Bestraling en smaak

Over hoofd-halskankersoorten.
Basje

Bestraling en smaak

Berichtdoor Basje » Do 07 Okt 2004 22:42

Op het moment word ik bestraald voor een nasopharynx carninoom, waarbij mijn smaak inmiddels redelijk aan gort is. Vlees, brood, groente, het is allemaal niet meer weg te krijgen. Alleen zoetigheid gaat er nog in en dat gaat inmiddels ook aardig tegenstaan... iemand enig idee of dit weer goed komt? Alvast bedankt... :)

Gast

Berichtdoor Gast » Di 12 Okt 2004 22:33

hallo basje,

ik kan je niet precies een ant op je vraag geven,
weet verder niet wat voor een bestraling je krijgt, hoe en wat.
heb zelf een radioactieve jodium behandeling gehad,
(een bestraling van binnen uit)
mijn smaak raakte ik ook kwijt, en de maanden erop
had alles geen of weinig smaak... inderdaad wel zoetigheid,
haha hier in t dorp maken ze zelf appeltjesijs, en dat smaakte
gewoon helemaal na appeltjesijs!! maar daar raak je na verloop van tijd wel op uitgekeken ja... na een 3 maanden had ik mijn smaak wel weer terug. al moet ik erbij zeggen dat ik wel veel dingen niet meer lust, omdat de smaak toch niet meer helemaal zo was als voorheen...
wie weet keert bij jou je smaak ook wel terug,
vraag t anders eens na in t ziekenhuis...
veel succes ermee, enne zal voor je duimen dat je bestraling wel slaagd!!!

groetjes ikke

Sawadee
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 23 Nov 2004 17:02
Locatie: almere

smaak tijdens en na bestraling

Berichtdoor Sawadee » Wo 24 Nov 2004 16:09

Hallo Bas,
een half jaar geleden heb ik een operatie ondergaan en daarna ook 30 bestralingen gehad aan dezelfde aandoening. De smaak verdwijnt inderdaad, behalve de extremen proef je nog, zoet, zout, zuur.
Ik kan zelf bijna helemaal niets meer eten en leef hoofdzakelijk op vloeibare voeding rechtstreeks naar mijn maag. Ik wil ook wel eens proeven, zoet hield ik nooit van, maar dat proef ik wel, bv vanille en choco-vla en appelmoes. Scherpe dingen zoals knoflooksaus en whiskysaus en sommige kaassoorten proef ik wel, dus die gebruik ik veel vuldig op een chippie.(al kan ik het moeilijk wegkrijgen). Misschien is hartige soep iets, de soepen van Unox- stevige en Campbell- creme soep smaken wel.
Sawadee

ben
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 28 Nov 2004 14:32

Re: Bestraling en smaak

Berichtdoor ben » Zo 28 Nov 2004 14:35

ik heb zelf 35 bestralingen gehad maar proef alleen zoet,zout en zuur en das pas drie maanden na bestralen.En last van droge mond maak geen speeksel aan.Ik wens je veel sterkte toe.

Groetjes ben

Gebruikersavatar
kaatjeb
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 19 Feb 2004 10:19
Contact:

nasopharynx carcinoom

Berichtdoor kaatjeb » Zo 10 Apr 2005 23:59

Hoi Basje,
Benieuwd zijn wij hoe het met je gaat na de bestralingen.
Onze zoon van nu 15 heeft ook een nasopharynx carcinoom gehad, nu zijn we op zoek naar lotgenoten, die zijn er n.l. bijna niet.
kijk eens op zijn website www.djgreg.web-log.nl
enne sterkte natuurlijk! Ik weet wel dat bij mijn zoon de smaak zo langzamerhand weer terug aan het komen is, in elk geval eet hij alles weer maar moet hij er altijd bij drinken. Hij heeft taai speeksel en zijn kaken zijn stijf
Mijn zoon kreeg op zijn 14e te horen dat hij een nasopharynx carcinoom had! na een hele zware behandeling gaat het nu gelukkig goed, maar de angst blijft en de controles vallen ons soms erg zwaar. Wie heeft er nog meer ervaring met deze vorm van kanker?

liedje

bijwerkingen??

Berichtdoor liedje » Do 01 Sep 2005 14:25

Hallo,

bij mijn schoonvader is begin van dit jaar stembandkanker geconstateerd. Na 38 bestralingen is zijn tumor wegbestraald. 5 maanden later vinden wij dat het nog niet goed gaat. Hij heeft nog steeds morfinepleisters, eten en drinken krijgt hij niet tot nauwelijks weg, hij heeft nog steeds veel pijn. Er is nu een paar weken geleden een slijmvliesonsteking geconstateerd, waarvoor hij antibiotica kreeg. Het leek toen beter te gaan, maar op dit moment heeft hij weer veel pijn en eet en drinkt hij nauwelijks. Graag zou ik van lotgenoten willen weten: is dit normaal en zijn wij ongduldig of gaat het allemaal toch wat langzamer dan bij jullie.
Alvast bedankt voor de antwoorden en sterkte met jullie ziekte en genezing.
Liedje


Terug naar “Hoofd-halskanker (ook lip-, stemband- en mondkanker)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten