Ik zoek contact met partners van mensen met een hersentumor.

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
Kymm
Lid

Ik zoek contact met partners van mensen met een hersentumor.

Berichtdoor Kymm » Vr 25 Apr 2008 12:09

Bij mijn vriend is in februari een glioom laaggradig II geconstateerd.
Hij wordt eraan geopereerd, alleen is het nog even de vraag wwanneer.
We gaan in augustus trouwen en in Mei moet hij terug om een controle-MRI te laten maken om te bepalen of we de operatie uit kunnen stellen tot na de bruiloft (advies van de arts)
Anders wordt het waarschijnlijk juni dat hij geopereerd gaat worden in het Erasmus MC.
Ik zou ook graag in contact komen met partners van mensen met een hersentumor.

Mijn email-adres is: kimschenkelaars@hotmail.com

Groetjes Kim

Februari 2012:
INmiddels is mijn man al 2x geopereerd aan zijn astrocytoom graad II.
Hier heeft hij veel NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel) aan over gehouden.
Hierdoor is hij niet meer in staat om te werken en is dus ook volledig afgekeurd.
Laatst gewijzigd door Kymm op Do 23 Feb 2012 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Vr 25 Apr 2008 14:23

uitleg over Gliomen

Gliomen worden onderscheiden in twee types. De typering hangt samen met het type bindweefsel van waaruit de tumor groeit. Tumoren die afkomstig zijn uit de astrocyten noemt men astrocytomen, degene die groeien uit de oligodendrocyten heten oligodendrogliomen. Vaak zijn het mengvormen, die ook wel oligo-astrocytomen worden genoemd.

Gliomen worden op grond van eigenschappen die de patholoog-anatoom met behulp van de microscoop ziet daarnaast nog eens ingedeeld in vier graderingen.

Graad I. Hierbij is sprake van tumor die zich vrijwel zo gedraagt als normaal hersenweefsel. Deze diagnose wordt in de praktijk vrijwel nooit afgegeven.

Graad II. Hierbij is in elk geval sprake van toegenomen groei van de glia, echter zonder dat er kenmerken van kwaadaardigheid worden gezien. Bij graad I en graad II spreekt men van een laaggradig astrocytoom.

Graad III. Bij deze gradering worden kenmerken van kwaadaardigheid gezien zoals een verandering van de celkernen en toename van de groei van de bloedvaten.

Graad IV. Bij dit type is er duidelijk sprake van een ongeremd groeiende tumor, die zo snel groeit dat de bloedvaten het niet meer kunnen bijhouden en er weefselverval ontstaat. Bij graad III en IV spreekt men daarom van een hooggradig glioom.

Terug naar “Lotgenoten oproepen”