verslikproblemen door chemo?

Chemo, medicijnen, "clinical trials", enz.
Hier kun je er vragen over stellen.
Let wel, het is een forum van lotgenoten en niet van artsen!
charlottte
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 22 Jun 2009 18:58

verslikproblemen door chemo?

Berichtdoor charlottte » Za 18 Jul 2009 11:08

een vraagje: mijn zoontje krijgt chemo voor een rhabdomyosarcoom in zijn blaas.
Hij krijgt hiervoor cyclofosfamide, vincristine en dactinomycine.
Sinds 1,5 week wil hij geen limonade meer (wat dan ook).
Het enigste wat hij nog wil is: yoghurt en knijpfruit en s morgens krijgt hij nog een fles melk groeimelk (hij is pas 16 mnd).
Ik zelf denk dat hij dit niet meer wil,omdat hij zich verslikt. Was me nl opgevallen dat hij daarvoor vaker moest hoesten na een slokje en vd week pakte hij wel een x zijn beker en moest ook meteen weer hoesten.
Ik heb dit voorgelegt bij de oncoloog, maar zij zagen geen reden waarom hij zich ineens dan zou verslikken?
Toch denk ik, dat dit wel de reden is dat hij geen gewoon drinken wil.

Iemand ervaring hiermee; verslikken door chemo?
Hij is niet erg ziek en verzwakt, dat hij zich daarom zou verslikken ofzo.

gr.lotte

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: verslikproblemen door chemo?

Berichtdoor stoffeltje » Za 18 Jul 2009 13:50

hallo charlotte,
zelf heb ik daar geen ervaring mee.
zorg er wel voor dat hij voldoende vocht krijgt.
misschien is het niets om je echt verontrust over te voelen.
maar ik kan het me voorstellen.
als het zo blijft wel goed aan de bel blijven trekken bij de arts,hij is nog zo jong en kwetsbaar.

ms. dat andere er meer ervaringen mee hebben .
veel sterkte stoffeltje

rostje123
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009 14:14
Locatie: Oost-Vlaanderen, Belgie

Re: verslikproblemen door chemo?

Berichtdoor rostje123 » Wo 26 Aug 2009 11:14

Hallo Charlotte,

Allereerst heel veel sterkte in dit moeilijke proces.
Wat de slikproblemen betreft, kan ik je enkel zeggen wat mijn man soms ervaart na zijn chemo-kuren. (BEP-kuur)
Soms kan zijn slokdarm wel pijn doen bij het eten van bepaalde dingen, hij kan frietjes aan t eten zijn en geen pijn hebben en dan eet hij een stukje vlees en het doet wel pijn bij het doorslikken.
Bij drinken heeft hij hier niet zo veel last van maar hij was vroeger wel een fervent cola drinker (1 liter/dag) en nu krijgt hij dit niet meer binnen. (water en limonade en zo wel) Dit ligt aan zijn smaak die totaal veranderd is, zeggen de oncologen ons.

Ik hoop alleszins dat jullie hier een oplossing voor vinden en dat je kleintje niet te veel moet afzien. Misschien kan je ook af en toe eens soja-melkjes proberen. Ons dochtertje is hier echt verzot op en op warme dagen wil ze soms echt niet eten en dan is ze hier heel blij mee. Beter iets drinken met veel vitamientjes dan helemaal niets,e. (die soja-drinkjes zijn van alpro-soja en in belgie overal verkrijgbaar in verschillende smaken, banaan, choco, rode vruchten, vanille,... en ook nog eens speciaal voor baby'tjes, extra licht verteerbaar)

Veel sterkte


Terug naar “Kanker en medicatie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten