Universitair onderzoek naar ervaringen van terminaal zieken

Hier kunnen studenten hun oproepen zelf plaatsen m.b.t. tot werkstukken!
Thirsa92
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 26 Apr 2013 14:38

Universitair onderzoek naar ervaringen van terminaal zieken

Berichtdoor Thirsa92 » Vr 26 Apr 2013 17:05

Mijn naam is Thirsa de Wit, ik ben 21 jaar, woonachtig in Heemskerk en ik ben studente Algemene Sociale wetenschappen en Humanistiek (aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht). De Universiteit van Humanistiek heeft zijn focus op zingeving, ethiek en levensbeschouwing, en leidt onder andere op tot geestelijk begeleider of humanistisch raadsvrouw, een richting die ik erg interessant vindt. Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeerscriptie. Vanuit persoonlijke interesse heb ik gekozen om de ervaringen van terminaal patiënten te onderzoeken. Hierbij centraal staat hoe mensen die uitbehandeld zijn omgaan met hun situatie.

Het doel van het onderzoek is om meer begrip en inzicht te krijgen van en in de ervaringen en beleving van mensen die ongeneeslijk ziek zijn, en hun behoeften in hun proces. Het is belangrijk dat hier meer bekendheid over komt, hier is namelijk nog nauwelijks onderzoek naar gedaan.

In de praktijk zal het gaan om een eenmalig interview van plusminus 1 uur. Onderwerpen die onder andere aan bod komen zijn religie of spiritualiteit, omgaan met emotionele en praktische zaken, de rol van sociale contacten.

Dit is echter maar een kleine indicatie, het interview is namelijk open en er is ruimte voor alles wat de geïnterviewde in wil brengen, waar hij of zij mee bezig is en moeite mee heeft, wat hem of haar steun of betekenis geeft enzovoorts. In de praktijk zal het gaan om een eenmalig interview van plusminus 1 uur (dit hangt af van de loop van het gesprek).

Uiteraard wordt er ten alle tijde rekening houden met de behoeften van de geinterviewde zelf, wat hij of zij wel of juist niet kwijt wil en hoe hij of zij zich voelt, hiermee wordt met de grootste zorg omgegaan.

Ben of ken jij iemand in Nederland (woonplaats, leeftijd enzovoorts maakt niet uit) die hieraan mee zou willen werken? Dan kun je, het liefst spoedig, contact met mij opnemen via ties_92@live.nl. Daar zou je me erg mee helpen!

Wil je slechts wat meer informatie of heb je twijfels, dan kun je uiteraard ook contact met mij opnemen. Contact en eventuele deelname zal sowieso altijd volkomen vrijblijvend zijn en op jou afgestemd. Ook zal ik natuurlijk voor het eventuele interview naar jou toe komen, mits je dat prettig vindt.

Ik hoor graag van jullie, alvast heel erg bedankt!

Vriendelijke groeten,
Thirsa de Wit

Terug naar “Oproepen van studenten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten