Darmonderzoek

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Ano Nimus
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 06 Mar 2011 13:00

Darmonderzoek

Berichtdoor Ano Nimus » Zo 06 Mar 2011 13:07

Hallo,

Morgen krijg ik een darmonderzoek en behalve dat ik daar erg tegen op zie ben ik vooral bang dat ze iets vinden dat niet goed is.
Klachten heb ik echter niet behalve obstipatie.
Het onderzoek is puur preventief omdat mijn vader aan darmkanker is gestorven en mijn moeder adenomen had.
Ik vind het echt dood eng en ben op van de zenuwen, ook het roesje vind ik eng.
Ik heb wel een paar maanden 2 keer zo'n thuistest gedaan en daar kwam eigenlijk ook niks uit.
Ik weet zelf wel dat de kans dat ze iets ernstigs vinden klein is maar desondanks toch aanwezig is.
Word onderhand een beetje gestoord van me zelf, herkent iemand dit?

Groetjes Ano Nimus

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Darmonderzoek

Berichtdoor liddy » Zo 06 Mar 2011 15:25

Jammer dat je je zo ongerust maakt, begrijpelijk is het wel.
Dat je er niets mee opschiet dat weet je al.
Kon je je hersenen maar in een richting duwen.
Het onderzoek is niet het leukste onderzoek wat ik ken, echter doordat je een roesje krijgt is het echt goed te doen.
Niemand gaat graag in zijn blote kont liggen bij de dokter.
Zo'n onderzoek is zeer aan te raden als ik je verhaal zo lees.
Niet omdat ze er vanuit gaan dat het foute boel is bij jou, ze willen zeker weten dat het goed is.
En stel dat ze een poliepje vinden, dat wordt dan ter plekke dichtgebrandt en klaar is kees.
Je kansen dat er niets aan de hand is, is nog steeds (ook bij jouw familiegeschiedenis) groter dan dat er wel iets aan de hand is.
Succes met de voorbereidingsvloeistof als je die moet gebruiken. Ik vond de eerste fles erg vies smaken en ik was al bang voor de twee volgende flessen,
echter die waren goed te doen in vergelijking met de eerste fles.
Blijf niet in onrustgevoelens hangen, laat ze even toe en dwing jezelf dan over iets positievers te denken.
Zoek afleiding, ga naar buiten dan gaat de tijd vlugger. Enne, ook deze dag heeft 24 uur niet meer en niet minder.

Ano Nimus
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 06 Mar 2011 13:00

Re: Darmonderzoek

Berichtdoor Ano Nimus » Zo 06 Mar 2011 18:40

Dank je wel voor je antwoord ben nu net begonnen met de eerste liter moviprep en wat is dat vies zeg, haha. Hoelang duurt het ongeveer voor de scoop het eind van de darm heeft bereikt, heb gehoord dat dat juist het vervelendste deel van het onderzoek is.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Darmonderzoek

Berichtdoor liddy » Zo 06 Mar 2011 19:17

Het is heel moeilijk in te schatten hoe lang het onderzoek duurt.
Het onderzoek kan van ongeveer 15 tot 30 minuten duren soms uitlopend naar een uur, van te voren is niet te zeggen of ze wel of niet poliepen tegen komen.
Het zogeheten ‘roesje’ bestaat bijna altijd uit het slaapmiddel, genaamd Dormicum (Midazolam), wat meestel via een infuusnaaldje in de arm ingespoten.
Daarnaast kan er ook pijnstilling worden gegeven (meestal Pethidine).
Na het onderzoek word je naar een uitslaapkamer gebracht. Hier blijf je liggen totdat je weer goed wakker bent.
Je kunt de eerste tijd na het onderzoek wat last hebben van buikpijn en winderigheid, als gevolg van de ingeblazen lucht.
Als je goed wakker bent, mag je weer eten en drinken.
Houd je er rekening mee dat je na het onderzoek, als je een roesje hebt gehad, je niet zelf mag deelnemen aan het verkeer dus niet autorijden, fietsen.
Zorg er dus voor dat er iemand met je mee gaat die je naar huis brengt, ook wanneer je met het openbaar vervoer naar huis gaat.
Soms krijg iemand een huilbui van alle opgekropte spanning, laat dat dan gewoon gebeuren, het overkwam mij ook.

Ano Nimus
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 06 Mar 2011 13:00

Re: Darmonderzoek

Berichtdoor Ano Nimus » Ma 07 Mar 2011 14:20

Zo het is achter de rug en ik heb het zonder verdoving gedaan, het was best wel pijnlijk maar toch te doen, ik had nogal bochtige darmen maar toen de scoop eenmaal bij de dunne darm was aangekomen en op de terug weg was deed het geen pijn meer. Heb dus alles kunnen zien en de darm zag er helemaal perfect uit geen poliepen,niks .Ben zo opgelucht en blij dat ik het gedaan heb, hoef over 6 jaar pas terug te komen voor weer een onderzoek. Ben stiekum toch wel beetje trots op me zelf dat ik het helemaal zonder verdoving heb gedaan haha

Liddy dank je wel voor je bemoedigende woorden.


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten