bea-copp of ABVD??

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
Donya
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 21 Feb 2007 17:23
Locatie: Haarlem

bea-copp of ABVD??

Berichtdoor Donya » Wo 21 Feb 2007 17:31

Hallo allemaal,
Ik ben 21 en bij mij is enkele weken geleden hodgkin stadium 3 geconstateerd. Vandaag heb ik te horen gekregen welke behandeling ik krijg. De bea-copp kuur 8 kuren van steeds 2 weken en dan een week rust. De kans is groot bij deze kuur dat ik onvruchtbaar word. Dit vind ik heel erg. Nu heb ik gehoord dat die kans bij ABVD kuur veel kleiner is. Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen ABVD en Bea-copp? En/of wanneer je in aanmerking komt voor het ene en wanneer voor het andere? Of verschilt dit per ziekenhuis? Of waar ik dit precies kan vinden. Ik ga morgen mijn internist bellen, net was ze al weg. Maar misschien weet iemand hier al iets te vertellen. Alvast bedankt! En sterkte voor iedereen die het kan gebruiken!

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Wo 21 Feb 2007 21:45

Moeilijke vraag. Ik heb zelf indertijd mopp-abv gehad. Die lijkt behoorlijk op beacopp. Indertijd was abvd nog erg nieuw en ik wist er niets van, dat het bestond. Ik weet wel dat de tumor die ik had vrij groot was, twijfelend tussen stadium 2 of 3 en ik behandeld als stadium 3/4 , dus met 8 x mopp-abv. Mogelijk is beacopp wat sterker dan abvd. Abvd wordt vaak ook gecombineerd met bestraling. Ik weet niet of daar bij jou al over gesproken is?
Dit kan ook nog de oorzaak zijn namelijk; dat ze zeggen van: bij beacopp is radiotherapie waarschijnlijk overbodig, want ook dat is weer iets dat behoorlijke bijwerkingen kan hebben, ook op de lange termijn.

Maar je vruchtbaarheid is wel iets dat zeer belangrijk is! Dus ik zou het gewoon aan de arts vragen en ook even vragen wat zij weet van de kansen op de onvruchtbaarheid. Je bent wel nog jong, dus dat scheelt weer, hoe jonger je bent, hoe groter de kans dat je vruchtbaarheid behouden blijft.

Maar dan nog: ik ben wel benieuwd wat je arts gaat zeggen. Ik weet alleen dat ze met beacopp zeer goede resultaten behalen, zeker in stadium 3 en 4 maar ik durf zo niet te zeggen hoe dat is ten opzichte van abvd. Goed in elk geval dat je zelf nadenkt , navraag doet en initiatief neemt en op zichte van je behandeling, dat je je goed laat voorlichten!
sterkte alvast en succes met bellen morgen!

jodyi

btw; voor mij is het 6 jaar geleden en ik ben nog niet zwanger ofzo, maar wel normaal ongesteld, ondanks 8 x mopp-abv, ik was indertijd 19. Ik geloof dat toendertijd de kans op onvruchtbaarheid bij mopp-abv 30 % was, maar bij die 30 procent hoorde ook de wat oudere mensen. En hoe dichter tegen de 30, hoe meer kans op onvruchtbaarheid bij die kuur werd indertijd gezegd.
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Donya
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 21 Feb 2007 17:23
Locatie: Haarlem

Berichtdoor Donya » Wo 21 Feb 2007 23:51

Hai!
Bedankt voor het uitzoeken en je antwoord! Ik zal het laten weten als ik gebeld heb morgen, want vind het ook nogal wat. En heb ook gelezen dat onder de 30 de kans groot is, dat de vruchtbaarheid behouden blijft. Maar zoals ze het vanmorgen vertelde is de kans op onvruchtbaarheid dus vrij groot volgens mij. Maar goed, ik ga het verder uitzoeken en laat t weten.
Groetjes Donya

gayana
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:47

Berichtdoor gayana » Ma 26 Feb 2007 00:45

Hallo Donya,
Ik heb ook de Mopp kuren gehad en ben indertijd niet onvruchtbaar geworden ervan. Na mijn 2e recidief heb ik andere kuren (ter voorbereiding op de stamceltransplantatie) gehad waar ik wel onvruchtbaar van ben geworden en ook gelijk in de overgang ben terechtgekomen. Voor mij was dat niet erg, ik had al twee kinderen. Jij bent nog erg jong. Is het niet een optie dat ze wat eicellen van je bevriezen? (of ben ik nu heel erg aan het fantaseren?)

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Ma 26 Feb 2007 12:42

ik ben ook wel benieuwd of je nog gebeld hebt donya en of je wat wijzer bent geworden!
over het invriezen; ik weet niet of ze daar al ver genoeg mee zijn... of dat al mogelijk is inmiddels. Indertijd kon het niet, maar ze zijn daar wel heel hard mee bezig. Schijnbaar gingen de eitjes kapot bij het ontdooien simpel gezegd, waardoor het niet mogelijk was. Maar misschien hebben ze inmiddels een andere manier gevonden. Ik hoop het en zoniet; dat ze dan gauw een manier vinden.
Ik geloof wel dat ze inmiddels een eierstok hebben kunnen verplaatsen -uit eventueel bestralingsgebied- naar de arm (ophangen kon al langer zover ik weet), maar of ze al verder zijn?
Nouja ik hoop dat je wat wijzer bent geworden inmiddels!
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Donya
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 21 Feb 2007 17:23
Locatie: Haarlem

Berichtdoor Donya » Ma 26 Feb 2007 13:19

Hai,
Ik ben inmiddels wat wijzer. De abvd kuur wordt alleen gebruikt als de ziekte echt in het beginstadium is. Bij mij is het stadium 3. De beacopp kuur is effectiever, dus krijg ik die. Als ik het graag zou willen zou ik ook die abvd kuur mogen, maar het effect van de beacopp is dus beter. Nou dan is de keus snel gemaakt. Ook heb ik gevraagd of ik eitjes in kan laten vriezen. Helaas gaat hier nogal wat aan vooraf. Met onderzoeken, hormonen slikken enz. ben je vaak zo 2/3 maanden verder. Ze willen bij mij overmorgen al beginnen, dus er is geen tijd voor. Wel is er gezegd dat het positief dat ik nog zo jong ben en dat ik als ik de pil vanaf nu door blijf slikken, de kans op onvruchtbaarheid verklein. Maar ook zeggen ze dat ze me geen valse hoop geven en dat de kans evengoed vrij groot is. Ik heb nog even gevraagd of er eventueel m.b.v donoreicellen een embryo bij mij geplaatst zou kunnen worden en dat zou dus wel kunnen. Als ik dus donoreicellen kan krijgen kan er wel een kindje in mij groeien :)
Groetjes Donya

gayana
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:47

Berichtdoor gayana » Ma 26 Feb 2007 13:31

Ok.. dan is het afwachten voor je ... ik wens je vanuit het diepst van mijn hart dat het allemaal niet nodig is en dat jij, als het moment er is voor je, gewoon een heerlijk gezond kind zult kunnen krijgen!!

Donya
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 21 Feb 2007 17:23
Locatie: Haarlem

Berichtdoor Donya » Wo 28 Feb 2007 14:05

Dankjewel Gayana!


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten