opgezwollen lymfeklieren: kan het kanker zijn?

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
F

opgezwollen lymfeklieren: kan het kanker zijn?

Berichtdoor F » Za 13 Sep 2003 17:27

Haai allemaal!

Ben een meisje van 20 en voor de zomervakantie (eind juni) voelde ik ineens een bobbel in mn nek, die goed zichtbaar bleek te zijn. Erg ongerust ging ik na een week of 2 naar de dokter. Aangezien ik voor het ontstaan van die bobbel erge keelpijn(keelontsteking?) had gehad en ik het idee had dat ie al iets verkleind was, ging hij er vanuit dat het gewoon een opgezwollen lymfeklier was, die na een paar weken gewoon weg zou gaan. Na een paar weken was ie echter nog helemaal niet weg en begon ik er aan te twijfelen of ie wel echt kleiner was geworden. Tevens voelde ik ook 2 bobbels onder mn oksel, aan dezelfde kant als die in mn nek. Ben toen naar de vervangende arts geweest en die heeft weer even gevoeld. Ze vond de bobbels niet voelen als iets kwaadaardigs, maar vond het wel merkwaardig dat ze zo groot waren. Aan de andere kant van mn nek voelde ze dat mn lymfeklieren ook n beetje opgezet waren, maar dan in mindere mate. We dachten ook aan een heropleving van de ziekte van Pheiffer (heb ik 2 jaar geleden gehad), maar bij bloedtests kwam er niets uit (ook geen ongewone hoeveelheid ontstekingen in mn lichaam). Ik zou het weer even afwachten. Inmiddels is de bobbel in mn hals veel kleiner geworden, af en toe lijkt ie bijna helemaal weg en dan zet ie weer iets meer op. Die in mn oksel lijken nu eindelijk ook kleiner te worden. Mn borsten voelen af en toe wel gespannen en pijnlijk aan. Nu voelde ik alleen weer op mn achterhoofd n beweegbaar bobbeltje, wat aanvoelt als die andere klieren maar dan een stuk kleiner. Ook op andere plekken voel ik kleine bobbeltjes, maar misschien is dat normaal en vallen ze me nu pas op. Moet ik me terecht zorgen maken? Of zou het een andere ziekte kunnen zijn? Ben erg bang voor kanker!

grtzzz,

ikke

monika8
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Do 09 Okt 2003 23:01

opgezwollen lymfeklieren, kan het kanker zijn?

Berichtdoor monika8 » Do 09 Okt 2003 23:22

Hallo F,

Ik zou het zeker in de gaten houden. Mijn man had ook een bult in zijn nek, is er verschillende keren mee heen geweest, maar volgens de artsen was het niets. Na ruim een jaar hebben we aangedrongen om de bult weg te laten halen en zijn we doorverwezen naar het ziekenhuis. Na bloedtests, een echografie en onderzoek van het weefsel van een klein bultje dat ze weggehaald hadden, was er volgens hen niets aan de hand. Wij hebben er hierna op aangedrongen dat ze toch ook de grote bult weg zouden halen en dat is uiteindelijk gebeurt. Toen bleek dat het toch niet goed was, hij heeft non-hodgkin met een lage maligniteitsgraad (dit houdt in dat het zich langzaam ontwikkelt, dus niet woekert) in stadium 4. Dit is niet te genezen, maar kan wel lang onder controlle gehouden worden (hij heeft op het moment geen klachten en wordt ook niet behandeld). Als het in een eerder stadium ontdekt was, was het misschien wel te genezen geweest. Ik wil je niet bang praten, het kunnen ook gewoon opgezette klieren zijn, maar als het nog enkele maanden zo blijft, zou ik zeker eisen dat het verder onderzocht wordt. Ik wens je veel sterkte, als je meer wilt weten kun je altijd mailen en laat even weten hoe het afloopt.

m.vr.gr. Monika.

Miral

reactie

Berichtdoor Miral » Vr 17 Okt 2003 17:58

Hoi,

ik wil je zeker niet ongerust maken maar toch zou ik erop aandringen om je te laten doorsturen! Ikzelf had een bult in mijn hals sinds eind december. Na een paar weken ben ik naar de huisarts gegaan die zei dat het waarschijnlijk een vetbult zou zijn, niets bijzonders. Ik vond het niet fijn (iets wat er niet hoort te zitten wil ik ook niet hebben) en heb me toch laten doorsturen. Een punctie wees ook niks uit, toch na een half jaar zat het er nog steeds en wilde ik het perce weghebben. Het was schrikken maar ik hoorde dus vorrige maand dat het non-hodgkin is. (heb verder totaal geen klachten)
Dus als jij het niet vertrouwd laat het weghalen, laat je doorsturen. Je bent er misschien nu toch ook elke dag mee bezig, je maakt je toch zorgen! Vertrouw op je eigen gevoel hoor, dat heb ik nu wel geleerd!

Heel veel succes!!
Groetjes Miralda


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast