Bang... onterecht?

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Pauwl
Lid

Bang... onterecht?

Berichtdoor Pauwl » Do 27 Jan 2005 12:51

Hoi mensen.

Ik zit momenteel in een wat moeilijke periode.

Er is de afgelopen tijd nogal wat gebeurt. Ik ben een oom, opa en oma verloren, heb nogal een stressige periode op m'n werk achter de rug, ben bezig met het kopen van een huis en als laatste kregen we te horen dat een nicht van m'n vriendin borstkanker heeft met uitzaaiingen waar heel waarschijnlijk niets meer aan te doen is.

Na dit nieuws (zo'n 2 maanden geleden) kreeg ik allerlei vreemde klachten waar ik nooit last van gehad had. Ik had wekenlang steken in m'n onderbuik wat doorstraalde naar de schaamstreek. Ook was ik de hele dag duizelig/licht in het hoofd. Ik ben naar de huisarts geweest en die dacht of aan een ontstekinkje of aan stress. Een standaard bloedonderzoek wees uit dat alles prima in orde was en de klachten verdwenen ook vrij snel.

Na een aantal weken kwam de duizeligheid echter terug. De hele dag licht in het hoofd, gek werd ik er van. Op aanraden van m'n vader ben ik vorige week voor de eerste keer naar een magnetiseur geweest, en die kon me verzekeren dat ik lichamelijk niets mankeerde maar dat het alleen maar stress was. Echter ben ik na die tijd eens wezen voelen aan m'n lichaam en ontdekte ik onder iedere oksel een gezwollen lymfeklier die ongeveer 2cm lang was en laten we zeggen max 0.5cm dik. In m'n nek was niets te voelen behalve een heel klein bobbeltje van een paar mm wat heel goed iets anders zou kunnen zijn. Daarna ben ik eens wezen zoeken op internet, maar ik had gewilt dat ik nooit had zitten voelen en op internet was wezen kijken, de meest enge gedachtes spookte (en spoken) door m'n hoofd heen. Ik was toch maar naar de huisarts geweest maar die vond het zulke kleine verdikkingen dat het een ontstekinkje ergens was (ik zou alleen niet weten wat).

M'n magnetiseur zegt dus dat ik absoluut niets mankeer (hij schijnt het te kunnen voelen maar toch) en de dokter ook niet. Toch zit ik er enorm mee in m'n maag dat het wel eens hodgkin/non-hodgkin zou kunnen zijn, ik voel me nu nog naarder dan dat ik me al voelde en de duizelingen worden alleen maar erger wat waarschijnlijk door hyperventilatie wordt veroorzaakt :( Ook heb ik sinds die periode veel minder trek in eten en ben ook al afgevallen (waarschijnlijk ook door stress maar ook daardoor ga je weer gekke dingen denken)

Heb ik reden tot ongerustheid of komt het eigenlijk nooit voor dat wanneer men hodgkin heeft dat onder beide oksels zo'n kleine verdikking zit? Zou een bloedonderzoek meer kunnen zeggen of is alleen dat niet voldoende?

Het vervelende is ook dat ik eigenlijk geen idee heb hoelang het er al zit en er nu pas achterkom. Een paar maanden geleden voelde ik me nog prima en was er niets aan de hand.

Bedankt voor het lezen van m'n verhaal.

jodyi
Lid

Berichtdoor jodyi » Do 27 Jan 2005 13:32

hoi Paul,

ik kan me voorstellen dat er na alles wat er gebeurd is, dit inderdaad van de stress komt. Zowel de huisarts als de magnetiseur hebben je lichaam volledig gecontroleerd? ook de plekken waaraan jij twijfelde?
Ik zou zeggen; controleer die plekken nog 1 maal, laat iemand in je omgeving ook voelen wat jij daar voelt of denkt te voelen. En probeer er dan eens een aantal weken gewoon af te blijven. En kijk dan nog eens. En laat dan nog eens iemand kijken. Heb je echt het idee dat het gegroeid is ofzo, en dat je meer klachten hebt, dan moet je toch nog eens terug gaan naar de huisarts..
Verder is het misschien een idee om een ontspannende sport te doen? Yoga, Tai Chi.. dat zijn van die balans sporten, waarin je lichaam erg belangrijk is, het is in elk geval goed voor je mogelijke hyperventilatie en misschien ga je je er ook gewoon beter bij voelen. Zo niet; dan kun je ook altijd nog eens terug naar de huisarts, eventueel om ter zijner tijd nog eens bloed te laten prikken om te zien of de waardes van toen veranderd zijn. Alleen 1 x bloedonderzoek, zegt helaas niet alles, maar een 2e x als vergelijking na een aantal weken, dat kan wel verschil uit maken. Maar kijk het eens een aantal weken aan (zal je huisarts waarschijnlijk ook wel gezegd hebben) en probeer voor je zelf iets te vinden waarmee je volledig kan ontspannen..
En blijft er niets uitkomen maar blijf je je zo rot voelen, dan moet de huisarts je anders misschien eens doorverwijzen naar een psychologe of zo, ik heb er zelf erg goede ervaringen mee en vaak kunnen zij met een paar gesprekken je een heel stuk verder helpen!

sterkte in elk geval,
wat het ook is, dit nare gevoel is gewoon heel vervelend!

groetjes Jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Pauwl
Lid

Berichtdoor Pauwl » Do 27 Jan 2005 14:21

Hoi Jodyi,

Bedankt voor je berichtje. Het stomme is als ik niet aan mezelf had zitten frutten ik me nooit zorgen heb hoeven te maken. Wie weet zit het er al heel lang en is dat een normaal formaat van die klieren voor mij, maar dat zal ik nu nooit weten en zal ik moeten blijven voelen of het wel of niet groter is.

Maar als ik het goed begrepen heb onstaat hodgin meestal op 1 plek en is dan al een flink formaat, en aangzien het onder beide oksels is, op dezelfde plek en ongeveer even groot zit ik me waarschijnlijk te stressen/ziek te maken voor niets.

In ieder geval bedankt en ik zal het wel in de gaten houden :wink:

Pauwl.

Moi

Bang....onterecht?

Berichtdoor Moi » Do 27 Jan 2005 14:37

Beste Pauwl,

Al de dingen die je hebt meegemaakt gaan je niet in de kouwe kleren zitten! Dat je daar angstig en behoorlijk nerveus van wordt is begrijpelijk. :cry:
Ik denk dat de verschijnselen die je hebt inderdaad met stress te maken hebben. door stess kun je duizelig worden of hoge bloeddruk krijgen of hyperventilatie krijgen enz :shock: en daardoor ga je, je vanalles in je hoofd halen wat er niet is. Één bekend kenmerk is dat je ineens dingen aan je lichaam gaat voelen die je altijd al hebt gehad maar die je nooit opgevallen zijn omdat je daar normaal niet bij stilstaat. Ga er eens lekker erop uit of leuke dingen doen, dan kom je vanzelf op andere gedachten. Praat eens met goeie vrienden dat kan soms ook verhelderend werken. Enne niet elk knobbeltje is kanker. Je lichaam heeft zoveel knobbels die gewoon normaal zijn zoals lympfeklieren, onderhuidse puistjes, talgklieren, vetbultjes, gerstekorrels, borstklieren enz. De een heeft er wat meer als de andere, de een heeft ze wat dikker of dunner als de andere echt niets om je zorgen over te maken! :)

Groetjes van moi.

Pauwl
Lid

Berichtdoor Pauwl » Vr 28 Jan 2005 16:15

Hoi Moi,

Het is inderdaad een vreemd verschijnsel... het is er een beetje ingeslopen ben ik bang. De angst is dan ook puur psychisch lijkt me. Als ik gewoon rationeel nadenk is de kans dat het (non) hodgkin is gewoon heel erg klein. Ik heb geen enkel symptoom wat op kan treden, er zit ook geen (grote) knobbel in de nek of lies maar alleen een hele kleine verdikking in beide oksels van een paar millimeter :?
Dit zou bijvoorbeeld ook heel goed kunnen komen doordat ik wat schimmelplekjes op m'n armen heb bijvoorbeeld. Het is alleen moeilijk de mensen te geloven, m'n magnetiseur zegt dat ik lichamelijk echt niets mankeer en ook de huisarts is er van overtuigd dat het een klein ontstekinkje ergens is. Maarja, overtuig daar maar eens iemand van die mentaal een beetje zwak is geworden :wink:

Als ik niet diep in m'n oksels had zitten graaien en op internet had zitten snuffelen was er waarschijnlijk helemaal niets aan de hand geweest.

Maargoed, ik ga het proberen van me af te zetten en de juiste hulpmiddelen zien te vinden.

Gast

Berichtdoor Gast » Za 29 Jan 2005 10:48

Dat klinkt al heel positief! :D Ik hoop oprecht dat je je angst kwijt raakt.

Groetjes van Moi. :wink:

Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”