knobbel lijkt geslonken

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
RamM
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2013 14:59

knobbel lijkt geslonken

Berichtdoor RamM » Ma 21 Jan 2013 16:21

Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier en zit nog in de onzekerheid. Vorige week een ctscan gehad en het bloedonderzoek.
Op de scan was te zien dat ik lymfeknobbels heb in mijn hals en nek en oksels, ze zitten ook in mijn liezen, alles aan beide kanten.
Ook mijn milt is vergroot. Het bloed was goed behalve dat de bezinking te hoog is. Ik heb wel klachten maar niet uitgesproken duidelijk, zo ben ik niet de hele dag moe maar met vlagen. Wel heb ik snachts heel veel jeuk maar niet over het hele lichaam alleen maar op de romp en heel veel in de hals en armen. Ook jeuk op mijn rug. Maar nu heb ik wel mijn hele leven al last van eczeem. Snachts zweet ik ook maar drijf niet mijn bed uit zoals wel eens genoemd wordt. Ik zweet overdag ook veel sneller dan normaal, eerder eigenlijk nooit. Morgen heb ik een gesprek bij de kno arts over het verwijderen van een klier. Ik heb een knobbel al wel lang enkele maanden alleen komen er steeds meer bij. Aan de linkerkant zit een rij van vier knobbels van groot naar klein. Nu voel ik vandaag en lijkt de grootste echter wel geslonken te zijn, ik vraag me dan af of het wel hodgkin zou kunnen zijn. Het lijkt me dat bij kanker de knobbels alleen maar groeien en niet slinken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes

GerJ
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 29 Jan 2013 19:02
Locatie: Oudenbosch
Contact:

Re: knobbel lijkt geslonken

Berichtdoor GerJ » Di 29 Jan 2013 19:28

Hallo RamM,

Geloof me, ik ben niet medisch onderlegd, maar ook bij mij verschenen kleine knobbels in m'n hals, die groeiden en later weer slonken. Ik had misschien geluk dat ik bij de dokter zat terwijl ze behoorlijk groot waren en dus alarmerend genoeg om me door te sturen.
Op een echo was te zien dat mijn lymfeklieren opgezet waren, maar er was geen oorzaak te vinden. Na een biopsie kreeg ik de uitslag: Hodgkin.

Ik bedoel hiermee dat het slinken van de knobbels niet automatisch hoeft te betekenen dat het GEEN kanker kan zijn. Ditzelfde geldt voor de andere symptomen. Alles wat beschreven wordt zijn 'schoolvoorbeelden'. De werkelijkheid ligt soms wat gecompliceerder. Ik heb ook nachtzweten, maar niet zodat ik m'n bed uitdrijf, maar wel weer zo erg dat ik een t-shirt maar een nacht kan dragen en dan ook weer niet elke nacht...
Pin jezelf daar niet al te veel op vast. Symptomen zijn symptomen, al zijn ze niet precies zoals in de boekjes.
Bespreek met je arts waar je bang voor bent en dring erop aan dat ze daar naar gaan zoeken. Ik weet, het is niet gemakkelijk om je arts opdrachten te geven (daar houden ze niet van), maar als het niet te moeilijk is om je gerust te stellen, dan moeten ze dat gewoon doen.

Oh, en vergeet niet: als je het verdict krijgt "Het is Hodgkin", dan weet je in elk geval iets. Niets is erger dan niets weten en Hodgkin is niet het einde van de wereld.

Hou me op de hoogte, als je wilt...

Greetz'
GerJ

RamM
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2013 14:59

Re: knobbel lijkt geslonken

Berichtdoor RamM » Di 29 Jan 2013 21:31

Hoi,

Bedankt voor je reactie! Ik ben gister geopereerd, de arts heeft twee knobbels verwijderd, volgende week woensdag krijg ik de uitslag van de internist. Ik weet dat hodgkin goed te genezen is maar het maakt me angstig. Ik voel me een gezonde jonge vrouw, moeder van twee prachtige kinderen, dit kan mij toch niet overkomen?? Ik weet niet wat het is, wat het inhoudt en wat er gaat gebeuren. Goed, nog een week wachten dus. Ben jij nu schoon? Groetjes R

GerJ
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 29 Jan 2013 19:02
Locatie: Oudenbosch
Contact:

Re: knobbel lijkt geslonken

Berichtdoor GerJ » Di 29 Jan 2013 23:28

Mwah,

Als ik al schoon ben dan is het omdat ik me net gedoucht heb...
Ik ben nog maar net begonnen. Morgen (woensdag) ochtend heb ik m'n eerste Chemo. Ik heb Hodgkin III/IV-B (zo heet dat geloof ik). Dus mezelf gelijk maar aangemeld als deskundige...

Nu ja, het gaat bij jou om het beginstadium, maar ik besef heel goed dat ik blij mag zijn dat ik een arts had die gelijk oor en oog had voor mijn angsten. Ik had trouwens niet eens aan Hodgkin gedacht, haha...

Ik heb gereageerd omdat het mij niet handig lijkt om je symptomen te onderschatten omdat ze niet volgens het boekje zijn. Ik denk niet gelijk het ergste en ik hoop dat jij dat ook niet doet. Het blijft echter wel zaak om je ogen open te houden en alle mogelijkheden te bezien.
Als er een biopt is genomen zul je in elk geval volgende week een definitieve uitslag krijgen, dat staat vast. Ik duim met je mee!

Laat je in de tussentijd niet gek maken. Als het zo is dan is dat moeilijk genoeg, maar het heeft nog geen zin om je daar nu al druk om te maken. Dat komt dan allemaal wel, maar zelfs na de Hodgkin zul je gewoon nog een moeder van twee kinderen zijn en blijven! Hou dat in gedachten.

Maar goed, in de tussentijd ga je een spannende week tegemoet, maar ik blijf hopen dat het voor jou allemaal goed uitpakt.
Ik stel voor dat jij dat ook doet, en als je nog vragen hebt dan trek je maar aan de bel. Ik weet er niet alles van, maar ik ben net een stapje verder dan jij en misschien kan ik je iets vertellen wat je nog niet weet.

In de tussentijd heel veel sterkte!

Greetz'

GerJ

http://mijnntoestandmethodgkin.blogspot.nl/
GerJ

~~check anders ook eens mijn weblog:
http://mijnntoestandmethodgkin.blogspot.nl ~~

RamM
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2013 14:59

Re: knobbel lijkt geslonken

Berichtdoor RamM » Di 29 Jan 2013 23:41

Jeetje, wat ongelofelijk spannend voor je. Heel veel succes en beterschap, je zult vast een beetje zenuwachtig zijn. Ik voel me vanavond weer verschrikkelijk door de onzekerheid, dit is de tweede keer dat ik me zo voel. Ik heb het gevoel dat mijn leven in hold is gezet, ik heb er geen controle over. Maar je hebt gelijk, ik blijf moeder van mijn kinderen en dit is niet het einde. Ook al is de uitslag niet goed dan gaan we een rot tijd tegemoet maar daar komen we doorheen. Fijn dat je juist vanavond hebt gereageerd, ik ben alle dagen heel sterk geweest, meer als in een roes ofzo. En dan ineens Bam, realiteit weer. In iedergeval bedankt voor je bericht en echt veel succes morgen en is verschrikkelijk voor je maar het schijnt te moeten he, t is gewoon hardop k.t, succes!! Groetjes


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten