wie heeft er kans op

Erfelijkheid en kanker, wat betekent dat voor jouw familie?
paullover22
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 28 Jul 2007 12:56
Locatie: venlo
Contact:

wie heeft er kans op

Berichtdoor paullover22 » Za 28 Jul 2007 13:11

mijn vader heeft longkanker gehad en nu heeft hij een hersentumor
voor wie is dit ervelijk en zal het ook voor mijn kinderen ooit ervelijk zijn
zus van me moeder is overleden aan borstkanker
waarom is het leven zo moeilijk

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Za 28 Jul 2007 15:56

Beste Sylvia,

Het antwoord op jouw vraag kan simpel zijn:
nee, longkanker is niet erfelijk
nee, hersentumor is niet erfelijk (bij je vader is de hersentumor zeer waarschijnlijk een uitzaaiing van zijn longkanker
en er is in dat geval ook geen sprake van een hersentumor, maar van een tumor in de hersenen afkomstig van de longkanker)
nee, indien alleen in je familie van moederskant enkel je tante borstkanker heeft is geen kans op erfelijkheid,
daarvoor moeten minstens 2 familieleden of meer van dezelfde kant borstkanker hebben
en dan nog is het nog maar de vraag of het een erfelijke vorm betreft.

Dus, als er voor jou geen sprake is van erfelijkheid, dan is het ook niet voor jouw kinderen.

Wel heel begrijpelijk dat je hier bij stil staat.
Dat heb ik zelf ook gedaan, vandaar dat ik zo goed weet dat longkanker niet erfelijk is.


Op de site van het KWF staat bij kanker en erfelijkheid het volgende te lezen:

Kanker kan erfelijk zijn, maar meestal is dat niet het geval.
Bij ongeveer 5% van de mensen met kanker heeft bij het ontstaan van de ziekte erfelijkheid een doorslaggevende rol gespeeld.

Waar moet u op letten?

Er zijn een aantal kenmerken die wijzen op een mogelijke erfelijke oorzaak van kanker. Enkele van die kenmerken zijn:

* 2 of meer naaste verwanten hebben dezelfde soort kanker
* in de familie (of bij één familielid) komt een specifieke combinatie van verschillende soorten kanker voor
* iemand krijgt op relatief jonge leeftijd kanker (meestal vóór het 50e levensjaar)

Soms komt een bepaalde soort kanker vaker in 1 familie voor zonder dat het om erfelijkheid gaat. Toeval kan bijvoorbeeld een rol spelen bij het ontstaan ervan. Of verscheidene familieleden kunnen er een gewoonte op nahouden die het risico op een bepaalde soort kanker verhoogt (bijvoorbeeld roken verhoogt de kans op longkanker).

Erfelijke kanker

Deze soorten kanker kunnen erfelijk zijn:

* Borstkanker, soms in combinatie met eierstokkanker
* Dikkedarmkanker (soms in combinatie met baarmoeder-, maag- of eierstokkanker of in combinatie met kanker van de urinewegen)
* Melanoom (een vorm van huidkanker)
* Prostaatkanker
* zeer weinig voorkomende erfelijke typen van maag- en nierkanker en het retinoblastoom (een tumor van het netvlies van het oog bij jonge kinderen)

Daarnaast is er een aantal zeldzame erfelijke aandoeningen waarbij zowel goed- als kwaadaardige tumoren kunnen ontstaan, zoals

* Het MEN-syndroom
* De ziekte van Von Hippel Lindau

Of er sprake is van erfelijke kanker kan worden onderzocht bij een Klinisch Genetisch Centrum of een Polikliniek Erfelijke Tumoren (met een verwijzing van de huisarts). Allereerst zal een deskundige de familiegeschiedenis in kaart brengen. Bij bepaalde soorten kanker is daarna DNA-onderzoek mogelijk.

[url]http://www.kwfkankerbestrijding.nl/content/pages/Erfelijkheid_en_kanker.html[/url]

Sterkte,

Liddy


Terug naar “Erfelijkheid en kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten