Chemokuur ABVD

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
MamaLein
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 01 Jan 2006 19:37

Chemokuur ABVD

Berichtdoor MamaLein » Zo 01 Jan 2006 19:42

Hallo,

ik weet nu sinds een maand dat ik de ziekte van Hodgkin heb. Ik ben 23 jaar, heb een dochter van 2 en ben nu 21 weken zwanger van mijn tweede. Omdat het niet verantwoord is om te wachten met de behandeling tot na de bevalling moet ik 5 Jan beginnen met de chemokuur. Ik krijg de kuur ABVD. Ik zie er erg tegenop vooral omdat ik een klein mensje in mijn buik heb.
Ik zou graag van anderen willen weten hoe zij de kuren hebben ervaren en wat de bijwerkingen zijn, hetgeen waar ik echt bang voor ben is de haaruitval, gebeurd dat veel bij deze kuur?

Groetjes Marjolein

Gast

Berichtdoor Gast » Wo 04 Jan 2006 18:31

hallo mamalein,

Ik ben een meisje van 19 en heb ook hodgkin. Ook ik heb de ABVD-kuur gehad. Ik wil je graag vertellen wat mijn bijwerkingen waren en hoe ik het heb ervaren maar dat is weer bij iedereen anders. elk lichaam is anders.. ik zou 8 toedieningen krijgen maar heb het maar tot 7 vol kunnen houden doordat ik last kreeg van complicaties. je haar gaat wel uitvallen..maar dat komt terug! ik heb mn hoofd kaal geschoren voordat het uit ging vallen, wilde er niet op wachten. het is nu 3 weken geleden dat ik mn laatste toediening gehad heb en krijg nu al weer haartjes!
Ik wens je heel veel sterkte.. tis ff een hele vervelende periode die je tegemoet gaat, maar deze vorm van kanker is zo goed te genezen.. voor je het weet weer ben je weer helemaal de oude! :wink:

merel-r

MamaLein
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 01 Jan 2006 19:37

Hoi Merel

Berichtdoor MamaLein » Di 17 Jan 2006 15:56

bedankt voor je berichtje!
Ben je inmiddels klaar met je kuren en weet je al of je genezen bent?
Mag ik vragen wat voor complicaties je kreeg?
Ik heb op 5Jan de eerste gehad en was toch 5 dagen lang erg moe en misselijk, daarna knapte ik wel op en voelde ik me veel beter.
A.s Do de 19e krijg ik de volgende en heb er dan 1 hele kuur op zitten. Ik zie erg tegen het haar uitvallen op en hoop zo dat het niet zal gebeuren, na hoeveel weken gebeurde dat bij jou?

Groetjes MamaLein

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Di 17 Jan 2006 18:29

hoi mamalein,

ik las je berichtje nu pas... heftig wat er allemaal vooral omdat je zwanger bent ook!
Ik heb zelf een oudere kuur gehad, 5 jaar geleden. Haaruitval is echter is 1 van de weinige dingen die bijna zeker is dat je het krijgt. Bijna, want er zijn altijd uitzonderingen hoor.. op iedere regel!
wat verwachten ze bij je ten opzichte van je kleintje? gaan ze het snel halen wanneer dat kan ? heeft het overlevingskansen nu met de chemo? Ik ken wel iemand bij wie het kindje eerder gehaald is, doordat ze hodgkin had.. kindje gehaald en daarna gelijk met de chemo begonnen.. maar zoals heb ik nog niet eerder gehoord. Lijkt me superzwaar, vooral ook als je al een kleintje rond hebt lopen. Hopelijk kun je het allemaal een beetje bolwerken!
hier op de site zijn ook mailgroepen, speciaal voor mensen methodgkin en non hodgkin.. misschien is het wat voor je om daar mailtjes uit te wisselen.. of in de groep jongeren en kanker..

heel veel sterkte in elk geval,
groetjes jodyi
(ex hodgkin patient)
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

MamaLein
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 01 Jan 2006 19:37

Hoi Jodyi

Berichtdoor MamaLein » Do 26 Jan 2006 22:53

het is idd heftig. Moeder zijn, een tweede op komst en hodgkin hebben..vraag me nog steeds elke keer af waarom alles tegelijk? Maja we moeten door he en ik heb weinig keus kwa behandelen, het moet gewoon! Ik ben nu bijna 25 weken. In dit stadium is het het veiligst om chemo te geven omdat het kindje al helemaal is aangelegd. Wel kunnen ze me niet zeggen wat voor schadelijke effecten het zal hebben. Ik ga om de 2 weken naar de Gyn en het gaat nu goed met de baby en nu maar bidden dat het zo blijft. Ik vind het wel een wonderkindje, gerum wat moet ie veel meemaken zeg en hij/zij is nog niet eens geboren! Heb vorige week mijn 1ste hele kuur erop zitten en het ging iets fijner dan de vorige keer. Toch blijft het vermoeiend he en ook vervelend om iedere keer die infusen te krijgen.
Ik heb wel wat contact met mensen alleen moet ik het beperkt houden ivm met de tijd en energie dat het me kost.
Hoe gaat het met jou?

Groetjes MamaLein

Bar

opgezette lymfeklieren

Berichtdoor Bar » Vr 27 Jan 2006 22:36

[Hallo allemaal,
I heb sinds 4 maanden dikke opgezette klieren in mijn nek,oksels en kleinere in mijn liezen.Ik ben nu doorgestuurd naar een internist voor as dinsdag.
Ik heb wel vaak dat ik s'nachts wakker word en dan helemaal nat ben van het zweet en ben ongelooflijk moe.Zou dit niet ook gewoon toxoplasmose kunnen zijn of toch een vorm van hodgekin. Mijn bulten worden wel steeds groter, doen niet pijn alleen bij hard drukken.
Ik eet slecht dus geen wonder dat ik afval al is dat niet eens veel . Ben ook al niet zo dil met mijn lengte van163cm weeg ik nu 51 kilo.
Wie weet er iets meer over?ervaringen? Wat hadden jullie voor klachten?
Liefs en alle kracht, warmte en liefs, Bar

Sonja74
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Za 31 Dec 2005 13:23

Berichtdoor Sonja74 » Za 28 Jan 2006 09:12

Hoi Bar,
Ik lees ook dat je dinsdag naar de internist toe moet. Fijn dat kan hij meteen kijken wat er aan de hand is. Heb je in de tussentijd misschien al een keer bloed laten prikken??
Het is zo dat nachtzweten, moeheid en afvallen wel bij de symptonen hoort van Hodgkin/Non Hodgkin. Maar het wil niet altijd zeggen dat je de ziekte dan ook hebt hoor.
Ik heb zelf Non Hodgkin gehad, maar geen symptonen dus ik kan je daar niks over vertellen. Ga je niet onnodig druk zitten maken, luister goed naar de internist en laat desnoods een punctie doen uit een opgezette klier zodat je meer duidelijkheid hebt.
Ik wens je veel succes en sterkte, laat je even weten hier hoe het is gegaan?
groetjes, Sonja
* * * Geluk is een hangmat
waarin je lui ligt in een wezenlijke stilte * * *


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten