Heb ik Hodgkin?

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Lena
Lid

Heb ik Hodgkin?

Berichtdoor Lena » Do 19 Feb 2004 02:27

Hallo,
Ik ben Lena en ik ben 25 jaar. Ruim 3 jaar geleden kreeg een bobbeltje in mijn rechterlies. Ik had er last van (geen pijn, maar ik kon soms mijn been niet goed bewegen). Toen het na een aantal weken nog steeds niet weg was, ben ik naar de huiarts gegaan. Die zei dat het waarschijnlijk kwam doordat ik mijn bikinilijn scheerde, dan raakte het geinfecteerd en dat veroorzaakte de zwelling. Als het na een paar weken nog steeds niet weg was moest ik terugkomen. Het duurde langer dan een paar weken, maar uiteindelijk ging het toch weg. Maar sinds die tijd is het om de zoveel tijd weer teruggekomen. Ik ben geen type dat snel naar de huisarts rent, dus die heb ik er ook niet over gesproken.
Nu is het lymfekliertje een tijdje terug weer op gaan spelen, en bovendien heb ik sinds een tijdje ook een bobbeltje vlakbij mijn rechteroksel. Wat soms ook minder wordt en dan weer erger.
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Ik weet wel dat het verstandig is om naar de huisarts te gaan, ik ga dat ook nog wel doen, maar ik wil graag weten wat jullie hiervan vinden.
Alvast bedankt.
Groetjes, Lena

Gast

Berichtdoor Gast » Do 19 Feb 2004 12:06

Wat je zelf zegt: naar de dokter gaan en laten zien. En niet weggaan voordat hij je goed heeft uitgelegd wat het is, da's per slot van rekening zijn werk! Als jij het niet vertrouwd, ga je jezelf alleen maar gek lopen maken met wat het kan zijn en als het niks is weet je dat in ieder geval ook.
Ik heb verder geen verstand van Hodgkin, maar ik zou haast denken dat er wel meer symptomen zijn dan alleen bobbeltjes. En lymfeklieren kunnen wel vaker opgezet zijn, da's niet altijd kanker.

Maar ga alsjeblieft naar de dokter, ik en andere lezers kunnen van achter de computer niet zien wat het is.

Succes, en laat je horen wat de dokter zei? Marieke

jodyi
Lid

Berichtdoor jodyi » Do 19 Feb 2004 12:21

hoi Lena,

zover ik weet, groeien kankergezwellen en gaan ze niet zomaar weg... ze worden alleen maar groter of ze blijven zitten.. is het geen spiertje dat telkens opspeelt? De verklaring van je huisarts; tja dat zegt me niet zo veel..klinkt niet zo logisch eigenlijk. Maar wat dan wel? Ik hoop dat hij een betere verklaring heeft.. ik zou niet zo zeer aan hodgkin denken hoor (ik ben wel een klein beetje een 'kenner' wat dat betreft) dan zitten er meestal wel flinke bulten ook... volgens mij herkent je arts zo'n kankerbult wel..

succes er mee in elk geval

jodyi

Gast

Berichtdoor Gast » Zo 22 Feb 2004 22:03

wanneer de lymfeklier in de oksel opzwelt pikt die dan wanneer er deo op gespoten wordt? En komt er eerst een zweer op?

Gast

Berichtdoor Gast » Di 24 Feb 2004 18:49

bij mij wel, heb je een idee?
heb ook een soort bultje bij me lies..

jodyi
Lid

Berichtdoor jodyi » Do 26 Feb 2004 09:34

hoi
zover ik weet hoef je hierbij zeker niet aan hodgkin te denken. Eerder aan een flink geirriteerd / overgevoelig talgkliertje of klein wondje in je huid... de alcohol in deo's irriteerd dan gewoon.. dat lijkt me op zich het meest logische antwoord.

jodyi

ghj

Berichtdoor ghj » Do 15 Apr 2004 11:21

ik heb oook een bobbeltje in mn recter lies en ook in mn nek agter mn oor , is dit wat want ik weet er niet zoveel vanaf

Gast

zweetklierontsteking

Berichtdoor Gast » Vr 16 Apr 2004 14:57

Ik heb ook wel eens bobbeltjes in mijn lies en laatst eentje in mijn oksel en soms verdwijnen ze inderdaad weer. Die in mijn oksel is gaan zweren en werd een abces en moest worden opengesneden. Dit is zweetklierontsteking, een chronische ziekte die vaak terugkomt in de lies en oksel, waar je zweet dus. Verder niet gevaarlijk maar wel heel lastig en soms pijnlijk.

chrroos

Berichtdoor chrroos » Vr 16 Apr 2004 23:48

Een bultje in de nek of/en in de lies kan inderdaad duiden op non-Hodgekin.
Ook bij lymfoma kan spontaan remise optreden.
Waneer de lymfoma later residiveert is dit altijd in een wat ernstiger vorm dan de vorige.
Wanneer remise is bereikt is het verstandig om het imuunsysteem zo optimaal mogelijk te houden om in een goede conditie te blijven voor lange tijd.
Laat bij twijfel altijd een goede huisarts even controleren en stel zelf evt. een biopsie voor. Is de arts zeker van zijn zaak zal hij het hiermee eens of oneens zijn en uitleggen waarom.
Non-Hodgekin lymfoma is nog steeds ongeneeselijk maar toch kan je er een groot aantal jaren min of meer comfortabel mee leven.
Drie jaar geleden heb ik mijn jongere broer verloren aan NHL.
15 jaar geleden werd de diagnose gesteld en mijn broer heeft toen in Tijuana Mex. een kuur gevolgd bij Gerzon. In Amsterdam 3 jaar geleden in zijn vakantie kreeg hij zijn eerste CHOP. Kort daarna in San Diego USA (waar hij woonde) kreeg hij na 12 bestralingen een kuur met Cisplatin waarbij hij kwam te overlijden.
Volgens mij heeft zijn oncoloog daar ernstige beoordelingsfouten gemaakt.

Vriendelijke groeten, Chris

jodyi
Lid

Berichtdoor jodyi » Za 17 Apr 2004 06:15

Een kleine correctie; ik ken genoeg mensen die ' genezen' zijn van non hodgkin. Tuurlijk; je hebt altijd kans dat het terugkomt. Maar dat heb je bij iedere kankersoort. Er zijn wel soorten van non hodgkin waar je niet van kan genezen, de laaggradigen soorten. (de langzaamgroeiende) voor de snelgroeiende (zeer agressieve, hooggradige) bestaat inderdaad de chop, een kuur die al heel wat mensen met succes ondergaan hebben,

mvg

jodyi

Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”