bang voor slokdarmkanker

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
karel207
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 21 Mar 2007 11:34

bang voor slokdarmkanker

Berichtdoor karel207 » Ma 10 Mar 2008 06:21

Op een forum las ik bij een slokdarmkankerpatiënte het volgende
" Het begin (en het einde): een plek onder de rechter ribbenboog geeft een zeurderige reactie; het voelt niet helemaal lekker, het irriteert een beetje maar is niet pijnlijk. Het vreemde is dat ik vaak de pijnlijke plekken niet precies kan aangeven; dan voelt het of het onder de rib zit en als ik daar dan druk doet het niet extra zeer, net alsof het daar niet zit. Soms als ik druk op de plek lijkt de pijn verdwenen, haal ik mijn drukkende hand weg dan is de pijn er weer. "
Naast deze klachten kreeg ze na een tijdje slikklachten waarna de diagnose werd gesteld.

De beschrijving van de pijn onder haar ribben is exact wat ik al enkele maanden voel. Ik had het zelf kunnen geschreven hebben. En nu ik ook al tijdje keelpijn heb, en een raar gevoel in mijn keel ben ik ontzettend bang geworden. IK heb een maand geleden de griep gehad, wat ook wel een verklaring kan zijn van die keelklachten.

Dat berichtje op dat forum heeft me in paniek gebracht. Ik heb al ziektevrees, en ben nu onzettend bang. Zijn die pijnklachten onder de rib echt typisch voor slokdarmkanker? Of kan hier ook andere verklaring voor zijn. Tot voor het lezen van dat berichtje maakte ik me niet echt zorgen en maakte ik geen verband met mij keelpijn.
Ik zou beter dat allemaal niet lezen op het internet, want het doet een mens serieus panikeren. En het is niet makkelijk om daar dan van af te geraken. Mijn huisdokter weet dat ik ziektevrees heb en ik heb dan het gevoel dat ze mijn klachten niet serieus neemt. Als ik nu mezelf er al kon van overtuigen dat dergelijke pijn onder de rib ook van iets anders kan komen, zou ik me al beter voelen. Ik dacht eerder aan een slechte houding. Maar dit mailtje zet alles op zijn kop.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Ma 10 Mar 2008 11:55

Heb je weleens nagedacht om pyschologische hulp te vragen voor je ziektevrees?
Waardoor heb je die ziektevrees, wat is de onderliggende angst?
Ik zeg altijd je bent niet gek als je naar een pyscholoog gaat. Je wordt pas gek als je er niets aan doet. :)
Overleg het eens met je huisarts.

karel207
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 21 Mar 2007 11:34

Bedankt voor uw antwoord

Berichtdoor karel207 » Ma 10 Mar 2008 13:10

Liddy,

Bedankt voor uw antwoord.
Ik krijg momenteel al hulp maar makkelijk is het niet om die ziektevrees achter mij te laten. De reden is niet ver te zoek, vanaf mijn jeugd tot enkele jaren geleden heb ik in mijn naaste omgeving heel veel zieke mensen gehad.

Nogmaals bedankt voor uw reactie.

Karel


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten