Longkanker in de jaren 60

Hier kunnen studenten hun oproepen zelf plaatsen m.b.t. tot werkstukken!
Floris M
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017 12:25

Longkanker in de jaren 60

Berichtdoor Floris M » Wo 18 Okt 2017 12:56

Beste lezers,

Hoewel ik geen student (meer) ben, denk ik toch dat mijn onderwerp hieronder zou kunnen vallen, zo niet dan hoor ik dat ook wel.

Ik wil graag weten hoe de medische wereld in de jaren 60 omging met longkanker. Ik wil dit weten omdat ik een boek aan het schrijven ben over het leven van mijn vader, die in 1967 is overleden aan kanker. Ik was toen 7 jaar. In een (deels) fictieve roman wil ik het proces beschrijven van zijn laatste 6 maanden. Buiten de sociale en emotionele aspecten, wat doet dit met hem en met zijn omgeving, zou ik ook graag een beeld willen krijgen van de behandelingen die hij die laatste maanden heeft ondergaan.

Ik beschrijf in het kort zijn geschiedenis:

Hij was geboren in 1920, en zoals zovelen, vanaf zijn 13/14 begonnen met roken. In zijn familie waren de longen sowieso al een zwak iets, twee broers leden aan tuberculose (moesten 1 jaar in een tentje buiten slapen) en bijna iedereen had regelmatig verkoudheidsklachten met het nodige hoesten. Eind jaren 50 kreeg mijn vaker steeds vaker daarmee te maken, hevig hoesten en regelmatig ziek. De huisarts adviseerde hem om te stoppen met roken (toen al) en mijn vader heeft dit opgevolgd en is in 1960 gestopt. De klachten bleven echter, de hoestbuien werden heviger en er kwam zelf bloed mee bij het ophoesten. Hij heeft veel onderzoeken doorlopen maar in eerste instantie kon men niets bijzonders vinden. Pas in 1965 werd er een soort van vlekje op een long waargenomen. Hij is behandeld en uiteindelijk is de long in zijn geheel verwijderd. In 1966 heeft hij weer langzaam het leven opgepakt en er was zelfs heel even periode waarin hij klachtenvrij was. In januari 1967 kreeg hij echter weer klachten. In februari werd geconstateerd dat ook de andere long was aangetast, hij kreeg medicatie en onderging bestralingen. Toen bleek dat het ziekenhuis in zijn woonplaats hem niet verder kon helpen is hij overgebracht naar het Academisch Ziekenhuis in Utrecht. Daar is hij verder behandeld, tot begin augustus 1967. Men was toen uitbehandeld, en is hij weer teruggebracht naar het ziekenhuis in zijn eigen woonplaats, waarna hij een week later overleed. De doodsoorzaak was zijn lever, die was inmiddels ook aangetast. Ook was er al het een ander op zijn botten waargenomen, daar had hij ook pijn aan, dus de conclusie kan worden gemaakt dat ook daar de uitzaaiingen zaten. Hij is overleden vanuit het falen van de lever, anno 1967 (+ zijn religie) was euthanasie niet aan de orde, en bij een dood na long falen zou natuurlijk alles nog heftiger geweest zijn. Dus waren we enigszins 'dankbaar' dat hem dat bespaard is gebleven.

Ik zou nu graag willen weten wat nu precies de behandelwijze geweest zou kunnen zijn in de maanden in Utrecht. Chemotherapie was er nog niet, was er enkel bestralingen en medicatie ? Welke medicatie zou er dan toegediend zijn in die tijd ? Ik heb ook geen idee of er medicatie als prednison of zo was.

Hopelijk zijn er onder u mensen die hier iets meer over kunnen zeggen, en mij de nodige info kunnen vertrekken die ik dan weer in mijn boek kan verwerken. Of mij kunnen verwijzen naar andere fora, websites of deskundigen.

Alvast dank voor het lezen en de eventuele reacties

Floris

Terug naar “Oproepen van studenten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten