wel of geen taxotere bij korte levensverwachting

Chemo, medicijnen, "clinical trials", enz.
Hier kun je er vragen over stellen.
Let wel, het is een forum van lotgenoten en niet van artsen!
jakkie

wel of geen taxotere bij korte levensverwachting

Berichtdoor jakkie » Vr 17 Mar 2006 00:07

ik heb net te horen gekregen dat mijn man nog maar een paar maanden te leven heeft (diagnose uitgezaaide prostaatkanker bekend sinds eind vorig jaar, hormoonbehandeling slaat niet aan). de pijn die hij nu heeft is redelijk verdraagzaam. Als wij instemmen met een behandeling met taxotere geeft dit een maximale levensverlening van 2-3 maanden, maar mijn vraag is: is het dan nog de moeite waard een behandeling met taxotere te ondergaan. Wat zijn de bijwerkingen? Hoe worden de bijwerkingen verdragen. Wordt de kwaliteit van leven zoveel minder door de bijwerkingen dat je misschien moet kiezen voor een sterkere medicatie tegen de pijn dan alle nare bijwerkingen? Zeker als je weet dat je nog maar een paar maanden te leven hebt. Een ieder die deze pagina bezoekt veel sterkte gewenst!

marielle

Berichtdoor marielle » Vr 17 Mar 2006 23:42

hoi Jakkie
ik heb je vraag in de mailgroep gesteld van lotgenoten prostaat kanker. Daarbij ook al aan hen gezegd; dat je vraag wat je moet doen, altijd zeer moeilijk te beantwoorden is.. iedereen is anders ten slotte. Maar toch...
Hier onder een reactie die ik kreeg voor jou:
groetjes Marielle


Zoals je zelf al aangeeft is het erg moeilijk om een helder eenduidig antwoord op deze vragen te geven.
Ieder mens is anders, ieder ziektebeeld is anders, ieder reageert anders en elk aanvangsmoment levert andere problemen en resultaten.
Maar toch, mijn verhaaltje.......... voor wat het waard is.

In febr. 2005 kreeg ik te horen dat ik een agressieve vorm van prostaatkanker had.
Niet te genezen en niet lang meer te leven.
Ben toen direct met hormoon gedoe gestart, Casodex en Zoladex.
Na twee maanden bleek dit niets te doen. Ik werd doorverwezen naar een oncoloog.
Deze vertelde mij dat er een studie bezig was en of ik daar aan mee wilde doen.
Ja dus.
Naam van de studie:

A randomized phase II/IIII study of risedronate in combination with docetaxel versus docetaxel alone in patients with hormone refractory prostate cancer

Ook wel bekend onder de naam NePro studie.
Ik werd ingeloot in arm B
De chemotherapie bestaat uit 10 kuren met docetaxel (Taxotere) intraveneus, om de 21 dagen.
Dexamethason 3 keer 8 mg per kuur,
Prednisolon 2 keer per dag 5 mg, continueren na afloop chemotherapie,
Risedroninezuur (Actonel), continueren na afloop chemotherapie,
(Ik denk dat dit ook buiten de studie om kan)
Arm A krijgt pas Actonel na afloop van de chemotherapie.
Ik heb inmiddels de 10 kuren gehad en het resultaat is tegenvallend.
De verwachting voor mij was terug dringen van uitzaaiingen en dat is niet gebeurd.

Mijn PSA is inmiddels al weer gestegen naar 162. (was bij aanvang ong. 50)
De bijwerkingen voor mij waren voornamelijk de enorme vermoeidheid, spierpijn, smaak,

haaruitval, last van voeten en tenen, ontstekingen aan m'n nefrostomie-en en SPC wat weer ziekenhuis opnames opleverde. (5 keer 4 dagen) Ik ben gelukkig niet misselijk geweest.

Wel moet ik zeggen dat naarmate de tijd vorderde de kuren steeds zwaarder werden. (Mokerslag op mokerslag) Zeker toen we hoorden dat het niet het gewenste effect had.

Ik heb naast de normale pijnstillers ook nog speciaal voor de spierpijn Tramadol gebruikt.

Tussen de kuren door werd bloed geprikt en hebben we steeds contact gehad met de oncoloog. Ook zijn er een aantal botscans gemaakt.

Binnenkort gaan we evalueren met de oncoloog en bespreken we "hoe nu verder".

Ook de vraag welke opties er nog over zijn en wat de verwachtingen zijn komen dan aan de orde.

Wat een moeilijke beslissing moeten ze nemen.
Als ik hun vragen nog eens weer opnieuw lees dan zou ik denk ik ............................
Ik weet het niet.........................

Beste Mariëlle,
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Groeten,

Elzo

En ik hoop ook Jakkie, dat jij hier iets aan hebt, elzo, bedankt!


Terug naar “Kanker en medicatie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten