maagkanker 43 jaar

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
zilla2013
Lid

maagkanker 43 jaar

Berichtdoor zilla2013 » Za 23 Nov 2013 12:01

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren van mijn internist de diagnose maagkanker gekregen. Ik ben nog met stomheid geslagen, want hij heeft eerst gezegd dat een maagzweer was, maar er zijn door de patholoog anatoom wel kankercellen gevonden in de kweek. Ik kan het niet geloven. Het lijkt dat dit iemand anders overkomt. Ik voel me ook gewoon goed, behalve die maagpijn die ik had. Maar die is nu ook over. Wat nu? Ik krijg dinsdag een ct scan om vast te stellen of er uitzaaiingen zijn. Ik zou graag met lotgenoten in contact willen komen, die op jongere leeftijd de diagnose maagkanker hebben gekregen en succesvol zijn geholpen. Ik moet niet aan denken dat ik doodga, maar op internet is niet veel goeds te vinden over de afloop van deze ziekte. Ik probeer positief te blijven maar het lukt me niet als ik niet weet of er mensen zijn die deze ziekte hebben overleefd. Ik wil ook weten hoe mensen met deze ziekte zijn behandeld en er nu misschien alternatieve behandelwijzen zijn bij maagkanker. Bijvoorbeeld met dna. Ik denk het niet dat ik de erfelijke vorm hebt, want zover ik weet komt in onze familie geen maagkanker voor. Ik heb al een tijdje last van mijn maag, maar 6 jaar geleden hebben ze een gastroscopie gedaan en daar was nog niets te zien. Ik ben echt bang, dat ik straks opgegeven wordt. Er zijn ook tips welkom hoe om te gaan met het gevoel dat je misschien niet meer zal genezen. Ze zeggen dat een positieve instelling al halve genezing is, maar hoe blijf je positief?? Het blijft door mijn hoofd spoken, krijg geen hap door mijn keel door de zenuwen. En pas vrijdag krijg ik de uitslag of er uitzaaiingen zijn.
Heeft misschien ook iemand ervaringen met chemotherapie bij maagkanker. Hoe zwaar is die? Alle informatie is welkom. Ik ben echt wanhopig.

Alvast bedankt, liefs

liddy
Senior Lid

Re: maagkanker 43 jaar

Berichtdoor liddy » Za 23 Nov 2013 13:21

Die onzekerheid is verschrikkelijk. Ik heb er zelf ervaring mee (eierstokkanker 2003)
Daarom is het beste om niet op de zaken vooruit te lopen.
Omdat je helemaal geen andere klachten hebt, is de kans dat je behandelbaar groot.
Meer klachten, meer kans op een hoog stadium. Omgekeerd geldt ook, geen of weinig klachten meer kans op een laag stadium.
Je kunt hier pas echt iets zinnigs over zeggen als je weet in welk stadium je zit.
Zoek niet het hele internet af op informatie, zolang je niet weet in welk stadium je zit, is het zoeken naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg.
Dus probeer jezelf niet gek te maken, zoek afleiding.
Heel wat makkelijker gezegd dan gedaan.
Wat kun je nu dan wel doen.
Als je rookt, probeer te minderen.
Eet gezond. Verse groente en fruit.
Ga naar buiten, wandelen, fietsen. Dit verzet je gedachten wat, je moet immers op de verkeer letten en het is goed voor je conditie.

zilla2013
Lid

Berichtdoor zilla2013 » Vr 29 Nov 2013 21:11

Liddy, bedankt voor je reactie. Inmiddels hebben ze een ct scan gemaakt en ik weet dat er geen uitzaaingen zijn. Ik krijg nu preventief voor de operatie 3 chemokuren, daarna word ik geopereerd. Waarschijnlijk gaan ze mijn hele maag weghalen, maar wat ik heb begrepen dat zonder maag redelijk goed valt te leven. Ik ben in iedergeval nu wat positiever en heb weer toekomstprespectief. Ik probeer gezond te eten en sterk zijn voor de operatie, maar ook ben ik bang voor die chemo's. Ik voel me nu nog fit en gezond en dit is zo niet te rijmen met het feit dat ik ernstig ziek ben.

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Vr 29 Nov 2013 23:25

Wat fijn voor je dat er geen uitzaaiingen zijn.
Eten zonder maag is mogelijk. Wel zul je in het begin moeten leren wat je beter wel en niet kunt eten.
Hoe beter je conditie is, hoe beter je de chemo verdraagt.
En mocht je toch heftig reageren op de chemo, probeer dan voor ogen te houden waarvoor je het doet.
Dat het moeilijk te begrijpen is dat je ziek bent, begrijp ik heel goed.
De enige klacht die ik had, was steken in mijn zij. Twee weken later kreeg ik een acute buik
en werd ik binnen een paar uur al geopereerd. Dat heeft mijn leven gered.
Succes met je behandeling.

ron de lauw
Lid

Berichtdoor ron de lauw » Zo 22 Dec 2013 02:13

Hoi,

sorry dat ik nu pas reageer maar was al een tijdje niet meer op het forum geweest

Ik kan je dus vertellen dat ik 42 ben en dat ik nu bijna 3 jaar zonder maag leef omdat ze die bij mij verwijderd hebben nadat er bij mij maagkanker was geconstateerd.
eten ,drinken, sporten, werken, alles gaat 99% normaal
mocht je vragen hebben kan je me ALTIJD mailen ron-nancy@live.nl

Mijn behandeling destijds was eerst 3 chemo kuren toen de operatie waarbij mijn maag verwijderd werd en dan weer 3 chemo kuren
heb inmiddels een lotgenoot leren kennen die de zelfde behandeling ondergaan heeft en daarmee heb ik een meer dan goed contact mee
dus mochten wij jou kunnen helpen dan hoor ik dat graag
samen sta je sterk is mijn moto

ik neem aan dat je gezien de datum je eerste kuur inmiddels al ondergaan bent ?

zilla2013
Lid

Berichtdoor zilla2013 » Zo 22 Dec 2013 16:16

Hoi Ron,
Ik heb je een mail gestuurd,
Gr, Csilla

Terug naar “Lotgenoten oproepen”