Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
noekie18
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014 13:42

Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor noekie18 » Vr 13 Jun 2014 06:19

Ik heb een knobbel in mn nek en keel van beide +/- 2 cm. Vorige week donderdag naar de HA geweest.
Afgelopen dinsdag naar de internist-oncoloog-hematoloog geweest.
Vandaag moet ik uitgebreid bloedprikken. Begin volgende week een PET scan en de dag daarop de uitslag. Alles binnen één week.

Vanwaar de snelheid van alles? En waarom krijg ik gelijk een PET scan, i.p.v. een biopt(sie), echo of foto ofzo? IS dit normaal?
Of denkt (weet) zij meer? Dit alles maakt me ongelooflijk nerveus en onzeker!! Sinds het bezoek bij de internist, die het de hele tijd over goede en kwade cellen had, doe ik geen oog meer dicht.

Ik had zelf het gevoel dat die knobbel ooit wel weer weggaan, maar begin zo te twijfelen!! Ik lees hier allemaal verhalen van mensen die eerst echo of bioptsie o.i.d. hebben gehad. Nooit iets over direct een PET scan... Wie kan mij hier duidelijkheid over geven??

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor liddy » Vr 13 Jun 2014 13:53

Wat verstandig dat je gelijk een PET-scan krijgt.
In de medische wereld wordt een knobbel een tumor genoemd.
Een tumor kan dus goedaardig of kwaardaardig zijn.
Het woord tumor jaagt schrik aan, omdat in de volksmond een tumor altijd als
kwaadaardig beschouwd wordt en dit dus helemaal niet zo hoeft te zijn.
Een biopt nemen in de nek en keel is niet zo gemakkelijk als het klinkt.
Vanwege de plek kan er nog al risico zijn. Denk aan je ruggegraat,
doorstroming naar je hersenen.
Om een biopt te nemen, moeten ze precies weten waar de 'tumor' zit.
Niet alleen aan de buitenkant, maar ook hoe diep de 'tumor' naar binnen zit.
Een PET-scan geeft de absolute plaats van bijvoorbeeld een 'tumor' aan.
Mocht ze om welke reden dan ook de 'tumor' willen verwijderen, hebben ze een
PET-scan nodig om te zien of het kan.
Waarom dan eerst een echo of een CT-scan als ze nu al weten dat ze voor de
juiste informatie een PET-scan nodig hebben.
Door gelijk een PET-scan te doen, krijg je vlugger een antwoord.
En dat is toch eigenlijk het enige wat telt.
Bedenk dat statisch gezien de kans heel groot is dat het om iets goedaardigs gaat.
Wachten duurt lang, probeer jezelf vooral te leiden.
Succes.

noekie18
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014 13:42

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor noekie18 » Vr 13 Jun 2014 14:07

Bedankt voor de snelle reactie.

Inderdaad het woord "tumor" brengt schrik!! Ik heb deze dan in mijn nek en keel. Deze in mijn nek is een ophoping van 3 kleine lymfeklieren, die op de vorige echo van juli vorig jaar waren te zien. (toen nog als 3 kleintjes). De bult in mijn nek... als ik daar op druk, krijg ik hoofdpijn, dus waarschijnlijk drukt die op een zenuw of een spier.

Net gebeld met de internist. De uitslag van het bloed (nieren) moest eerst goed zijn, voordat de PET scan aangevraagd kan worden. De nieren waren goed genoeg voor de PET scan (contrastvloeistof). Maandag de brief met de data erin.

Krijg je tijdens de PET scan altijd valium? Of kan ik zelf gewoon heen en terug rijden?
Natuurlijk ben ik blij dat er z.s.m. actie wordt ondernomen, maar het brengt dan wel twijfels met zich mee! Ik lees nergens anders dat iemand direct een scan krijgt. Tis ook een dure scan, dus dat doen ze dan toch ook niet zomaar, zonder dat ze daar redenen voor zien?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor liddy » Vr 13 Jun 2014 16:01

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord op 'waarom een PET-scan'.
Een echo is al gedaan. Ze weten op grond van jouw klachten dat de 'tumor' in je nek
vlak langs een zenuw of spier loopt. Dus durven ze een biopt niet aan, risico te groot.
Waarom dan een CT-scan doen, terwijl ze nu al weten dat ze daar niet genoeg informatie uitkrijgen?
Het is juist kostenbesparend om meteen een PET-scan te doen.
Dus maak jezelf niet druk, wees blij dat ze geen onnodige (CT-scan bijv.) onderzoeken doen,
maar meteen het goede onderzoek.
Nogmaals statisch gezien is de kans heel groot is dat het om iets goedaardigs gaat.

noekie18
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014 13:42

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor noekie18 » Zo 15 Jun 2014 19:25

Makkelijker gezegd dan gedaan, dat niet druk maken!! Er vliegt van alles door je hoofd!! Van het K... woord tot helemaal niets!
Ik zal moeten afwachten tot wanneer de PET scan, de uitslagen, de mammapoli en de bezoeken aan de chirurg achter de rug zijn...
De story continues.. hopelijk snel!!

noekie18
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014 13:42

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor noekie18 » Di 17 Jun 2014 13:55

A.s. donderdag om half 12 de PET scan en volgende week dinsdagmorgen de uitslag... Ik ben benieuwd!! Wordt een lang weekend!!

noekie18
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014 13:42

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor noekie18 » Vr 20 Jun 2014 06:19

Gister de Pet-ct scan gehad. Op zich goed gegaan. Wel ontzettend misselijk tijdens het infuus met jodium. Naderhand erg diarree en moe geweest. Heb tijdens de scan en voorbereidingen veel geslapen. De verpleegkundige hoopte voor mij dat er wat uit de scan kwam, want zoveel slapen.... en uberhaupt slapen tijdens de scan was niet echt normaal. Dinsdag uitslag..,. Spannend!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor liddy » Vr 20 Jun 2014 21:56

Fijn dat de scan goed verlopen is.
Sterkte met het wachten.
Wie weet heb je maandag wat afleiding met de voetbalwedstrijd ;)

noekie18
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014 13:42

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor noekie18 » Wo 25 Jun 2014 13:56

Gisteren de uitslag gekregen. Gelukkig was er niets verontrustends te zien op de scan! Mijn bezinksel was te laag (geen idee wat dat is), maar de rest van mijn bloedwaarden waren normaal. Er was te zien dat het "erg druk" was in mijn nek en hals met opgezette lymfeklieren. De internist vermoedt toch dat ik ergens een infectie heb, waardoor het zo druk is in mijn lichaam.... Maar wil het bultje toch laten verwijderen voor 100% zekerheid.

Volgende week woensdag moet ik voor een mammografie, donderdag operatie en vrijdag uitslag mammografie.
Ik heb namelijk ook nog 2 bulten in beide borsten. Gisteren nog voor naar de mammapoli geweest.

Deze week nog even bijkomen van een toch wel geruststellende uitslag. Volgende week er weer plat voor.
Is dat een pijnlijke ingreep zo'n bultje aan de achterkant van je nek laten verwijderen??

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor liddy » Wo 25 Jun 2014 17:52

Een te lage bezinking komt vaker voor bij vrouwen.
Als er ergens in het lichaam een infectie is, krijg je vaak een verhoogde bezinking.

De plek wordt verdoofd met enkele spuiten. Het plaatsen van die spuiten is even vervelend.
Of je krijgt geen verdoving, omdat de procedure zo kort is, dat verdoven geen zin heeft.
Kijk alls je je prikt aan een speld, doet het even zeer en meteen daarna is het over.
Dus of het nu pijnlijk is van een paar spuiten zetten, of even zonder verdoving het bultje verwijderen,
veel zal het niet uitmaken. Even op je tanden bijten en daarna is het over. Meer is het niet.

noekie18
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014 13:42

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor noekie18 » Do 26 Jun 2014 08:06

Ik ga onder algehele narcose.... (weet niet waarom), dus van de operatie zal ik geen pijn hebben...
De vraag was meer over de napijn... kan en mag ik daarna alles weer?
De nek is toch wel een vreemde plek, die je altijd gebruikt....

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor liddy » Do 26 Jun 2014 17:06

Het zal aan de locatie van het bultje liggen dat je onder algehele narcose gaat.
Er lopen nogal wat belangrijke zenuwen enz. in je nek, dus ze willen dat je absoluut stil ligt.
Wordt het een dagopname? Laat in ieder geval iemand je ophalen, want je mag zelf niet
autorijden, fietsen na de ingreep. Niet plotseling draaien met je hoofd, wat op de fiets gemakkelijk
kan gebeuren. Wellicht voel je je wat beurs op die plek naderhand en heb je even rust nodig.
Liever niet werken de volgende dag, gewoon even bijkomen van alle indrukken die je hebt
opgedaan. Misschien heb je pijnstillers nodig, dus zorg voor wat paracetamol in huis.
Doordat er een wondje in je nek zit, voelt het even wat raar aan. Je bult is immers dan weg.
Vraag bij de arts na wat je kunt verwachten naderhand, het zal vermoedelijk wel meevallen.
De uitslag van een biopt duurt meestal een week.
In ieder geval sterkte met alle ziekenhuisbezoeken volgende week.

noekie18
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 11 Jun 2014 13:42

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor noekie18 » Vr 27 Jun 2014 12:34

Jah ik krijg een dagopname. MOet er donderdag half 9 zijn, dus mag dezelfde dag weer naar huis.
Ben benieuwd!! 10 dagen later krijg ik de uitslag.
Eerst woensdag de mammografie nog. Vrijdag de uitslag, dus hopelijk voel ik me donderdag na de operatie weer wat fit en
kan ik vrijdag gewoon autorijden!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Waarom eerst PET-scan en geen biopt(sie)?

Berichtdoor liddy » Vr 27 Jun 2014 15:12

Hopelijk lukt het je om iemand mee te nemen naar de uitslag.
Het is immers spannend genoeg. En twee horen meer dan een.
Wellicht kan iemand anders rijden op vrijdag.
Het zit er dik in dat je niet alle aandacht hebt voor het verkeer.
Gewoon voor de zekerheid, een ongelukje is zo gemaakt.
Dat je zo blij bent...


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten