TONGKANKER

Over hoofd-halskankersoorten.
walter
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 16 Dec 2004 13:52
Locatie: HERENTALS / BELGIE

TONGKANKER

Berichtdoor walter » Do 16 Dec 2004 14:06

MIJN ECHTGENOTE HEEFT EEN KWAADAARDIG GEZWEL OP DE TONGWORTEL
ENKELE MAANDEN NA EEN BEHANDELING DOOR CHEMO EN BESTRALING KREGEN WE TE HOREN DAT DE BEHANDELING TOT NU TOE GEEN EFECT HEEFT GEHAD;
ER WERD BESLOTEN TOT AMPUTATIE VAN DE TONG.
DIT ZOU GEBEUREN MET EEN "COMMANDO OPERATIE"
KAN IEMAND ME HIER MEER OVER VERTELLEN
LIEFST KWAMEN WE IN VERBINDING,INDIEN MOGELIJK, MET IEMAND WAARBIJ DEZE OPERATIE WERD UITGEVOERD

Na het laatste bezoek in het academisch ziekenhuis van Leuven blijkt dat het gezwel zo dicht bij het strottenhoofd zit dat niet enkel de tong maar eveneens het strottenhoofd zal moeten weg genomen worden.

In januari 2005 werd ze geopereerd de tong werd weggenomen maar de operatie werd uitgevoerd met een maximum aan besparing. ze heeft nog 2 cm van haar tong en strotten hoofd en stembanden waren niet aangetast.Duur van de operatie van 7u 30 en om 22u30 terug in de recovery ruimte
Laatst gewijzigd door walter op Do 04 Jan 2007 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.

wim broekhoff

Re: TONGKANKER

Berichtdoor wim broekhoff » Zo 16 Apr 2006 15:46

walter schreef:MIJN ECHTGENOTE HEEFT EEN KWAADAARDIG GEZWEL OP DE TONGWORTEL
ENKELE MAANDEN NA EEN BEHANDELING DOOR CHEMO EN BESTRALING KREGEN WE TE HOREN DAT DE BEHANDELING TOT NU TOE GEEN EFECT HEEFT GEHAD;
ER WERD BESLOTEN TOT AMPUTATIE VAN DE TONG.
DIT ZOU GEBEUREN MET EEN "COMMANDO OPERATIE"
KAN IEMAND ME HIER MEER OVER VERTELLEN
LIEFST KWAMEN WE IN VERBINDING,INDIEN MOGELIJK, MET IEMAND WAARBIJ DEZE OPERATIE WERD UITGEVOERD
Na het laatste bezoek in het academisch ziekenhuis van Leuven blijkt dat het gezwel zo dicht bij het strottenhoofd zit dat niet enkel de tong maar eveneens het strottenhoofd zal moeten weg genomen worden.
hier even een late reactie. Mijn huisgenoot heeft dit 8 jaar geleden ondergaan en is er heel goed uitgekomen. wel een zware operatie maar toch. hij heeft een klein stukje tong overgehouden Mijn e mail is wbroekhoff@hotmail.com

walter
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 16 Dec 2004 13:52
Locatie: HERENTALS / BELGIE

Berichtdoor walter » Ma 17 Apr 2006 10:58

Beste,



Alvast bedankt voor je reactie.

De operatie is voor mijn vrouw lichtjes anders verlopen dan voor de operatie verwacht werd. De tong werd wel weggenomen op een klein stukje van 2 cm na, maar tijdens de operatie bleek dat stembanden en strottenhoofd niet aangetast waren. Hierdoor heeft ze haar stem kunnen behoudenÂ…

Een half jaar voor de operatie werd er eerst een poging ondernomen om haar te helpen met chemotherapie en bestralingen.

De canule die na de operatie geplaatst werd , is inmiddels weggenomen en de opening werd gesloten

Haar grootste probleem nu, is dat ze door de bestralingen (40 dosissen over een maand gespreid en de maximale chemotherapie) alle weefsel van de hals en de keel tot onder de oren veranderd werd in een taaie leerachtige massa en dit zowel inwendig als uitwendig. Hierdoor werkt bij haar de huigklep niet meer en is slikken voor haar onmogelijk geworden. Dit alles heeft tot gevolg dat zij levenslang verplicht zal zijn zich te voeden via de maagsonde (of PEG-sonde) die geplaatst werd voor de operatie.

Etentjes (wat zij vroeger zo graag deed) zijn er alvast niet meer bij, en ergens een glas gaan drinken na een wandeling is zo goed als onmogelijk als je met 2 personen binnenkomt voor slechts 1 consumptie (moet je het gezicht van de ober maar even bekijken). En zo kan ik verder doorgaan

Hebben jullie ook dit soort ervaringen en hoe leven jullie daar mee verder.

Uitwisselen van ervaringen en tips kunnen altijd helpen om deze problemen draaglijker te maken

Graag tot wederhoren

Met de beste groeten

Walter

walter
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 16 Dec 2004 13:52
Locatie: HERENTALS / BELGIE

Berichtdoor walter » Do 04 Jan 2007 14:27

In januari 2005 werd ze dus geopereerd de tong werd weggenomen maar de operatie werd uitgevoerd met een maximum aan besparing. ze heeft nog 2 cm van haar tong en strottenhoofd en stembanden waren niet aangetast. Duur van de operatie van s' ochtens 7u30 en om 22u30 terug in de recovery ruimte

in december 2006 kregen we te horen dat er sporen waren van uitzaaiingen in de longen.
Hoe kan dat nu...?
We maken terug fietstochten en fysisch is ze lang niet meer zo sterk ge weest, ze lijkt gezonder dan ooit ondanks de handicap door de operatie...

Aan die de nachtmerrie komt geen einde

Bindi
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 11 Nov 2007 08:27
Locatie: Breda
Contact:

Berichtdoor Bindi » Zo 11 Nov 2007 08:35

walter schreef:In januari 2005 werd ze dus geopereerd de tong werd weggenomen maar de operatie werd uitgevoerd met een maximum aan besparing. ze heeft nog 2 cm van haar tong en strottenhoofd en stembanden waren niet aangetast. Duur van de operatie van s' ochtens 7u30 en om 22u30 terug in de recovery ruimte

in december 2006 kregen we te horen dat er sporen waren van uitzaaiingen in de longen.
Hoe kan dat nu...?

We maken terug fietstochten en fysisch is ze lang niet meer zo sterk ge weest, ze lijkt gezonder dan ooit ondanks de handicap door de operatie...

Aan die de nachtmerrie komt geen einde


Ik zie dat dit al een tijdje geleden is...maar toch even een antwoord op je vraag. Ik zit zelf in het kankeronderzoek...
Er bestaan macrometastasen en micrometastasen in kanker. Macrometastasen zijn uitzaaiingen die 'wij' tijdens een operatie zouden kunnen zien. Micrometastasen zijn zeer kleine uitzaaiingen die voor het blote oog of met beeldvormende technieken (echografie, MRI, enz) niet zichtbaar zijn. Vaak is het ook zo dat micrometastasen in een soort 'slaapstand' blijven zolang de primaire tumor aanwezig is. Zodra die weggehaald word lijkt het erop of 'groei inhiberende' signalen voor de micrometastasen weggenomen worden en kunnen zij uit gaan groeien tot macrometastasen...maar dit gebeurt niet a la minuut. Daar gaat inderdaad enige tijd overheen.


Terug naar “Hoofd-halskanker (ook lip-, stemband- en mondkanker)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten