Longkanker met uitzaaingen in het hersenvocht

Chemo, medicijnen, "clinical trials", enz.
Hier kun je er vragen over stellen.
Let wel, het is een forum van lotgenoten en niet van artsen!
marscha
Lid

Berichtdoor marscha » Wo 05 Jul 2006 22:49

Sinds enkele maanden weten we dat mijn vader kanker heeft. Er werd vastgesteld dat er longkanker was met een besmette lymfeklier. Er werd besloten een chemotherapie toe te passen. Door de chemo werd het gezwel gekrompen van 6 naar 2 centimeter. de volgende stap was operatief verwijderen. Na deze zware periode van operatie en 2 weken ic in een gecontroleerde coma kwam hij langzaam bij. Enige tijd later werden we uitgenodigd voor een gesprek. Met goede hoop gingen we erheen mijn moeder en ik. Tijdens het gesprek werd er gezegd dat de nabehandeling werd gestaakt omdat hij uitzaaingen heeft in het hersenvocht. We schrokken enorm zeker omdat wij hierin nooit werden geinformeerd. Ze hebben mijn vader in een keer volledig afgeschreven. Zijn er voor kanker in hersenvocht geen behandelmethoden toe te passen ? We hebben wel iets gelezen over MTX-behandeling (chemo via ruggenprik) wie kan mij hierover uit ervaring meer vertellen?

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Ma 10 Jul 2006 19:14

Beste Marscha,
Je schreef o.a. : We hebben wel iets gelezen over MTX-behandeling (chemo via ruggenprik) wie kan mij hierover uit ervaring meer vertellen?

Helaas heb ik geen informatie over de MTX-behandeling.
Wat betreft de uitzaaiingen, kan ik weinig goeds vertellen.
Als het eenmaal is uitgezaaid (en dit klinkt nu heel hard) is het te laat.
Via de besmette lymfeklier is de kans groot dat het al in heel het lichaam verspreid zit.
Bij mijn man, die longkanker had, begon het met een uitzaaiing in de huid van de buik,
daarna zijn rechterbeen, linkerpols en uiteindelijk ook zijn nek.
Je kunt wel proberen de nu bekende uitzaaiing te bestrijden, maar het is eigenlijk al zeker dat het ergens anders ook af een uitzaaiing zit.
En als er een behandeling is, wat blijft er gedurende en na de behandeling over van de kwaliteit van leven.
Ik begrijp heel goed dat je het leven van de vader wil redden, echter de vraag is of er dan voldoende kwaliteit van leven overblijft.
Heel veel sterkte.

Liddy

Terug naar “Kanker en medicatie”