Baarmoederhalskanker: kleincellig cervixcarcinoom

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
nona-manise
Lid

Baarmoederhalskanker: kleincellig cervixcarcinoom

Berichtdoor nona-manise » Za 03 Apr 2010 02:18

Hallo,

Sinds eind januari 2010 weet ik dat ik baarmoederhalskanker heb: kleincellig cervixcarcinoom. Dit is een zeer zeldzame en agressieve vorm van kanker die niet wordt veroorzaakt door het HPV virus. Daarnaast was mijn tumor dusdanig groot (4x5) dat die op dat moment nog niet operabel was. Om deze reden is direct gestart met chemotherapie. Ik heb inmiddels mijn derde kuur achter de rug. Elke kuur duurt 3 dagen en is een combinatie van Cisplatine en Etoposide. Als alles naar wens verloopt, dan word ik op 6 mei geopereerd en wordt de baarmoeder, een deel van de schede en de lymfeklieren verwijderd. Eind april krijg ik te horen of de operatie definitief door kan gaan.

Via dit forum hoop ik lotgenoten te vinden. In het ziekenhuis heb ik al andere patiënten ontmoet maar zij hebben altijd die andere vorm en ondergaan daardoor altijd een andere behandeling.

Groeten,
Nona

liddy
Senior Lid

Re: Baarmoederhalskanker: kleincellig cervixcarcinoom

Berichtdoor liddy » Za 03 Apr 2010 12:52

Ik wil je veel sterkte wensen.
Ik ben behandeld voor een weinig voorkomende vorm van eierstokkanker.
Helaas voor jou een andere vorm van gynaecologische kanker.
Toch hoop ik voor jou dat iemand jouw verhaal herkenbaar voor komt.
Sterkte.

nona-manise
Lid

Berichtdoor nona-manise » Zo 04 Apr 2010 11:36

Hoi Liddy,

Bedankt voor je reactie. Toen ik hoorde dat het kleincellig was, vroeg ik nog hoopvol of dat goed was maar ja, dat was natuurlijk niet zo. Het komt meestal voor in de longen dus toen de diagnose was gesteld, moest eerst worden uitgesloten dat het geen uitzaaiing van longkanker was. Dat is overigens wel prettig; na het vernietigende nieuws in het begin, heb ik alleen positieve berichten gekregen. Al tijdens mijn eerste afspraak in de Daniel den Hoed Kliniek kreeg ik een CT scan en kreeg ik de volgende dag al te horen dat er geen uitzaaiingen waren. De week daarna werd gestart met de chemo en kreeg ik ook een botscan. Ook daaruit bleek dat er geen uitzaaiingen waren naar de botten. Na de eerste twee kuren werd er weer een CT scan uitgevoerd en kreeg ik te horen dat de tumor was geslonken en dat de behandeling dus was aangeslagen! Sinds eind januari zit ik dus in een achtbaan maar gelukkig wel met grotendeels opwaartse bewegingen!

Baarmoederhalskanker en het HPV virus zijn nu volop in het nieuws. Als je de verhalen moet geloven, dan hoef je je geen zorgen meer te maken als je bent gevaccineerd. Niets is minder waar want er zijn ook andere vormen die niet worden veroorzaakt door dit virus. Ik hoop dan ook dat ik met mijn kleine bijdrage hier op het forum andere vrouwen ervan bewust kan maken dat die vaccinatie geen garantie is.

Lieve groet,
Nona

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Zo 04 Apr 2010 13:26

Dat is zeker goed nieuws wat je te horen hebt gekregen.
Voor een zeldzame vorm kun je vaak het beste in een groter ziekenhuis zijn.
Nu je in de Daniel de Hoed bent, ben je zeker op de goede plaats.
Voordeel van een oncologisch ziekenhuis is vaak dat je emotioneel beter ondersteunt wordt.
Dus voor jou is de lente echt begonnen :)

Terug naar “Lotgenoten oproepen”