Verhoogde kans op kanker?

Erfelijkheid en kanker, wat betekent dat voor jouw familie?
Mar
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Ma 26 Apr 2004 15:08
Locatie: Zaandam

Verhoogde kans op kanker?

Berichtdoor Mar » Di 27 Apr 2004 19:22

Ik heb een vraagje...
In zowel de familie van mijn vader als die van mijn moeder komt kanker voor. Mijn oma, tante en vader zijn er ondertussen aan overleden; aan de kant van mijn moeder komt veel borstkanker voor. Zou ik me moeten laten onderzoeken om erachter te komen of ik een verhoogde kans heb om kanker te krijgen?
Zo ja, is er iemand die ervaringen heeft met dergelijk onderzoek en die me tips kan geven?
Alvast bedankt!
"The future is uncertain
but the end is always clear"

natasjaa
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 18 Apr 2004 08:47

Berichtdoor natasjaa » Di 27 Apr 2004 23:51

hallo mar

in mijn familie komt erfelijke kanker voor ....
maar ik kan in jou berichtje niet uitmaken of het om een en de zelfde kanker gaat..
wij zijn met de familie door de hele molen geweest om het te achter halen of het erfelijk was dat was het ...
ik kan je misschien wel tips geven maar je moet er eerst met de familie achter komen of het dezelfde kanker is geweest en of ze voor zo'n onderzoek open staan ... dat wil zeggen dat er ook mensen zijn die het echt niet willen weten...
ik hoop dat je hier ff genoeg aan hebt zo niet hoor ik je vragen wel ...
ik wens je sterkte met het uitzoeken...

vele groetjes natasja :lol:

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Wo 28 Apr 2004 07:29

ja inderdaad :) zoals natasja ook al schrijft; zoek uit om welke kankers het gaat. Let daarbij goed op waar de kanker begonnen is (veel mensen hebben nogal eens de neiging om iets longkanker te noemen bv maar later bljiken het dan uitzaaiingen in de longen te zijn van bijvoorbeeld borstkanker of een andere kankersoort)
De erfelijkheid van borstkanker gaan ze volgens mij pas onderzoeken als er een aantal familie leden in elk geval jóng was toen ze het kregen. Onder de 50 ofzo? Ik weet het allemaal niet precies. Er zijn ook enkele kankersoorten die weer gerelateerd zijn aan erfelijke borstkanker.

Het kán ook gewoon toeval zijn. Helaas krijgen nu eenmaal best veel mensen kanker. En borstkanker komt gewoon heel veel voor.

maar zoek eerst uit om welke kankersoorten het gaat zou ik zeggen en de leeftijden van de mensen toen ze het (voor het eerst) kregen!
Want heel vaak is het helaas gewoon toeval..

sterkte en succes ermee!

jodyi

Mar
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Ma 26 Apr 2004 15:08
Locatie: Zaandam

Berichtdoor Mar » Do 29 Apr 2004 15:30

Bedankt voor jullie reacties...Ik heb het eens nagevraagd en het bleek dat de soorten kanker die aan mijn vaders kant voorkwamen, allemaal verschillend waren. Alvleesklierkanker, baarmoederhalskanker en endeldarmkanker...Gewoon 'bad luck' waarschijnlijk dat het drie keer in hetzelfde gezin is voorgekomen. De borstkanker weet ik niet; ik weet alleen dat het in veel gevallen erfelijk is.
En wat mij inderdaad ook bezig houdt, is of ik het wel echt wil weten. Misschien heb ik het gen wel en ben ik de rest van mijn leven bang voor iets wat ik misschien wel helemaal nooit krijg. En als ik het krijg, krijg ik het toch...Zo is het nou eenmaal. In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ik kan er wel wat mee!
"The future is uncertain

but the end is always clear"

Gast

Berichtdoor Gast » Vr 30 Apr 2004 04:10

Slecht in 5% van de gevallen is borstkanker erfelijk, 2% BRCA-1 en 2; 2% van nu nog niet bekende genmutaties, 1% zeer zelden voorkomende mutaties. Als je meer wilt weten, kijk dan op www.erfocentrum.nl borstkanker .Sterkte.

angsthaas

alvleesklierkanker erfelijk?

Berichtdoor angsthaas » Do 24 Mar 2005 21:54

Hallo,

ik maak mij zorgen om de toekomst van mijn man. In zowel zijn vaders als moeders kant komt veel kanker voor. Zijn vaders kant overwegend borstkanker met darm- en alvleesklierkanker. En zijn opa van zijn moeders kant alvleesklierkanker op 46-jarige leeftijd... Zijn oom (broer moeder) nierkanker en zus ervan borstkanker. Kortom: allemaal kanker!
Is het terecht dat ik mij zorgen maak om mijn man? Of is dit bad luck...
groetjes angsthaas


Terug naar “Erfelijkheid en kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten