tumor geheel kunnen verwijderen. Hij leeft nu nog steeds en tot op heden geen uitzaaiingen ed gevonden.
Echter deze man had zich al zo voorbereid dat hij zou gaan sterven dat hij zich helemaal in zichzelf heeft teruggetrokken.
Hij is niet meer geïnteresseerd in het leven of de mensen om hem heen. Inmiddels staat zijn vrouw op punt van verlaten,
willen zijn kinderen hem zo weinig mogelijk zien en vrienden komen nagenoeg niet meer.
Als ik hem spreek dan heeft hij alleen maar over zichzelf en is nog steeds één en al somberheid. Eigenlijk is hij al een beetje dood.

Laat jou dit nou niet overkomen! huil nog een keer, schreeuw nog een keer en dan ga je dealen met het lot wat nu op je bordje ligt, Je gaat het doen voor jezelf en voor je dochter.
Misschien dat je man dan ook wat meer steun en begrip zal geven. Niemand van ons weet het moment van sterven, gelukkig niet.
Ik persoonlijk vind 70% wel veel kans, als je 70% kans hebt om de lotto te winnen dan zou je het ook veel vinden.
Mijn vader had 0% kans en is toch altijd van het leven blijven genieten, heeft nooit bij de pakken neergezeten en is strijdend ten onder gegaan.
Ik weet dat niet iedereen hetzelfde is maar stel dat je onverhoopt bij die 30% zit, geniet dan van elke dag dit kan nooit kwaad.
Ga je je nu al zonder levensvreugde gedragen dan kun je net zo goed geen behandelingen nemen en de strijd maar gewoon opgeven.

Veel sterkte en heel veel mensen denken hier aan en met je mee.

liefs jada

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Za 09 Jul 2011 23:53

Only, wat ik bedoelde te zeggen is dat als jouw ca125 komende week wat hoger is dat je er niet van moet schrikken.
Dat dit dan nog niet wil zeggen dat de chemo/bestraling niet werkt.
Want ja ,je kunt met de ca125 zien of de behandeling aanslaat en het gewenste effect heeft.
Op 23 juni schreef je: "hij wist wel te zeggen dat het eigenlijk geen 1b1 meer is maar ook geen 2b2 maar net er tussen in
met een vrij kleine tumor".
Eerder vandaag schreef je: "in het verslag staat tumor 2x2cm met doorgroei van de tumor naast baarmoedermond,
de doorgroei betreft het weefsel direct aansluitend aan de baarmoedermond loopt niet door naar de buitenzijde"
Ja, er is sprake van doorgroei, de doorgroei loopt niet door naar de buitenzijde, en ze noemen het een vrij kleine tumor
die op het randje van 1b1 en 2b2 zit. Dus met jouw overlevingskansen zit het wel goed.
Jij zit niet vet in het stadium 2b2, jij zit op het randje van 1b1/2b2 en jouw doorgroei is zit niet aan de buitenzijde, allemaal goede uitgangspunten.
Allemaal redenen waardoor jij vet kans hebt op 70%.
Ik hoop dat je niet wilt worden als de man in het bericht van Jada.
Ga ervoor.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Zo 10 Jul 2011 10:48

dank je wel jada en liddy probeer me wel op te krikken weer ben nu alleen zo vreselijk duizelig steeds als ik overeind kom en wil lopen zie het zwart voor mijn ogen
en lijkt het wel of alle bloed eruit trekt net of ik elk moment flauw kan vallen en dat had ik na de eerste bestraling en de eerste chemo echt niet
wel was ik moe maar goed niet zo als nu nu wordt ik er zelfs angstig van dit is best eng lijkt of ik zo kan omvallen zodra ik overeind kom kan toch niet goed zijn lijkt wel
morgen gaan we weer bestraling in vlissingen s,middags en dan dinsdag voor intake naar leiden en daarna gelijk voor bestraling aansluitend naar vlissingen woensdag dan de tweede chemo
we zien wel wat er van komt zou alleen iets meer hulp van thuis front willen in de zin van liefhebbende echtgenoot maar die denkt alleen maar aan zich zelf hoe egoisties kan men zijn
ik ga wel voor de 70% hoor liddy en eigenlijk voor hoger maar ja dat kan niet meer
ik ga er voor liefs only

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Zo 10 Jul 2011 14:18

Tuurlijk kun jij voor hoger. Er zijn altijd wondertjes mogelijk.
Ik vind het niets gek dat jij zo duizelig bent.
Jij eet en drinkt veel te weinig. Daar wordt ieder mens duizelig van ook als hij geen chemo/bestraling heeft gehad.
Soms smaken dingen die je normaal erg lekker vind niet meer. En dingen die je normaal niet lust, smaken nu wel.
Probeer wat te eten, ook al smaakt het niet, doe je het dan voor je lichaam, want je lichaam smeekt je om eten en drinken.
Dan gaat de duizeligheid over.

Rwin
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: Do 08 Jul 2010 22:24

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor Rwin » Zo 10 Jul 2011 16:19

Beste only,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op een van je posts gereageerd heb. Ik kon het niet laten om hier weer even op te reageren.
Kijk aub niet naar die percentages, want eigenlijk doen ze er niet zoveel toe. Niemand weet bij welke groep je hoort.
Het gaat er om hoe jij in het gevecht staat. Je gaat voor de volle honderd procent (behandeling) of niet.
Aangezien je al in het hele behandelingstraject zit, geeft eigenlijk al aan waar je (wellicht onbewust) voor kiest.
Zet dus die knop vanboven om en blijf positief. Zolang er hoop is, moet je daar gewoon voor vechten! En 55-70% kans is HEEL veel hoop.
Er zijn genoeg mensen die daarvoor zouden tekenen.
Dus hoofd omhoog en knokken!

Rwin
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Za 16 Jul 2011 13:12

liddy schreef:Tuurlijk kun jij voor hoger. Er zijn altijd wondertjes mogelijk.
Ik vind het niets gek dat jij zo duizelig bent.
Jij eet en drinkt veel te weinig. Daar wordt ieder mens duizelig van ook als hij geen chemo/bestraling heeft gehad.
Soms smaken dingen die je normaal erg lekker vind niet meer. En dingen die je normaal niet lust, smaken nu wel.
Probeer wat te eten, ook al smaakt het niet, doe je het dan voor je lichaam, want je lichaam smeekt je om eten en drinken.
Dan gaat de duizeligheid over.



de duizelighei heeft vooral e maken met de hartritme stoornissen waardoor ik afgelopen weekend ip de intensief-care beland ben met nog 20hartslagen per minuut ik zag mijn leven als in een flits verwijnen gelukkig nog na kunnen vertellen nu met medicijnen hopen dat het rustig blijft daarbinnen .
ook al zal het drinken een hoofmoot blijven zijn van alertheid dat geef ik grif toe maar het is geen onwil he laat dat duidelijk zijn

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Za 16 Jul 2011 15:05

Dat is pech hebben dat je hart ging opspelen.
Ik ben zo blij dat je er nog bent, jij bent het waard.
Nee, het is beslist geen onwil van jou dat het drinken zo moeilijk is. Blijf het proberen, vele kleine slokjes maken een hele beker.
Artsen opereren altijd heel graag lijkt het, zeker bij kanker. Echter soms is het de plaats van de tumor die opereren niet toelaat,
soms kan het aan de conditie van de patiënt liggen, andere ziektes. Bij jou speelt je gewicht mee en het feit dat je minder mobiel bent.
Een groot nadeel bij opereren is dat er vaak toch bestraling of chemo moet volgen om voor genezing te gaan.
Door bij opereren de tumor te verwijderen geeft vaak een psychologisch effect van het is er nu uit. Al weet je dat nooit zeker, er
kan iets heel kleins achtergebleven zijn.
In feite heb jij dus geluk dat de operatie overgeslagen wordt en er met bestraling en chemo meteen voor genezing gegaan wordt.
Zo heb je gelijk de tumor en de eventuele niet zichtbare uitlopers te pakken.
Ieder voordeel heeft zijn nadeel of juist omgedraaid ieder nadeel heeft zijn voordeel.
Je moet goed voor ogen houden dat jouw behandeling gericht is op genezing.
Gebruik je al iets voor je vagina, want de vagina wordt zeer droog door de behandeling.
Multi-Gyn Bevochtigingsgel (heet ook Bioclin) of Replens (is duurder) is hiervoor geschikt.
Het is maar net wat voor jou prettig is.
Praat met de verpleging als je een dip hebt, vraag hulp.
Probeer jezelf te motiveren door steeds te herhalen dat je voor genezing gaat.
Schrijf eens iedere dag op wat er goed gegaan is die dag. Al is het maar dat de regen goed was voor je plantjes.
Zoek naar iets wat goed is en wees daar blij om. Alle kleine beetjes positiviteit helpen. Echt waar.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Za 16 Jul 2011 16:13

ja probeer ik ook te doen ook de positieve dingen te zien nee heb nog niks laten halen voor die vagina droogheid maar zal wel moeten dat is dan iets wat ik nu al wel merk mijn darmen gingen vanmorgen en gisteren ineens opspelen diaree maar is weer over had immodium al laten halen maar nu nog niet hoeven gebruiken .
probeer nu met thee en suiker erin dat smaakt me af en toe nog wel dus ik hoop dat ik dan wat meer aan de 2liter kom vindt dit echt erg veel drinken hoor maar inderdaad wat je zegt ieder slokje is er een .
vandaag net bericht uit leiden gehad de 3data,s zijn bekend voor de 3inwendige nu zie daar wel tegen op vooral de ruggeprik omdat ze daar zeiden dat daar je hart ook aardig van op hol kan gaan en ja dat is nu juist even een knelpunt erbij.
de bestralingen elke dag in vlissingen zijn best heftig maar kan ik wel tot heden maar ja begin net he aan.
de chemo ging ook weer redelijk net wat misselijk geweest deze keer .
was ook snel over nou ja aantal uurtjes dan.
we houden maar de moed erin liefs only

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Za 16 Jul 2011 17:22

Ja, de moed erin houden, dat is zo belangrijk.
Gisteren had ik zelf een heel slechte dag. Drink ik normaal 2 à 2,5 liter thee per dag, nu lukte het nog niet eens om één slokje binnen te houden.
Het was iets te druk van de week, de regen kwam er nog eens bij en dan zegt mijn lichaam bekijk het maar.
Nu gaat het weer iets beter, ik drink en eet alweer een beetje.
Ik moet het de komende week rustiger aan proberen te doen en dan kom ik er wel weer bovenop.
Goed dat de dagen al bekend zijn. Probeer er niet teveel aan te denken, want dat helpt niet.
Ze weten van je hartritmestoornissen, dus ze zijn voorbereid. Een goede voorbereiding is het halve werk, moet je maar denken.
Ach, als straks jouw behandelingen over zijn en je genezen bent, dan denk je het was heftig, heel heftig af en toe, maar de moeite waard.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Zo 17 Jul 2011 17:27

ja gelukkig weten ze ervan maar goed maak me toch best zorgen ik bedoel straks gaat ie weer naar 20 ben zo naar geworen op de ic .
voel me nog steeds zweverig en niet mezelf meer doet veel met me vraag me af komt dit ooit weer goed
ik vind ook best dat ik al veel klachten heb eigenlijk of jullie zijn allemaal veel moediger kan ook.
morgen mijn tweede week in heb net gekeken ben pas half augustus klaar dus heb nog wel even als ik dan tot die tijd zo zweverig ben en niks mag doen pffffffffffffff
ja wellicht als ik beter wordt dan kan ik misschien ook terugkijken op een zware periode .
alles wat eerst zo belangrijk leek is dat nu in ene niet meer dan denk ik waarom zou ik me daar nu nog druk om maken heb er geen puf en energie voor en de cardioloog heeft het me ten strengste verboden mag me nu alleen maar richten op de behandelingen elke dag en meer niet en veel rusten
nu dat doe ik vanzelf wel ben zo moe als een hond en doe niks :oops:
beterschap liddy liefs only

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Zo 17 Jul 2011 19:43

Nee, ik wil me beslist niet moediger noemen.
Misschien heb ik net dat beetje meer veerkracht om dingen die niet lopen zoals ik het wil aan te kunnen.
Daar heb ik wel hulp van een psychologe voor nodig gehad om zover te komen.
Wie weet is dat ook iets voor jou.


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten