poli-neuropathie

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

poli-neuropathie

Berichtdoor jodyi » Wo 27 Sep 2006 20:05

Vraag namens een lid uit de mailgroep (die het dus weer vraagt voor iemand anders) :

Hier is een oudere dame (borstkanker) die na vele chemo en bestraling erg veel, extreem eigenlijk, last heeft van POLINEUROPATHIE. Dit is een neurologische aandoening aan zenuwuiteinden, waardoor ze heel veel last heeft van gevoelloosheid, dood gevoel, koud gevoel en motorische storingen, spasmen in handen en voeten, tenen. Ze heeft grote moeite met lopen en in de handen en vingers soms geen gevoel, waardoor ze dingen laat vallen.
Nu hebben meerdere mensen na zware chemo, kleine beschadigingen en een dood gevoel in vingers of tenen, vooral in de winter. Maar nu is mijn vraag of er iemand is, of dat men iemand kent die dit in dergelijke extreme mate heeft als deze mevrouw? Ze is zelf niet in staat om met internet om te gaan, zodoende heb ik het haar beloofd te vragen.
Alle ervaringen en evt. oplossingen, behandelingen zijn welkom. De neuroloog heeft haar hele zware medicijnen aangeraden, maar dat wil ze liever niet.

Hopelijk weten mensen raad? zodat ik dat door kan geven aan de betreffende mailer en zij weer aan deze dame!

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

cornelia
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 14 Dec 2006 15:41

Berichtdoor cornelia » Do 14 Dec 2006 15:51

Ik herken wel iets uit de beschreven situatie.
Ik ben bestraald na een borstbesparende operatie. Ongeveer een half jaar na de bestraling kreeg ik steeds meer last van mijn handen en voeten. Het begon vooral met mijn voeten als een wattegevoel. Daarna werd het steeds pijnlijker. Ik kan in huis redelijk goed lopen (op zachte zolen), maar op straat hoogstens 2 x 10 min. Ik doe alles op de fiets. Zelf wijt ik dit aan de bestraling en hoop dat het ook weer verdwijnt. Ook doen mijn handen pijn. Aan handen en voeten is verder niets te zien. Het is wel bekend dat mensen na een chemo last hebben van handen en voeten maar na bestraling niet (onbekend??).
Ik heb wel last van fybromyalgie, maar volgens mij heeft dat er niet mee te maken. (niet progressief)

maritzwemmer
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: Zo 30 Jul 2006 19:15
Locatie: Zandvoort

Berichtdoor maritzwemmer » Za 16 Dec 2006 23:05

Poly neuropathie komt ook veel voor bij diabeten. Er is een middel wat hier niet vergoed wordt maar wat in duitsland wel vergoed wordt. Het is Alpha liponzuur. De aanbevolen dosis bij neuropathie is 600 mg per dag.
Op WWW.IOCOB.NL kun je meer lezen over de werking ervan.

Groetjes Marit


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten