hodgkin

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
sam
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 16 Jun 2006 15:24
Contact:

hodgkin

Berichtdoor sam » Vr 16 Jun 2006 15:40

Mijn vriend heeft voor de derde keer hodgkin, de laatste keer had hij een stamcel transplantatie gehad. Dat is nu niet nog een keer mogelijk. bestraling is ook niet mogelijk omdat het op 4 verschillende plaatsen zit. Nu heeft hij een chemo pillen kuur die hij thuis 1x per maand een paar dagen moet doen. Omdat hij ales al heeft gehad word er gezegd dat deze pillen het enige is wat hij nog kan nemen om het onder controle te houden. Mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee? En hoe lang kan je door gaan met die pillen???!

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Vr 16 Jun 2006 15:58

hoi Sam,

heftig hoor... ik weet niet welke pillen je bedoelt. Maar vaak is het zo dat je met dit soort dingen net zo lang door kan tot A. het niet meer werkt. of B. tot je lichaam het niet meer aan kan. En ondertussen is het dan hopen dat er wat nieuws gevonden wordt.
Gisteren stond er op teletekst (wat er nu helaas niet meer staat) een stukje over een nieuwe manier van stamceltransplantaties, waar veel minder bijwerkingen aan zaten. En waardoor de kans om te overlijden als gevolg hiervan, veel kleiner waren. Dit is in italie ontdekt en bekend gemaakt op 1 of ander medisch congres. Dit soort berichtjes zijn natuurlijk ontzettend hoopvol! Zeker ook voor mensen als jouw vriend, die mogelijk geen 2e transplantatie krijgen omdat ze dat gewoonweg niet zouden overleven (ik weet niet of dat de oorzaak is?) .

Verder kan het altijd zo zijn dat er weer een nieuws soort medicijn in de trial fase komt. Nog niet als standaard behandeling, maar mogelijk komt jou vriend er dan wel voor in aanmerking. Maar oke. Dat zijn allemaal 'misschientjes' .

Een second opinion is ook altijd een idee, mits hij nog niet in een academisch of 'kanker' ziekenhuis behandeld wordt.

maar oke.. heel veel sterkte in elk geval !

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten