hallo,
Mijn oma heeft kanker.
Het begon allemaal een paar maanden geleden, toen had mijn Oma een Tia gekregen (soort mini hersenbloeding).
Uit onderzoeken (waar die tia vandaan kwam) hebben ze een tumor in haar hoofd gevonden.
Een tijdje kon zij haar linkerhand niet gebruiken, die ze nu in het heden wel weer kan gebruiken, haar linkermondhoek, die hangt nog steeds.
Later hebben ge geconstateerd(goed geschreven?) dat die tumor in haar hoofd, niet daar oorspronkelijk vandaan komt. Het is dus uitgezaait, uit haar longen.
Hierna heeft zij gelijk de chemo therapie en bestraling gehad, hierdoor werd ze erg ziek, maar ondanks alles gaf ze de hoop niet op. Ze had gelukkig geen PEG sonde nodig.
3 weken geleden hebben zij ook een trombose in haar linkerarm gevonden, hiervoor heeft zij een behandeling gehad en heeft vandaag de echo gehad of deze weg is.
De 28ste heeft zij een scan gehad om te zien of de chemotherapie en bestraling had aangeslagen, de tumoren die ze had zijn kleiner geworden maar er is ook een nieuwe bij gekomen.
De doktoren hebben haar opgegeven, mijn oma ligt dus nu terminaal in het ziekenhuis.
Mijn Oma is van enorm emotioneel belang van mij, het is niet zomaar een oma, meer een 2de moeder. Meer dan dat zelfs.
Nooit ruzie, nooit boos.. altijd positief. (tegenover mij dan)
Hierdoor is het ondragelijk voor mij om het feit te accepteren dat zij dood gaat.
Ik heb hierdoor nachten waar ik maar anderhalf uur slaap, ik vind het vreselijk.
Ik barst ook soms spontaan in het huilen uit.
Ze ligt momenteel in het AMC te Amsterdam.
Ik kom hier, voor tips. Hoe ik hiermee moet omgaan, of mijn oma pijn zal voelen, hoelang het ong. gaat duuren, wat kan ik gaan verwachten, zal haar persoonlijkheid veranderen door de hersentumor?
Ik dank u zeer,
Gregory(14 jaar)
Mijn oma heeft kanker.
-
- Lid
Re: Mijn oma heeft kanker.
hoi gregory,
dat is idd. emotioneel flink zwaar ao. door jullie sterke band met elkaar.
hoelang je oma nog zal leven kan niemand met zekerheid zeggen.
ben zelf ook geen arts!
je kan wel aan de arts van je oma vragen aan hoelang hij bij je oma denkt dat het duurdt.
maar ook een arts is een mens en kan het ook niet precies zeggen.
hoe vervelend het ook is,er is geen pasklaar antwoord.
heb jij zelf in je omgeving iemand om erover te praten,broer/zus of ouders?
laat het wel je mentor op school weten,ze kunnen dan rekening ermee houden als je even je consentratie er niet bij hebt.
of als er plots iets gebeurd.
je zal met je gevoel door een soort 8baan gaan,uit dit zoveel mogelijk.
heb je een huisarts waar jezelf mee kan praten?
door de hersentumor kan je oma wisselende stemmingen krijgen, daar kan ze zelf niks aan doen.
als ze soms niet even aardig is of wat negatief van uiten,bv. af en toe boos,loop dan even de deur uit,
probeer iets anders te doen en kom na een tijdje weer terug.
laat het zoveel mogelijk over je heen gaan,is best moeilijk gezegt dat snap ik.
laat je tranen ook gewoon gaan dat is niet raar maar juist goed.
hoop het niet op!
schrijf het bv. hier van je af.
ivm. tekort aan slaap,je kan daarvoor bij je huisarts een licht slaappilletje voor vragen.
leg wel de reden uit.
het AMC. is een goed ziekenhuis.
vindt het heel knap dat je het hier van je afschrijft,dat is al een begin.
bij pijn zal het kunnen zijn dat je oma morfine krijgt,ze zal wat slaperiger zijn en minder pijn voelen.
wees er voor haar,praat over dingen die jullie beide leuk vonden.
of zet muziek zacht aan die ze mooi vindt.
probeer zelf wat onntspanning te zoeken,je hebt je kracht nog nodig.
heel veel sterkte en altijd welkom hier hoor,er zijn meerdere jonge mensen die hun geliefde gaan missen.
stoffeltje..
dat is idd. emotioneel flink zwaar ao. door jullie sterke band met elkaar.
hoelang je oma nog zal leven kan niemand met zekerheid zeggen.
ben zelf ook geen arts!
je kan wel aan de arts van je oma vragen aan hoelang hij bij je oma denkt dat het duurdt.
maar ook een arts is een mens en kan het ook niet precies zeggen.
hoe vervelend het ook is,er is geen pasklaar antwoord.
heb jij zelf in je omgeving iemand om erover te praten,broer/zus of ouders?
laat het wel je mentor op school weten,ze kunnen dan rekening ermee houden als je even je consentratie er niet bij hebt.
of als er plots iets gebeurd.
je zal met je gevoel door een soort 8baan gaan,uit dit zoveel mogelijk.
heb je een huisarts waar jezelf mee kan praten?
door de hersentumor kan je oma wisselende stemmingen krijgen, daar kan ze zelf niks aan doen.
als ze soms niet even aardig is of wat negatief van uiten,bv. af en toe boos,loop dan even de deur uit,
probeer iets anders te doen en kom na een tijdje weer terug.
laat het zoveel mogelijk over je heen gaan,is best moeilijk gezegt dat snap ik.
laat je tranen ook gewoon gaan dat is niet raar maar juist goed.
hoop het niet op!
schrijf het bv. hier van je af.
ivm. tekort aan slaap,je kan daarvoor bij je huisarts een licht slaappilletje voor vragen.
leg wel de reden uit.
het AMC. is een goed ziekenhuis.
vindt het heel knap dat je het hier van je afschrijft,dat is al een begin.
bij pijn zal het kunnen zijn dat je oma morfine krijgt,ze zal wat slaperiger zijn en minder pijn voelen.
wees er voor haar,praat over dingen die jullie beide leuk vonden.
of zet muziek zacht aan die ze mooi vindt.
probeer zelf wat onntspanning te zoeken,je hebt je kracht nog nodig.
heel veel sterkte en altijd welkom hier hoor,er zijn meerdere jonge mensen die hun geliefde gaan missen.
stoffeltje..
hoi,
ik praat er veel met mijn vriendin over, zij steunt mij ook door dik en dun.
ik heb het ook op school verteld aan mijn mentor en zij houden er rekening mee.
ik heb in principe de huisarts niet nodig, want mijn Oma's doktor die legt alles prima uit. hele fijne man.
ik heb nog niet gemerkt dat mijn oma stemmings wisselingen heeft gekregen, maar dat komt nog wel denk ik.
AMC is inderdaad een goed ziekenhuis, ben er geboren en mijn amandelen zijn daar geknipt.
de Doktor heeft nog niks over Morfine gezegt om eerlijk te zijn.
ik ga elke dag bij haar langs en dan praten we enzo en dan kijken we tv, vanavond ga ik b.v. voetbal met haar kijken en morgen ook.
ik kan moeilijk ontspanning op het moment zoeken.. behalve voetbal..
ik heb zonet de uitslag van te echo van haar arm gekregen, de trombose zit er nog en ze krijgt er medicijnen voor. vrijdag mag ze naar huis, hoera!
Dank voor de snelle reactie!
ik praat er veel met mijn vriendin over, zij steunt mij ook door dik en dun.
ik heb het ook op school verteld aan mijn mentor en zij houden er rekening mee.
ik heb in principe de huisarts niet nodig, want mijn Oma's doktor die legt alles prima uit. hele fijne man.
ik heb nog niet gemerkt dat mijn oma stemmings wisselingen heeft gekregen, maar dat komt nog wel denk ik.
AMC is inderdaad een goed ziekenhuis, ben er geboren en mijn amandelen zijn daar geknipt.
de Doktor heeft nog niks over Morfine gezegt om eerlijk te zijn.
ik ga elke dag bij haar langs en dan praten we enzo en dan kijken we tv, vanavond ga ik b.v. voetbal met haar kijken en morgen ook.
ik kan moeilijk ontspanning op het moment zoeken.. behalve voetbal..
ik heb zonet de uitslag van te echo van haar arm gekregen, de trombose zit er nog en ze krijgt er medicijnen voor. vrijdag mag ze naar huis, hoera!
Dank voor de snelle reactie!
-
- Lid
hoi gregory,
wat fijn dat je oma al weer naar huis kan,toch een stuk dichterbij!
zoek ontspanning ook buiten het contact met je oma heen.
idd. sporten je goed uitleven,hardlopen is dan ook goed.
en je vrienden opzoeken.
je gaat er tot nu toe goed mee om.
je gevoel zal flink in de knoop gaan liggen,krop het dan niet op.......praat of schrijf!
of schop zo hard mogelijk tegen de voetbal.
veel sterkte.
stoffeltje
wat fijn dat je oma al weer naar huis kan,toch een stuk dichterbij!
zoek ontspanning ook buiten het contact met je oma heen.
idd. sporten je goed uitleven,hardlopen is dan ook goed.
en je vrienden opzoeken.
je gaat er tot nu toe goed mee om.
je gevoel zal flink in de knoop gaan liggen,krop het dan niet op.......praat of schrijf!
of schop zo hard mogelijk tegen de voetbal.
veel sterkte.
stoffeltje

bedankt, ik zal u op de hoogte houden zodra er weer iets gebeurt, of de situatie verslechterd.
Terug naar “Lotgenoten oproepen”