Hodgkin??

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
altijdangst
Lid

Hodgkin??

Berichtdoor altijdangst » Ma 27 Jul 2009 14:08

Hallo,

Ik ben een jongen van 20 en heb sinds 2 maanden een klein hard opgezet kliertje onder mijn oor naast mijn kaak. Meestal kan ik hem dus voelen en soms doet hij ook pijn.
Soms is het bultje ook niet te voelen maar na ongeveer een minuut nadat ik dan met mijn hand op die plek heb gezeten is het bultje er weer.

Verder heb ik aan de rechter en linkerkant in mijn nek 2 bulten zitten, je ziet ze niet zitten en zijn vrij zacht als je er aan voelt. Volgens mij zitten dezen er al een paar jaar maar dat weet ik niet zeker. Ik heb namelijk vaak last gehad van ontstoken keel amandelen en sindsdien zitten die 2 bulten daar. Ze zijn een beetje langwerpig ong 1,5 tot 2 cm lang en miss net 1 cm breed.

Verder heb ik laatste tijd vaak last van nachtelijk zweten en vermoeidheid. Ik ben al paar keer naar de dokter geweest. Deze heeft ook aan het harde kliertje gevoeld en vertelde me dat het een klein opgezet lymfekliertje is (ongeveer zo groot als een erwt). Dit was heel normaal en gaat wel weer weg.

De week dat al deze klachten begonnen is een vriend van me opgenomen in het ziekenhuis met kanker. En heb ik een auto ongeluk gehad + mijn vriendin kwam in het ziekenhuis terecht. Ik ben toen 2 tot 3 weken zienkjes geweest. duizelig, geen eetlust, veel hoofdpijn, vermoeid, zwetend wakker worden 's nachts. het begon iets beter te worden ik ging weer fitnessen en leuke dingen doen. Toen kreeg ik weer zweetaanvallen 's nachts. Na een nacht stappen en alcohol begon het weer. Ik ben echt zo bang voor hodgkin vooral omdat die klieren opgezet blijven en dat zweten weer is begonnen.

Kan iemand mij vertellen of ik ook daadwerkelijk aan hodgkin moet denken? of dat ik gewoon last heb van angst en hypochondrie.

Mijn huisarts vertelde me ook al dat ik een beetje hypochonder ben maar heeft me wel doorverwezen naar een kno-arts en een neuroloog voor mijn hoofdpijn/duizeligheid.

Alvast heel erg bedankt en groetjes,

J.

stoffeltje
Lid

Re: Hodgkin??

Berichtdoor stoffeltje » Ma 27 Jul 2009 14:41

hallo altijdangst.
de angst van die bultjes kan ik me echt voorstellen.
die bultjes hoeven niet gelijk hodgkin te zijn.
maar jou arts snap ik niet helemaal om je gelijk een hopochonder te noemen.
en na het ongeluk wat je gehad hebt moet je wel even rustig aan doen,en die nacht uitjes met alcohol even laten.
het nachtelijke zweten kan komen door wat je mee gemaakt hebt.
je kan een second opinion vragen bij een andere arts als je twijfeld,en je zekerheid wilt hebben.
wel goed dat je doorverwezen bent naar een kno arts en neuroloog.
maar zeggen wat het precies is kunnen wij hier niet zeggen,we zijn geen artsen.
veel sterkte en ik hoop dat je onderzoeken snel plaats vinden.
stoffeltje

altijdangst
Lid

Berichtdoor altijdangst » Ma 27 Jul 2009 15:38

bedankt voor je reactie stoffeltje!
Ik heb vannacht geslapen zonder zwetend wakker te worden maar ben wel van plan om naar de huisarts te stappen na een nacht dat ik er weer last van heb.
Lijkt mij gewoon fijn dat ik een bioptie krijg of een scan.... als er dan niets aan de hand blijkt te zijn dan pieker ik er tenminste niet meer zo over.

groetjes

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Ma 27 Jul 2009 19:14

Hoe gaat het met je vriend en je vriendin?
Als iemand zich zorgen maakt, dan merkt hij/zij dat op zijn/haar zwakste plek.
Bij jou is je zwakste plek o.a. nachtelijk zweten.
Ga eens bij jezelf na of je een verband kunt vinden tussen je zorgen maken en het nachtelijk zweten.
Nachtelijk zweten komt momenteel bij heel veel mensen voor en wordt dan veroorzaakt door het weer.

Voordat je een onderzoek laat doen, moet je heel eerlijk bij jezelf nagaan of je de uitslag van het onderzoek
vertrouwt als eruit komt dat er niets aan de hand is.
Of zou je gaan twijfelen aan het onderzoek als de uitslag er is niets aan de hand uitkomt.

Mocht je namelijk de neiging tot hypochondrie hebben, dan is dat heel vervelend voor je.
De omgeving snapt er meestal niets van. Daardoor kun je je heel onzeker voelen.
Hypochondrie is een ziekte, waar best iets aan gedaan kan worden.
Voor een behandeling zul je eerst naar de huisarts moeten gaan en hij/zij kan je dan verder verwijzen.

Heel veel succes.

altijdangst
Lid

Berichtdoor altijdangst » Ma 27 Jul 2009 19:38

hey liddy,

Met mijn vriendin gaat het inmiddels weer een stuk beter.
Maar bij mijn vriend met kanker is het allemaal nog erg onzeker. Hij heeft zelf
in ieder geval wel het vertrouwen dat het goed komt :) dat is wel fijn.

Ik heb eens nagedacht over dat nachtelijk zweten en mijn piekeren/zorgen maken.
Bijna elke avond ga ik naar bed met de gedachte "alsjeblieft vannacht geen zweet" en "ik heb kanker".
Meestal is het op zijn ergst als ik heel erg moe ben die avond door bijvoorbeeld op stap geweest te zijn of
laat klaar zijn met werken.

Ben laatst weer 2x op stap geweest en 2x een avond daarna weer hevig lopen zweten.
Sommige nachten is het ook alleen maar dat ik op mijn hoofd zweet en in mijn nek. ik heb nu ongeveer 6 tot 10 nachten gehad
in 2,5 maand tijd dat het mijn hele bed nat was.

Ik probeer mezelf echt ervan te overtuigen dat ik niet ziek ben en dat het nachtzweten wel overgaat en helemaal
als ik er niet zo over nadenk. Maar dit is zoooooooo moeilijk.

Ik weet dat als ik een uitslag heb gehad van bijvoorbeeld een scan of een bioptie dat ik dit snel vergeet en niet denk
dat ik ziek ben. Maar wel weet ik dat ik waarschijnlijk snel weer een nieuwe ziekte zal hebben (najah hebben.... in mijn gedachtes dan).

groetjes

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Ma 27 Jul 2009 20:12

hoi,
eerst de k.n.o. arts en de neuroloog.
leg daar je angst uit, dan ben je al een stuk verder .
ms voor het slapen wat ontspannen met boek of muziek :wink:
sterkte stoffeltje

altijdangst
Lid

Berichtdoor altijdangst » Di 28 Jul 2009 12:55

hey allemaal!

Ik heb de afgelope 2 nachten wel aardig goed geslapen. niet zwetend wakker geworden in iedergeval:)
Voor mijn gevoel is een klier in mijn nek wel aardig groot geworden:( ongeveer 3cm lang en 1 cm breed.
Is dit een normale grootte? soms doet het ook pijn aan die kant van mij nek! weet niet zeker of het van de klieren komt maar de pijn zit wel alleen daar in die omgeving.
Ik ga morgen denk ik toch nog maar een keer naar de huisarts. Vorige week ook al geweest maarja toen heeft de huisarts deze klier niet gevoeld.

groetjes

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Di 28 Jul 2009 13:21

altijdangst schreef:Ik probeer mezelf echt ervan te overtuigen dat ik niet ziek ben en dat het nachtzweten wel overgaat en helemaal
als ik er niet zo over nadenk. Maar dit is zoooooooo moeilijk.
Ik weet dat als ik een uitslag heb gehad van bijvoorbeeld een scan of een bioptie dat ik dit snel vergeet en niet denk
dat ik ziek ben. Maar wel weet ik dat ik waarschijnlijk snel weer een nieuwe ziekte zal hebben (najah hebben.... in mijn gedachtes dan).
groetjes

Als je dit nog eens leest en dan het bericht wat je vandaag plaatste,
zou het dan een idee zijn om bij de huisarts ook eens te praten voor je angst voor ziektes.
Het is geen doen voor jezelf om met deze angst te blijven lopen.
Ook jij hebt recht op een normaal leven zonder deze continue angst.
Zou het je iets lijken om in behandeling te gaan voor die angst?

Lees ook eens bij het onderwerp "Kanker..? Langwerpige bult achter Sleutelbeen.. " in ditzelfde forum.
Wie weet heb je er iets aan, een stuk herkenning.

altijdangst
Lid

Berichtdoor altijdangst » Di 28 Jul 2009 14:15

Ja ik ben van plan of morgen of maandag naar de huisarts te gaan om nog 1x over mijn klieren te hebben en mijn nachtzweten etc.
Ik ga voorstellen om die klieren nader te laten onderzoeken en om tegelijk ook in behandeling te gaan voor mijn hypochondrie.
ik hoop dat ik doorverwezen word zodat ik dit hoofdstuk kan afsluiten. En dan in behandeling voor mijn hypochondrie om te voorkomen dat ik weer iets nieuws ontdek aan mezelf.

Bedankt voor jullie snelle reacties, dit helpt echt!

groetjes

altijdangst
Lid

Berichtdoor altijdangst » Do 30 Jul 2009 12:01

hallo

Om toch even mijn verhaal kwijt te kunnen.
Sinds een paar dagen is de klier aan de linkerkant van mijn nek onder mijn kaak toch wel wat groter geworden dan die aan de rechterkant.
Hij is is langwerpig en niet hard (grootte = 3cm lang 0,5/1 cm dik). als ik mijn hoofd naar boven beweeg en dan naar rechts kijk voel ik hem heel erg goed, hij steekt dan wat uit zeg maar. Als ik precies de andere kant op kijk kan ik hem niet voelen.
Verder doet mijn kaak/nek aan die kant een paar keer op een dag aardig pijn.

IK ben vannacht wakker geworden van wat onweer en merkte dat ik weer zweet in me nek had liggen. De nachten hiervoor had ik nergens last van.
Ik blij bang voor een ernstige ziekte dus heb ik maandag een afspraak staan met de huisarts. Ik wil dan een afspraak gaan maken voor een echo van de bobbels in mijn nek.
Sinds anderhalve maand heb ik last van dunne ontlasting en vaak diarree, waarschijnlijk een darminfectie? zou het kunnen dat een klier daardoor ook zo veel groter wordt?

Het lucht op als ik dit even kwijt kan hier. Graag hoor ik van jullie of ik dit nou serieus moet nemen of dat ik mijzelf voor niets bang zit te maken.

alvast bedankt en groetjes!

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Do 30 Jul 2009 12:21

Stelling: Met al die klachten die jij al hebt gehad, zou je, als je echt kanker had allang overleden zijn.

Wat vind je van deze stelling?

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Do 30 Jul 2009 12:31

hoi ,
ben je al naar de huisarts geweest?
en je angst en klachten en waarvoor je bang bent,voorgelegt?
je gaat ook nog naar de kno.arts en neuroloog.
het kunnen andere klachten zijn dan je denkt en reuze meevallen.

altijdangst
Lid

Berichtdoor altijdangst » Do 30 Jul 2009 13:59

liddy schreef:Stelling: Met al die klachten die jij al hebt gehad, zou je, als je echt kanker had allang overleden zijn.

Wat vind je van deze stelling?

Ja daar heb je ook wel gelijk in. Ik vind het zelf ook heel vervelend dat ik mezelf steeds weer bang maak. Het is zo lastig om dat niet te doen. ene keer lukt het wel andere keer niet.
Maandag huisarts bezoeken en al mijn problemen voorleggen. Ik ga zo werken tot 12 uur vanavond. Ik heb mezelf verboden om nog aan mijn nek te voelen vandaag. Hopen dat het lukt :).

Bedankt voor je snelle reacties steeds liddy

groetjes

altijdangst
Lid

Berichtdoor altijdangst » Do 30 Jul 2009 14:05

stoffeltje schreef:hoi ,
ben je al naar de huisarts geweest?
en je angst en klachten en waarvoor je bang bent,voorgelegt?
je gaat ook nog naar de kno.arts en neuroloog.
het kunnen andere klachten zijn dan je denkt en reuze meevallen.

Ik ga maandag naar de huisarts. Dan ga ik het erover hebben.
Die kno arts en neuroloog zijn pas op 24 en 27 augustus.

Ik weet dat het heel andere dingen kunnen zijn. maarja ik blijf mezelf bang maken. erg vervelend!

altijdangst
Lid

Berichtdoor altijdangst » Ma 21 Sep 2009 09:40

De KNO arts heeft het alleen maar over mijn duizeligheid gehad en heeft een aantal testjes gedaan.
Uitslag van testje: evenwichtsorgaan is prima in orde.

Neuroloog heeft ongeveer 20 minuten allerlei testjes met me gedaan. Ook daar alles in orde!

Als ik bij de KNO-arts of Neuroloog begon over mijn klieren of iets anders dan werd dit snel afgewimpeld.
Het leek een beetje alsof ze alleen wilde bespreken waar ik in eerste instantie voor kwam. En meer niet.

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Ma 21 Sep 2009 11:36

hoi altijdangst,
lees de vorige stukjes die geschreven zijn!
en als de arts ook zegt dat het goed is,dan is het de angst en niet je lichaam al ben je daar bang voor .
lees het van de vorige malen ,ms. helpt het.
anita :wink:

Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”