amandelkanker

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
hetjekadetje
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008 19:14
Locatie: zoetermeer

amandelkanker

Berichtdoor hetjekadetje » Za 15 Mar 2008 19:21

Mijn man heeft amandelkanker sinds nov vorig jaar in jan is hij geopereerd via de buitenkant nek zijn zn lympheklieren weggehaald en een uitzaaing van de amandel daarna heeft hij 34 bestralingen gehad momenteel nog 4 bestralingen maar op dit moment kan hij niet goed meer slikken en heeft sonde voeding heeft veel last van dik slijm hij heeft wel morfine tegen de pijn gelukkig ik vroeg me af of er mensen zijn met ditzelfde en hoe het verloop meestal is met vriendelijke groeten hetty

estelle
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Vr 23 Jan 2004 13:52

Berichtdoor estelle » Ma 17 Mar 2008 14:50

Hallo,

Mijn vader heeft enkele jaren terug stembandkanker gehad.
Dit hebben ze behandeld via chemo en bestralingen.
Door de bestralingen heeft hij ook slik problemen gehad waardoor hij ook enige tijd sondevoeding kreeg.
Hij heeft hier wel nog steeds last van, kan eten maar zeker niet alles.
hij heeft ook nood aan veel saus bij het eten zodat de voeding naar binnen glijd. Hij heeft ook constant harde slijmen die hij ophoest waardoor hij nu altijd met een doos kleenex rondloopt om die slijmen op te vangen.
Voor de rest mag hij niet klagen, hij heeft er mee leren leven.
Ik wens jullie alvast veel sterkte.

Rinze
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 07 Nov 2007 11:54
Locatie: Tijnje Friesland

Berichtdoor Rinze » Wo 19 Mar 2008 11:36

Hallo Hetty. Ik ben vorig jaar september geopereerd aan amandelkanker (comando-operatie 13 uur) met uitzaaiingen in de lympfeklieren nek tong en mondbodem.
Daarna 28 x bestraald. Dit was voor mij een erg zware tijd.
Al snel bleek dat de PEG zijn werk kon gaan doen. (was voor de operatei al geplaatst)
Eten was na 10 bestralingen al haast niet meer mogelijk. Heb door de bestralingen nog ruim 3 weken ziekenhuis gehad.
Ben sinds 19 februari verlost van die PEG, wat inhoud dat ik het nu zelf moet doen.
Helaas gaat het slikken nog steeds moeilijk. Ik blijf op gewicht maar moet daar goed op letten.
Ook heb ik nog er veel last van nek en keel (verklevingen). Alles is erg stijf en pijnlijk.
Schouder wil ook niet (zenuw naar het schouderblad) en hangt erg wat veel klachten geeft.
Daarnaast is de lap (voor nieuwe mondbodem) gehaald uit mijn linkeronderarm. Deze plek is erg hard en daardoor pijnlijk en minder stabiel.
Ook heb ik nog last van taai slijm. (friszure produkten zoals karnemelk kwark karnemelkse pap geven hier verlichting in)
Lijkt een hele waslijst maar toch heb ik het gevoel dat het langzaam aan steeds wat beter gaat.
Het duurt alleen zo ontzettend lang.
Volgens de medici ruim een jaar voor herstel.
Misschien dat je wat hebt aan mijn ervaringen of die wilt delen met de overige gezinsleden. (
vaak een vergeten groep die het ook voor hun kiezen hebben gehad).
Groetjes van ons en sterkte.


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten