Masterscriptie- spiritualiteit van mensen die kanker hebben (gehad)

Hier kunnen studenten hun oproepen zelf plaatsen m.b.t. tot werkstukken!
NvAmerongen
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 24 Apr 2015 13:12

Masterscriptie- spiritualiteit van mensen die kanker hebben (gehad)

Berichtdoor NvAmerongen » Wo 03 Jun 2015 10:00

Hallo,

Ik ben Niecky van Amerongen, masterstudente Geestelijke Verzorging aan de Rijksuniversiteit Groningen. Mijn bachelordiploma heb ik behaald aan de Universiteit voor Humanistiek.
In deze masteropleiding tot geestelijk verzorger zit één deel praktijk, één deel onderzoek en er zijn een aantal vakken. Ik heb 6 maanden stage-ervaring opgedaan in het ziekenhuis in Almelo en Hengelo (ZGT). Bijna alle vakken heb ik inmiddels achter de rug en voor mijn masterscriptie doe ik onderzoek naar vragenlijsten die spiritualiteit bij (kanker)patiënten in kaart proberen te brengen. Voor dit laatste heb ik hard hulp nodig van mensen die gediagnosticeerd zijn (geweest) met kanker en die ongeveer 10-15 minuten willen besteden aan het invullen van een vragenlijst.

Om direct naar de website te gaan waarop de vragenlijst te vinden is: http://spiritualiteit-scriptie.simpsite.nl/

De vragenlijst is ook vindbaar via:
http://www.thesistools.com/web/?id=460451

Let op!
- Deelname is volledig anoniem.
- Alleen vragenlijsten die geheel ingevuld zijn kunnen worden verwerkt.
- Deelname is mogelijk tot 3 juli.
- Mijn dankbaarheid voor uw deelname is groot, maar er is helaas geen vergoeding mogelijk.
- Schroom niet om contact op te nemen als u daar behoefte aan heeft. (zie website)
- Het resultaat van het scriptieonderzoek zal via de website tzt te vinden zijn.

Misschien vindt u het juist prettig om eerst meer informatie te krijgen over mijn onderzoek en over geestelijke verzorging! Een geestelijk verzorger probeert mensen te begeleiden en ondersteunen op het gebied van zingeving en levensvragen. Het kan bijvoorbeeld gaan om opvang na slecht nieuws, begeleiding in het maken van een ingrijpende keuze, (her)ontdekken hoe iemand in het leven staat, waar iemand kracht vindt in het leven of juist waar het nu niet zo lekker loopt. Hoewel in het ziekenhuis bijvoorbeeld een tumor behandeld wordt heeft niet alleen uw lichaam hier de gevolgen van, er gebeurt ook iets met u als mens. Soms is het prettig als er iemand ‘van buitenaf’ is die naar uw verhaal luistert, met u meekijkt. Vroeger was dit vaak een dominee of pastoor. Inmiddels is het vak van geestelijke verzorging verder uitgebreid, een geestelijk verzorger is nu voornamelijk verbonden met de (zorg)instelling en niet meer automatisch óók werkend vanuit een kerkelijke instantie. Wettelijk gezien moet elke instelling waar mensen langer dan 24 uur verblijven een geestelijk verzorger in dienst hebben. Een groot deel van het werk van een geestelijk verzorger bevindt zich op het gebied van de spirituele dimensie van zorg, waarin het gaat om het zoeken en vinden van zin en betekenis in het leven, het vinden van eigen antwoorden op levensvragen maar soms ook juist het voelen van de onzin van (gebeurtenissen in) het leven.

Hoewel patiënten/cliënten vaak aangeven baat te hebben bij geestelijke verzorging, is het moeilijk 'hard te maken' wat er nu precies gebeurt in het contact, terwijl dit in de wetenschappelijke wereld van bijvoorbeeld het ziekenhuis wel gevraagd wordt. Met mijn scriptie hoop ik bij te dragen aan wetenschappelijke kennis over spiritualiteit. Omdat mensen allemaal weer anders in het leven staan is dit nog niet zo makkelijk. Er zijn een aantal vragenlijsten ontwikkeld die proberen spiritualiteit in kaart te brengen. Deze wil ik graag nader onderzoeken en met elkaar vergelijken. Een goede vragenlijst die spiritualiteit in kaart kan brengen is nodig om ook weer gedegen vervolgonderzoek te kunnen doen naar de spirituele dimensie van gezondheid. Daarom heb ik hard mensen nodig die deze vragenlijst willen invullen!

Bent u geïnteresseerd, heeft u vragen en/of opmerkingen? U kunt een reactie op dit forum plaatsen maar ik verwijs u tevens graag door naar mijn website : http://spiritualiteit-scriptie.simpsite.nl/

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groeten,

Niecky van Amerongen.

Terug naar “Oproepen van studenten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten