Tumor in wijsvinger.

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
jopie1966
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 28 Feb 2012 19:52

Tumor in wijsvinger.

Berichtdoor jopie1966 » Di 28 Feb 2012 19:59

Hallo

Ik ben 4 weken terug naar de dokter geweest omdat mijn duimgewricht ontzettend pijn deed.
Mijn zwager die plastisch chirurg is keer er naar op een verjaardag en zei joh daar moet je ff mee naar de dokter gaan.
Want de duim ligt al half uit de kom.
Dus de week erop meteen naar de dokter en er zijn foto's gemaakt.
Het blijkt artrose te zijn niks aan te doen maar mee leren leven (er is wel degelijk iets aan te doen maar dat daar gelaten)
Maar uit de foto's bleek nog iets anders....er blijkt in mijn wijsvinger een gezwel te zitten of ik last heb van die vinger....nee dus!
Nou dan gaan we over 4 a 5 maanden nof eens een fot maken en kijken of het gezwel gegroeid is....
Eenmaal thuis denk ik nu,,,,,wat als het kanker is.....???? wil ik daar 5 maanden op wachten?
Maar door verwijzen wil mijn huisarts niets van weten ook voor mijn duim niet wat kan ik doen?

Groetjes Jolanda

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Tumor in wijsvinger.

Berichtdoor liddy » Di 28 Feb 2012 22:16

Het probleem is dat als de dokter het woord gezwel noemt, de patiënt gelijk aan kanker denkt.
Echter gezwel staat ook voor verdikking (van kraakbeen, huid, bot, spieren,aders) denk ook aan een fistel, aambei, moedervlek, wrat.
Ook door een ontsteking kan er een gezwel/abces ontstaan. Bij artrose kunnen gezwellen/osteofyt onstaan.
Artrose is een aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat en op den duur zelfs geheel kan verdwijnen. De bot uiteinden komen dan tegen elkaar.
Hierdoor kunnen er ook problemen ontstaan met het onderliggende bot.
Als reactie op de verminderde kraakbeen bescherming gaat het bot zijn dragende oppervlak vergroten om de druk op het gewricht te verminderen.
Het gewricht kan daardoor uitsteeksels vormen (osteofyten), dikker worden en misvormd raken. Hierdoor worden bewegingen pijnlijk en je krijgt de neiging om het gewricht steeds minder te gaan bewegen.
Dit veroorzaakt weer dat je stijf wordt en dat je spieren slapper worden.
Kortom alle reden om aan te nemen dat het niet om kanker gaat. Door de plek waar jouw gezwel zit kan het je bewegelijkheid beïnvloeden als het groter wordt.
Mocht dat zo zijn dan kan er gekeken wordt wat er aan te doen is, vandaar controle over een paar maanden.
Als men maar enig vermoeden had dat het kanker zou kunnen zijn, had men je verder onderzocht.
De huisarts heeft een verslag gehad van het ziekenhuis en daarin staat kennelijk niets dat aanleiding geeft tot het vermoeden van kanker.

jopie1966
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 28 Feb 2012 19:52

Re: Tumor in wijsvinger.

Berichtdoor jopie1966 » Wo 29 Feb 2012 12:59

Het is geen artrose dat zat alleen in de duim en is door de foto's ook vastgesteld.
Dit staat geheel los van de artrose en zit in mijn wijsvinger waar ik dus geen last van heb.

De dokter zei dat er op de foto een gezwel te zien was en omdat ik er geen last van heb wil hij over 4 a 5 maanden opnieuw een foto.
Maar kanker doet geen pijn heb ik me wel eens laten vertellen.
En waarom zou je 5 maanden wachten om te horen of het wel of geen kanker is?

Het hoeft natuurlijk geen kanker te zijn nou dan hoor ik dat meteen en zijn alle zorgen weg.
En ik heb een dokter die niet van het doorverwijzen is en al menig foute diagnoses op zijn naam heeft.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Tumor in wijsvinger.

Berichtdoor liddy » Wo 29 Feb 2012 17:18

Als je er geen vertrouwen in hebt, waarom vraag je je zwager dan niet om advies.
Hij zal weten bij wie je het beste terecht kunt. Misschien mag hij de foto met de radioloog bespreken.
Bepraat eens met hem wat de mogelijkheden zijn.
Het is immers zonde van je energie om je ongerust te maken.

jopie1966
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 28 Feb 2012 19:52

Re: Tumor in wijsvinger.

Berichtdoor jopie1966 » Wo 29 Feb 2012 19:35

Ik heb geen foto gezien.
En ik heb hem inderdaad om raad gevraagd maar ja zonder verwijsbrief kan hij me niet helpen.
Dan krijg je met de verzekering problemen.

Dus ja of opnieuw een gespek met de huisarts of wachten dan maar

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Tumor in wijsvinger.

Berichtdoor liddy » Do 01 Mar 2012 00:39

Er komt een vraag bij me op: heb jij nog wel vertrouwen in jouw huisarts?
Zo te lezen niet, wordt het misschien tijd dat je op zoek gaat naar een andere huisarts?


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten