tips voor mensen die chemo moeten volgen

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
tinteltoet
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 07 Mar 2003 18:04
Locatie: rotterdam

tips voor mensen die chemo moeten volgen

Berichtdoor tinteltoet » Di 06 Mei 2003 20:53

hoi iedereen die dit leest,

het lijkt me een goed idee om eens op dit forum tips en trucs te zetten die handig zijn voor degene die chemo en of bestralingen moeten ondergaan.
toen ik in 2000 behandeld werd voor hodgkin fase 2B moesten we soms behoorlijk improviseren bij sommige dingen om de chemo zo pijnloos mogelijk te laten verlopen.

hier volgen er een paar van mij;
- bij een abvd kuur kan de "d" best pijnlijk naar binnenstromen. mijn tip is: zakje ijs erop en dan van die vulzakjes voor onder de kraan. leg er wel een handdoekje tussen want het is behoorlijk koud. gevolg is dat de aderen zich verwijden en daardoor de vloeistof makkelijk kan instromen. wil niet zeggen dat het pijnloos is maar beter te verdragen.

ook kun je meer spoelwater mee laten lopen door het infuus, nadeel is wel dat de kuur langer gaat duren

- ben je een beetje misselijk zuit op zo'n grote peper munt. tip van mijn broer en het beviel wel. als je moet overgeven ook gewoon laten gaan.

- zowie zo is het verstandig om altijd vlink te drinken. helaas

- hebben ze moeite om ingangen te vinden voor bloedafname?: even je armen onder een lekker warme kraan en je aders worden wat soepeler, en het prikkken gaat beter.

- neem je walkman mee of vraag of er een televiesie of internet aansluiting is.

- ijs is tijdens de chemo een heerlijke versnapering: tip pereijs van festini - ader ontsteking (het gevoel hebben dat je armen er af vallen?) koelen met koud water en helaas moet je wachten tot het overgaat maar wel je oncoloog/ hematoloog of internist waarschuwen.

zo dit was het van mijn kant wie heeft er nog meer tips en trucs?

groetjes tinteltoet :wink:

Jazzie

Tips Chemokuur

Berichtdoor Jazzie » Ma 19 Mei 2003 23:17

De bovenstaande tips onderschrijf ik volledig. Ik heb inmiddels 5 chemo's gehad voor de ziekte van Hodgkin en ik moet er nog maar eentje. Vlak na een chemo heb ik eigenlijk alleen maar trek in Minifestini perenijsjes.

Tegen de ranzige smaak in mijn mond neem ik fishermen's friends. Zowel de fishermen's friends als de perenijsjes worden echt in grote hoeveelheden genuttigd, dus koop er voldoende!

Verder heb ik niet echt tips. Positief denken is nog wel een belangrijke. Dat maakt het allemaal een stuk minder zwaar. Verder probeer ik zoveel mogelijk lichaamsbeweging te hebben en ga dus regelmatig naar de sportschool. Als je op past dat je je zelf niet helemaal uitput, kan dit volgens mijn arts geen kwaad!

Iwish
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 02 Jun 2003 23:24
Locatie: Delft
Contact:

Berichtdoor Iwish » Di 03 Jun 2003 00:03

Hoi Tinteltoet..

Bedankt voor de tips.. ik heb ook last van die "d", woensdag weer (de 7e) dan nog 5 en bestralen..
Ik ga het eens uittesten met dat ijs. Extra spoelen wist ik al maar doordat het dan langer gaat duren wilde ik dat niet. Bijt me er een beetje doorheen, wellicht dat het ijs helpt!

Groetjes van J@nny.
Pluk de dag.

oudeis

Warm kussentje

Berichtdoor oudeis » Za 23 Aug 2003 10:06

Die d is inderdaad aardig pijnlijk. Bij mij hebben ze vanaf het begin een warm kussentje op mijn arm gelegd, werkt ook fantastisch. Alleen vervelend als ze het zijn vergeten, dat opwarmen duurt namelijk wel even :(

stefan van der meulen

misselijkheid

Berichtdoor stefan van der meulen » Vr 31 Okt 2003 15:54

Ik heb tijdens mijn chemokuren veel cola gedronken en moet zeggen dat mijn misselijkheid daarmee afnam.


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten