buikklachten

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
bangerik
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2012 12:59

buikklachten

Berichtdoor bangerik » Vr 23 Mar 2012 13:37

beste lezer,

Ik ben een vrouw van 48 jaar. Ik heb al zowat een jaar last van vage buikklachten en loop er sinds december mee bij de huisarts. Zoals mijn naam ook al zegt, ben ik best een angsthaas en denk ik al snel aan het ergste. Omdat ik dat weet probeer ik het wel te relativeren. Maar omdat je bij kanker in je organen in het begin weinig of geen klachten hebt, en tegen de tijd dat er serieuze klachten zijn, het vaak al te laat is, wordt je zo onzeker.

ik ben ook nogal 'gezwel-gevoelig' blijkbaar, heb in mijn borsten meerdere cystes en ook een fybro-adenoom. Had in mijn baarmoeder twee flinke poliepen zitten, en nu is bij een echo van de bovenbuik een klein leverhemangioom gevonden.

Het verloop:
Halverwege 2009 had ik opeens minder eetlust en ben toen een kilo of 5, 6, afgevallen. Maar eind 2009 kreeg ik ineens enorme drang om te eten en ben in 1,5 jaar tijd wel 15 kg aangekomen. Ook mijn buik dijde behoorlijk uit. Ik moest ook heel veel gapen en werd erg kortademig, conditie van nul komma nul zodat ik soms amper de trap op kon.

Ergens halverwege 2011 merkte ik een soort spierpijngevoel in mijn maagkuiltje en weet dat aan stress. Maar het ging maar niet over, ik kreeg ook last van een erg opgeblazen gevoel van mijn bovenbuik met name, een volle maag gevoel. Als ik wat in elkaar gedoken zat was het alsof er iets bewoog in mijn maagstreek, hetzelfde gevoel als je zwanger bent en het kind draait zich. Bij stress merk ik trouwens ook dat mijn darmen zich volzuigen met lucht ofzo (krijg dan darmkrampen die weggaan als ik een paar flinke winden laat).

December 2011 naar de dokter: Bij bloedonderzoek was alles ok, ook de leverwaardes. De echo leverde ook niks op (behalve dan dat leverhemangioom). Ik kreeg maagzuurremmers (3 weken panteprazol 20 mg), die wel hielpen maar daarna kwamen de klachten terug. Toen kreeg ik een andere kuur (6 weken omeprazol 20 mg) maar daar werd ik misselijk van en ik ben na een week mee gestopt. Toen hebben ze ook gekeken naar de helico bacter (negatief) maar later bleek dat de test door gebruik van de maagzuurremmers niet betrouwbaar was. Over een week moet ik een nieuwe test.

Een week nadat ik stopte met de omeprazol voelde ik me ineens echt goed. Het viel gewoon op. Maar na een paar dagen begon toch weer een vaag misselijk gevoel op te zetten. Ik ben nu afwisselend hongerig en misselijk. Het opgeblazen gevoel is weg, ook het gevoel van 'bewegende organen' heb ik niet meer. Het komt eigenlijk in golven, zo voel ik me beroerd, en een half uur later voel ik me prima, of voel ik lichte kramp in mijn darmen. Soms voel ik ook een 'bobbel' in mijn buik, maar die zit de ene keer hier en andere keer daar. Dat stelt me dan weer gerust. Ik slaap goed maar wordt vroeg wakker met een onaangenaam gevoel in de maagstreek. Mijn ontlasting is normaal (alhoewel soms wat sponzig en heel soms heel licht van kleur), ik hoef ook niet te braken.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal, sorry ik weet dat het erg vaag is :-(

Herkent iemand deze klachten?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: buikklachten

Berichtdoor liddy » Vr 23 Mar 2012 13:50

Er zijn wat zaken in je verhaal die opvallen.
Als je in 1,5 jaar 15 kilo aankomt kan het niet anders zijn of je buik dijt uit en door het extra gewicht word je kortademig en krijg je een slechte conditie.
Dus een voor de hand liggende conclusie is dat je gewicht je in de weg zit.
Eten wat zich door de darmen verplaatst is soms te 'volgen'.
De bloedwaardes zijn goed zeg je.
Praat eens met de huisarts of je gewicht een oorzaak van je problemen kan zijn.
En praat met hem/haar over je zo vlug angstig zijn.

bangerik
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2012 12:59

Re: buikklachten

Berichtdoor bangerik » Vr 30 Mar 2012 10:20

Dankjewel Liddy, je zet het wel een beetje in perspectief. Ik ben intussen een paar kg afgevallen en ik voel me inderdaad wel wat beter, periodes dat ik me echt goed voel, weer normaal zeg maar, komen vaker voor. De dokter denkt overigens dat er lichamelijk wel iets is maar zoekt het vooralsnog in de wat onschuldigere kant. En het angstig zijn is niet zo sterk aanwezig hoor, ik wil gewoon graag voor mezelf een verklaring voor mijn klachten en als je gaat googlen dan kom je al snel bij kanker. Ik schaam me ook wel een beetje om met zulke vage klachten op jullie forum te komen 'zeuren'.


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten