lipoom (of toch niet?)

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
x35

lipoom (of toch niet?)

Berichtdoor x35 » Di 23 Mei 2006 09:30

hoi,

ik ontdekte laatst een beweeglijk knobbeltje van ong. 0.5 cm tegen mijn sleutelbeen. ik ben er mee naar mijn huisarts geweest en zei meteen dat het een lipoom zou zijn. omdat ik het graag verwijderd wil hebben heeft hij me doorverwezen naar het ziekenhuis. nu heb ik gisteren zo'n cm onder het genoemde knobbeltje nog een knobbeltje ontdekt, iets kleiner maar ook beweeglijk. als ik naar het ziekenhuis ga zal ik daar natuurlijk melding van maken.

ik maak me, ondanks wat mijn huisarts zei, toch ongerust. is dat terecht? kunnen twee beweeglijke bobbeltjes (zichtbaar onder de huid) kwaadaardig zijn? of denken jullie dat de kans groot is dat 't echt twee lipomen zijn?

alvast nedankt voor jullie reactie.

ellen2
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: Di 04 Apr 2006 16:31
Locatie: Hattem

Lipoom

Berichtdoor ellen2 » Wo 24 Mei 2006 13:34

Hoi,

Ik zou zoveel mogelijk proberen om je er niet druk over te maken!
(heb ik 10 jaar geleden wel gedaan, en was nergens voor nodig).. :D
Ik had ook 2 lipomen naast elkaar, 2x geopereerd, later kwam er nog 1 terug, dit halverwege mijn hals, 5 cm onder mijn kaak.
De grootste was 5,5 bij 3,5 cm..Echt, probeer positief te blijven, en hopelijk ben je snel van dat *** ding verlost.
Laat je nog even weten hoe het is gegaan?
groeten, Ellen

x35

Re: Lipoom

Berichtdoor x35 » Wo 24 Mei 2006 15:28

ellen2 schreef:Hoi,

Ik zou zoveel mogelijk proberen om je er niet druk over te maken!
(heb ik 10 jaar geleden wel gedaan, en was nergens voor nodig).. :D
Ik had ook 2 lipomen naast elkaar, 2x geopereerd, later kwam er nog 1 terug, dit halverwege mijn hals, 5 cm onder mijn kaak.
De grootste was 5,5 bij 3,5 cm..Echt, probeer positief te blijven, en hopelijk ben je snel van dat *** ding verlost.
Laat je nog even weten hoe het is gegaan?
groeten, Ellen

Dag Ellen, dank voor je reactie. Ik ben blij om eindelijk iemand te spreken die ervaring hiermee heeft. Mag ik je daarom enkele vragen over lipomen stellen?
- hoe 'voelt' een lipoom aan? bij mij glad, rond en zeer beweeglijk. komt dat overeen met jouw ervaring?
- zei de huisarts bij jou ook meteen 'ah, lipoompje' of werd die diagnose pas in het ziekenhuis gesteld? en wat werd jou in het ziekenhuis verteld, vond men twee lipomen bij mekaar niet 'verdacht' ofzo?
- zijn de twee lipomen die jij had identiek qua vorm, textuur, grootte? bij bij verschillen ze enigszins v.w.b. grootte en vorm.
- zijn jouw lipomen gegroeid? zo ja, in welke tijd tot welke omvang?

Je merkt beslist al aan mijn vragen dat ik bijzonder ongerust ben, ondanks dat m'n huisarts meteen aan een lipoom dacht. Excuses hiervoor! Hartelijk dank voor je reactie.

wendy25

lipoom

Berichtdoor wendy25 » Wo 31 Mei 2006 15:03

hoi,

ik wil graag reageren op je vraag over de huisarts.
Mijn zoon van 4 maanden heeft een bult in zijn nek. De huisarts keek ernaar en wist niet zeker wat het was, ik moest het 2 weken aankijken.
Na 2 weken was ik er weer. De huisarts verwees ons door naar het ziekenhuis om er een echo van te laten maken. Vandaag kreeg ik te horen dat mijn zoon dus een lipoom heeft. Ik hoef er verder niets mee te doen, alleen als het groter wordt af gaat onsteken.

ik ben gelijk gaan googlen op het woord lipoom, en ben een stuk beter gerustgesteld.
ik las alleen vaker dat er eerst een echo van werd gemaakt om tot de juiste diagnose te komen. Misschien kan je ook vragen of je doorverwezen kan worden voor een echo.

maewest
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 25 Jun 2009 14:46

Re: lipoom (of toch niet?)

Berichtdoor maewest » Do 25 Jun 2009 14:50

Beste allemaal,

Een lipoom is een vetbultje. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Ik heb een fijne huisarts en die heeft hem er zelf uit gehaald. Dat bultje is bij mij begonnen als een muggebult. Daarna is het een opeenhoping van vetlipiden geworden. Het is bij mij niet kwaadaardig maar als je ergens last van hebt laat het dan gewoon weghalen en onderzoeken. Je bent dan van alle zorgen af.
Het was een klein beweegelijk bultje, niet zo groot ongeveer 1cm doorsnee, lag net onder de huid. Dokter dacht dat t een ontstoken talgkliertje was maar bleek te vast te zitten. Ik had het ongeveer iets langer dan een maand zitten en het zat me in de weg en ik maakte er me zorgen over. Gelukkig heb ik een fijne huisarts en die heeft het gewoon weggehaald. Het zat net onder mijn kaaklijn onder mijn oorlel.

Geen gezorg laat het weghalen dan heb je zekerheid.


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten