Lokale interleukine 2 therapie: afweer tegen kanker

Chemo, medicijnen, "clinical trials", enz.
Hier kun je er vragen over stellen.
Let wel, het is een forum van lotgenoten en niet van artsen!
afweer
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 03 Mei 2007 11:50
Contact:

Lokale interleukine 2 therapie: afweer tegen kanker

Berichtdoor afweer » Do 03 Mei 2007 11:58

Reguliere antikanker therapie heeft zijn beperkingen. In gevorderde, uitgezaaide gevallen is deze slechts weinig effectief.
Lokale interleukine 2 therapie, maakt gebruik van een lichaamseigen stof die in de tumor wordt ge-injecteerd. Interleukine 2 stimuleert de afweerreactie.
Locale interleukine 2 therapie is in klinische fase II studies ( http://fase.any.to ) getest bij mensen met enkele vormen van kanker.
Fe ziektevrije 5-jaars overleving bij patienten met neuskeelholtekanker ging van 8% naar 63% ( http://nieuws.any.to ) .
Er wordt verder onderzoek gedaan de behandeling van deze en andere vormen van kanker.

John
Lokale interleukine 2 therapie kan zorgen voor genezing van uitgezaaid kanker.

Freedom
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 20 Jul 2008 10:53
Contact:

IL-2

Berichtdoor Freedom » Zo 02 Nov 2008 11:00

10 november word ik opgenomen voor de behandeling met IL-2 oftewel interleukine 2.
Ik heb melanoomkanker in stadium 4.
Deze behandeling zal heel zwaar zijn, want het is de behandeling die dmv hoge dosering zal plaatsvinden. Dus niet lokaal en niet via injecties, maar via infuus...3 keer per dag en in principe 5 dagen lang. Daarna rustpauze en nogmaals 5 dagen van 3 keer.

Ik vind het bijzonderd spannend en hoop dat een ieder voor me zal duimen dat het goed zal verlopen.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Zo 02 Nov 2008 12:44

Zo maar wat vragen. Puur ter informatie, zonder een oordeel uit te spreken.

Kun je vertellen waar je deze behandeling krijgt?
Wat kost een dergelijke behandeling?
Doe je deze kuur op eigen houtje of staat je 'normaal' behandelend arts erachter?

Freedom
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 20 Jul 2008 10:53
Contact:

Berichtdoor Freedom » Zo 02 Nov 2008 22:51

Ik ben onder behandeling van het AVL in Amsterdam en deze trial is mij door hun aangeboden. Dus nee abosluut niet op eigen houtje. Dat zou toch niet kunnen neem ik aan.

De kosten zijn neem ik aan voor mijn ziektekostenverzekeraar.

Dit is het behandelplan waarmee mijn behandelend arts is gekomen.
Ik had de keuze uit dit of chemo en voorwaarde is dat mijn conditie goed is en bepaalde waarden moeten in orde zijn.
Dat wordt allemaal vooraf onderzocht.
Tot nu toe lijkt alles okay te zijn om de behandeling te starten.

Zonder oordeel schrijf je...dat impliceert toch dat er wel een oordeel is....mag ik vragen hoe je gevoel hierover is en hoe je tot bovenstaande vragen komt?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Zo 02 Nov 2008 23:28

Mijn vragen worden ingegeven door de wetenschap dat er onder alternatieve behandelingen veel kaf onder het koren is.
Er worden behandelingen aangeboden door artsen tegen hele grote bedragen die schermen met hoge resultaten,
maar waar nooit een goed onderzoek naar is gedaan.
Eigen geldelijk gewin ten koste van ernstig zieke mensen staat bij zulke mensen voorop.

Voordat ik een oordeel vorm over de behandeling die jij gaat krijgen, wil ik er meer van weten.

Het gegeven dat jouw behandeling door het AVL gegeven wordt, maakt dat voor mij deze behandeling niet onder het alternatieve circuit valt.
Daarom heb ik dit onderwerp verplaatst naar het forum "kanker en medicatie".
Op het "oude" forum wordt bij dit onderwerp door gelinkt naar de juiste plek.

Jouw behandeling wordt onder trial voorwaarden gegeven.
De kosten van trails komen niet ten laste van de ziektekostenverzekeraar, maar voor het AVL.
Heel veel succes met de behandeling.
En mijn complimenten voor de moeite die je neemt om deel te nemen aan een trail.

afweer
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 03 Mei 2007 11:50
Contact:

Re: IL-2

Berichtdoor afweer » Ma 03 Nov 2008 00:22

Freedom schreef:10 november word ik opgenomen voor de behandeling met IL-2 oftewel interleukine 2.
Ik heb melanoomkanker in stadium 4.
Deze behandeling zal heel zwaar zijn, want het is de behandeling die dmv hoge dosering zal plaatsvinden. Dus niet lokaal en niet via injecties, maar via infuus...3 keer per dag en in principe 5 dagen lang. Daarna rustpauze en nogmaals 5 dagen van 3 keer.

Ik vind het bijzonderd spannend en hoop dat een ieder voor me zal duimen dat het goed zal verlopen.


Ik wens je veel succes met deze zware therapie.

Je beschrijft hier een behandeling met systemische IL-2.
Systemische toediening van hoge dosis kent inderdaad veel bijwerkingen en is in de geteste tumoren minder effectief dan intratumorale IL-2. De dosis die wordt gebruikt is 100 tot 1000 maal hoger dan die bij lokale IL-2.

Bij patiënten met uitgezaaid melanoma is ook lokale IL-2 toegepast, met betere resultaten, zie http://www.geocities.com/cancerimmunoth ... uman8.html

Het verschil in giftigheid kun je vergelijken met het verschil tussen het drinken van 1 liter water en 100 liter water.

John
Lokale interleukine 2 therapie kan zorgen voor genezing van uitgezaaid kanker.

afweer
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 03 Mei 2007 11:50
Contact:

Berichtdoor afweer » Ma 03 Nov 2008 00:34

liddy schreef:Mijn vragen worden ingegeven door de wetenschap dat er onder alternatieve behandelingen veel kaf onder het koren is.
Er worden behandelingen aangeboden door artsen tegen hele grote bedragen die schermen met hoge resultaten,
maar waar nooit een goed onderzoek naar is gedaan.
Eigen geldelijk gewin ten koste van ernstig zieke mensen staat bij zulke mensen voorop.


Aangezien je dit in topic van lokale IL-2 therapie zet, wil ik het volgende kwijt:

1 - Wij verdienen niets aan lokale IL-2 therapie. Wij rekenen geen kosten of tijd en hebben geen aandelen in het medicijn.

2 - IL-2 is geregistreerd medicijn, een ampul kost ongeveer 250 euro, verkrijgbaar bij de apotheek. De meeste antikankerbehandelingen kosten meer dan 10.000 euro.

3 - Een kwart ampul is voldoende voor een injectie in de tumor met mogelijk klinisch effect.

4 - Elke arts kan en mag intratumorale IL-2 therapie toepassen

5 - Wij beantwoorden vragen van artsen (gratis)

6 - Wij publiceren ons onderzoek in reguliere wetenschappelijke tijdschriften, sinds 1989.

7 - Intratumorale is een experimentele therapie, maar bij een aantal tumoren is aangetoond dat het zeer effectief is met minimale bijwerkingen, zie http://www.geocities.com/cancerimmunotherapy/human.html

8 - Momenteel hebben wij een subsidie voor het uittesten van intratumorale IL-2 bij prostaatkanker en werken we samen in onderzoek voor de behandeling van blaaskanker.

9 - Het is moeilijk om buiten de farmaceutische industrie om financiering voor onderzoek te krijgen, dat alleen het belang van de patiënt dient en niet dat van de commercie.

John
Lokale interleukine 2 therapie kan zorgen voor genezing van uitgezaaid kanker.

Freedom
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 20 Jul 2008 10:53
Contact:

Berichtdoor Freedom » Do 18 Dec 2008 20:17

Inmiddels heb ik de IL-2 behandeling achter de rug....de systemische dus.
De kosten ervan worden trouwens niet vergoed door het ziekenfonds, maar worden bekostigd door het AVL zelf.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Do 18 Dec 2008 21:21

Zou je willen vertellen hoe je de behandeling hebt ervaren en hoe het nu met is?

Freedom
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 20 Jul 2008 10:53
Contact:

Berichtdoor Freedom » Do 18 Dec 2008 21:49

De behandeling is best pittig. Zeker omdat je elke 8 uur weer een toediening krijgt en dus weer het gebeuren over je heen moet laten komen. Dus ook 's nachts.
Ik heb allebei de sessies 6 toedieningen kunnen krijgen.
Het eindigde beide keren op de Intensive Care ivm lage bloeddruk en verstoring in de vochtbalans.
Het feit dat ik de eerste was hier met deze behandeling gaf er een extra spanning aan...zeker de 1ste sessie. Ook voor het verzorgend personeel en de artsen.
Het is belangrijk je steeds goed voor te bereiden op wat gaat komen voor zover je dat weet. Tenminste ik vond dat belangrijk. Weer helemaal tot jezelf komen voor zover mogelijk.
Ik kreeg o.a. koude rillingen en erg hoge koorts. Daarbij verlaging van bloeddruk en verhoging van hartslag.

Nu gaat het goed met me. Nog wel last van droge huid en wat jeuk.
Dit had ik tijdens de behandeling niet terwijl artsen toen wel vroegen of ik het had.
Ik heb trouwens na allebei de keren toch weer knobbeltjes erbij gekregen dus over het resultaat kan ik helemaal niks zeggen. Een PET-scan in januari zal daarover duidelijkheid geven.

Het was al met al een hele ervaring.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Do 18 Dec 2008 22:21

Bedankt voor je antwoord.
Wat een opgave en dan zo heftig.
Ik mag zo hopen voor je dat in januari blijkt dat het je toch heeft geholpen.
Geniet van de komende dagen.


Terug naar “Kanker en medicatie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten