het gevecht met kanker gewonnen

Dit forum is speciaal voor jongeren met kanker en hun lotgenoten.
stefan1986
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 23 Sep 2012 20:24

het gevecht met kanker gewonnen

Berichtdoor stefan1986 » Zo 23 Sep 2012 20:34

hallo mensen ik ben stefan .
een jongen van 26 jaar ik heb 7 jaar geleden een tumor in mijn long gehad de tumor was een zeldzaam soort een liposarcoom ik ben hier voor nog steeds inder controle
maar de situwatie ziet er zeer goed uit nu .

even terug naar 7 jaar geleden ik ben ik in het ziekenhuis
beland ik had mogelijk vocht in me long . dit bleek naar ct-scan en fotos geen vocht te zijn maar een tumor
de artsen gingen er toen van uit dat het operatief goed te verwijderen was en de tumor ing men van uit zou niet kwaadaardig zijn. ook de grote zou ongeveer een ping pong bal zijn.

jammer genoeg was de tumor wel kwaadaardig te zijn
en de tumor groter was dan een ping pong bal ze hebben een deeltje van de thumor weg gehaald voor onderzoek

een week later kreeg ik de diagnose kanker,
een schok voor mijn nee. ik was er mentaal al vanaf het begin rekening mee gaan houden en geloofde de artsen ook niet toen ze me vertelde dat het niet kwaadaardig was en ook de grote had ik rekening mee gehouden

vervolgens ben ik naar het lumc gegaan waar men in eerste instantie dacht aan radio of gemo therapie omdat een operatie geen optie meer zou zijn,
toch hebben ze in het lumc de knoop door gehakt en toch geopereerd met succes de tumor is in zijn geheel weg gehaald het was wel een moeilijke en lange operatie
de tumor was meer dan 38 cm en woog 6 kilo

het herstel ging langzaam in het ziekenhuis ik kreeg ook nog een long ontsteking er boven op en de anti biotika sloeg niet aan. moest weer geopereerd worden toen hebben ze 2 long kwabben weg gehaald. toen ging het hesrtel de goede kant op !

en tot op de dag van vandaag ben ik kanker vrij
nu ook 7 jaar later . maar nu begint voor mijn pas eigenlijk de verwerking van wat ik door staan heb en ook wat het met me naaste doet wand op moment dat je kanker hept leid je hier niet alleen onder.

ik vind het ook zeer goed dat programma,s als over mijn lijk bestaan, het maakt voornamenlijk jongeren bewust dat kanker geen leeftijds grens heeft en ook jongeren kan treffen, waar door het woord kanker ook minder als scheld woord laat klinken.

maar goed ik heb het nu eigenlijk veel over de down punten van de ziekte en wat het met zich mee brengt

maar nog niet gehad over de positieve kanten door het gevolg van kanker.

die wil ik nu ook belichten

voor dat ik ziek werd was ik nogal omzeker en matrialisties
en was een tikkeltje teveel op me zelf gesteld en daar mee vrij arogant, waar door ik ook weinig vrienden had en ook altijd het iedee heb gehad er alleen voor te staan

maar naar dat ik van de ziekte af ben gekomen ben ik in veel opzichten voor uti gegaan als mens
zo ben ik minder omzeker over me zelf.
ik heb vertrouwen in me zelf en ook weer in me lichaam
ik ben als vrijwilliger gaan werken binnen een scouting groep, en ook de contacten met vrienden en famillie etc zijn aan zienelijk verbeterd.

ik hoop dan ook met mijn bericht hier dat ik hier door mensen inzicht kan geven dat je er niet alleen voor staat
of de kanker nu wel of niet te genezen is, je staat er niet alleen voor en je leit ook niet alleen onder de ziekte naar mijn ervaring

haal het beste uit je zelf
greets stefan

estherdlange
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 31 Okt 2017 12:05

Re: het gevecht met kanker gewonnen

Berichtdoor estherdlange » Di 31 Okt 2017 12:22

Hi,

Wat een mooi verhaal om te lezen!
Fijn ook dat het nu goed is gekomen, en knap dat je zo positief kon zijn! is niet altijd even makkelijk.

Ik heb even een hele rare vraag, heb jij inzicht in jou patienten dossier van toen?


Terug naar “Jongeren praten met jongeren die kanker hebben”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten