Pap2 met CIN 3 --> lisexcisie afwachten ... bang ..

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
ZusterNien
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 02 Jun 2018 03:19

Pap2 met CIN 3 --> lisexcisie afwachten ... bang ..

Berichtdoor ZusterNien » Za 02 Jun 2018 03:28

Goeiemorgen,

Ik heb een aantal spannende weken achter de rug, ik zal proberen zo beknopt mogelijk op te schrijven wat de situatie is;

een aantal maanden geleden heb ik meegedaan aan het bevolkingsonderzoek. Het was mijn eerste oproep. Ik kreeg al snel een telefoontje van mijn huisarts: de uitslag was pap2, en omdat de regels waren aangescherpt werd ik doorverwezen naar de gynaecoloog voor een colposcopie. Ze verwachtte geen bijzonderheden..
Dit is afgelopen dinsdag gebeurd. Voorafgaand aan de colposcopie zei ze dat de kans veel groter was dat er nu niks of nauwelijks wat te zien viel, dus dat biopties niet nodig waren. Helaas bleek bij het onderzoek zelf dat er zonder aanstippen met azijnzuur al een redelijke plek zichtbaar was. Na aanstippen kleurden nog 2 plekken op, en heeft zij 2 biopten afgenomen voor verder onderzoek. ze zei me dat ze niet meer verwachtte dan een CIN 1 uitslag ....
afgelopen donderdag kreeg ik de uitslag: CIN 3...


Nu zit ik met een aantal vragen.. was het een foutieve pap-score bij mij? Ik zie dat er bij CIN3 meestal gesproken wordt over pap4..?
is het normaal dat ik nu 4 weken moet wachten voor ze een lisexcisie gaan doen? En hoe groot is nu de kans dat ik straks kanker blijk te hebben of nog krijg?


Lieve groet,

Nien

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap2 met CIN 3 --> lisexcisie afwachten ... bang ..

Berichtdoor liddy » Wo 06 Jun 2018 13:41

Cin 3 er is sterk afwijkende opbouw van het weefsel gevonden, de kans dat het lichaam dit zelf kan doen verdwijnen is klein,
vandaar altijd advies tot behandeling. Cin 3 is geen baarmoederhalskanker. Er is sprake van de aanwezigheid van afwijkende
cellen die mogelijk na verloop van tijd zich zouden kunnen omvormen naar baarmoederhalskanker.
Met een lisexcisie worden de cellen van de baarmoedermond geschrapt, het blijft dus aan de oppervlakte.
Later schrijf ik meer. Nu helaas geen tijd meer.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap2 met CIN 3 --> lisexcisie afwachten ... bang ..

Berichtdoor liddy » Wo 06 Jun 2018 17:37

Het is dus geen foute uitslag, echter de kleine afwijking aan de cellen is niet genoeg om er een Pap3a van te maken.
Net wat je zegt, ze zijn nu nog voorzichtiger en daarom ben je verwezen naar de gynaecoloog.
Het onderzoek bij jou komt nu uit op cin 3.
Van cin 3 weet men dat het géén baarmoederhalskanker is, maar de ervaring leert dat cin 3 naar verloop van jaren mogelijk kan veranderen in wel baarmoederhalskanker.
Dus het is enkel en alleen een grote voorzorgsmaatregel dat men nu een lisexcisie wil doen. Door nu deze behandeling te doen, weet men zeker dat de cellen die nu cin 3 scoren en met de lisexcisie verwijderd worden bij jou geen meer kunnen veroorzaken.
Vandaar dat de wachttijd van 4 weken geen probleem is.
Ja, er kunnen andere cellen zijn die voor problemen gaan zorgen, echter daar zijn nu de uitstrijkjes voor.
Baarmoederhalskanker wordt bijna in alle gevallen veroorzaakt door HPV. Bijna iedereen heeft een keer HPV. Meestal ruimt het lichaam het virus zelf weer op. Als dit niet gebeurt dan kunnen er afwijkende cellen ontstaan. De meeste afwijkende cellen worden door het lichaam weer opgeruimd. Soms lukt dat niet. Minder dan 1% van de vrouwen met een HPV-infectie krijgt uiteindelijk baarmoederhalskanker.
Als je 'schoon' bent na de lisexcisie is jouw kans om baarmoederhalskanker te krijgen weer net zo groot als voor alle andere vrouwen.

ZusterNien
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 02 Jun 2018 03:19

Re: Pap2 met CIN 3 --> lisexcisie afwachten ... bang ..

Berichtdoor ZusterNien » Do 07 Jun 2018 19:41

Hoi Liddy,

Bedankt voor je antwoord. Inmiddels is mijn pap bijgesteld naar pap3b...

Ik snap dat 4 weken wachten kort is, maar voor mij duurt het lang. Tot nu toe is het 3x dat men zegt: ‘het valt vast mee’... en dat is tot nu toe niet het geval.. volgens de gyn zit ik niet ver van pap4 af, dus ik voel me redelijk angstig..

Bij mijn eerste pap vanuit BVO bleek ik hrHPV+, welk type precies is mij niet verteld..

Ik hoop maar dat ik snel de lis gehad heb, en dat het dan klaar is ....

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap2 met CIN 3 --> lisexcisie afwachten ... bang ..

Berichtdoor liddy » Do 07 Jun 2018 23:08

Dat is schrikken.
Pap3B is nog steeds een voorstadium van baarmoederhalskanker. Meer in lijn met je uitslag cin3.
Aangewezen behandeling een lisexcisie om de afwijkende cellen te verwijderen,
zodat ze niet later eventueel baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.
Ook bij pap4 is er de kans dat het geen kanker is. Wel zeer afwijkend met een goede kans dat het nog steeds geen kanker is
en een lisexcisie een goede optie is.
HrHPV+ betekent dat je hoog risico HPV hebt. Dus een type HPV waarvan men weet dat het in de toekomst bij niet behandelen de kans op baarmoederhalskanker aanwezig is.
Afleiding, afleiding en de wetenschap dat er echt niet meer uren in een dag zitten dan 24.
Laat je onrust steeds even toe om jezelf daarna te herpakken. Succes.


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten