Hoi,
Wat fijn dat ik dit forum heb gevonden. Twee jaar geleden in januari voelde ik een knobbeltje net onder mijn kaaklijn. Ik ben direct naar de huisarts gegaan omdat ik het niet vertrouwde.
Deze nam mij echter niet serieus en ik heb twee maanden moeten zeuren om uiteindelijk doorverwezen te worden naar een KNO arts in het Martini Ziekenhuis te Groningen.
Hij voelde en heeft direct een punctie genomen. Een week later terug voor de uitslag, waaruit bleek dat er afwijkende cellen waren gevonden. Ik moest direct voor een MRI en een echo.
De radioloog gaf aan dat hij geen afwijkingnen op de foto's zag. De KNO arts wilde voor de zekerheid het knobbeltje toch operatief verwijderen, wat in juni 2012 plaats vond.
Een week na de operatie bleek het helaas toch om speekselklierkanker te gaan. Ik werd doorverwezen naar het UMCG, waar een vooraanstaand KNO oncoloog werkzaam is.
Het bleek om een lage gradatie kanker te gaan, waardoor nabehandeling niet nodig was.
Sindsdien heb ik elke drie maanden een MRI scan gehad, waar nooit iets verontrustends uitgekomen is.
Nu, precies twee jaar later heb ik wederom een knobbeltje in mijn hals,in een lymfe net onder het geopereerde gebied. Direct naar mijn oncoloog gegaan,
die na het gevoeld te hbben een MRI liet maken en een echo met eventueel een punctie. De radioloog gaf tijdens de echo aan dat ze niets verontrustends op de foto's zagen.
Mijn man was gerustgesteld, maar ik niet... Twee jaar geleden zagen ze ook niets verontrustends op de foto, en toen bleek het uiteindelijk toch om speekselklierkanker te gaan.
Een week na de echo moest ik terug komen bij mijn oncoloog die inderdaad aan gaf dat er niets verontrustends te zien was op de foto's. Ik heb toen aangegegven dat ik absoluut niet gerustgesteld ben,
gezien mijn voorgeschiedenis, dat ik de foto's simpelweg niet vertrouw. Hij zei toen direct: dan halen we het eruit.
Morgenochtend wordt het knobbeltje er onder plaatselijke verdoving uitgehaald. Enerzijds ben ik ervan overtuigd dat het goedaardig is, maar ik raak het stemmetje in mijn hoofd niet kwijt... wat als....
Ik las op internet dat de meeeste soorten kanker als eerst uitzaaien naar de regionale lymfe (de lymfeklieren die het dichtst bij de moederhaard liggen) en dat ze in eerste instantie niet op foto's te zien zijn.
Aan de andere kant voelt het knobbeltje wel hard aan maar is wel beweegbaar.
Het is en blijft een rotziekte. De onzekerheid en het verlies van vertrouwen in je lichaam is het ergst.
Ik heb in ieder geval wel geleerd dat je altijd zelf alert moet blijven en niet alles klakkeloos aan moet nemen!
Onzekerheid...
Re: Onzekerheid...
Groot gelijk dat jij erop staat dat het verwijderd wordt.
Immers je wilt zekerheid, inplaats van gek worden van het dubben is het nu wel of niet goed.
Nu moet je alles wat op internet staat met een hele grote korrel zout nemen.
Iedere kanker is anders en ieder persoon is anders. Dus wat voor de een geldt, geldt niet altijd voor de ander.
Het heeft tijd nodig om weer vertrouwen in je lichaam te krijgen, aangezien je lichaam je zo'n streek geleverd heeft.
Sommige mensen lukt het om zelf alles te verwerken, andere (zoals ik) zijn gebaat bij gesprekken bij de huisarts/psycholoog.
Ik hoop op een goede uitslag voor jou en neem de tijd om alles te verwerken.
Immers je wilt zekerheid, inplaats van gek worden van het dubben is het nu wel of niet goed.
Nu moet je alles wat op internet staat met een hele grote korrel zout nemen.
Iedere kanker is anders en ieder persoon is anders. Dus wat voor de een geldt, geldt niet altijd voor de ander.
Het heeft tijd nodig om weer vertrouwen in je lichaam te krijgen, aangezien je lichaam je zo'n streek geleverd heeft.
Sommige mensen lukt het om zelf alles te verwerken, andere (zoals ik) zijn gebaat bij gesprekken bij de huisarts/psycholoog.
Ik hoop op een goede uitslag voor jou en neem de tijd om alles te verwerken.
Terug naar “Lotgenoten oproepen”