Angst voor Alvleesklierkanker

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Mausman
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 04 Jun 2014 12:27

Angst voor Alvleesklierkanker

Berichtdoor Mausman » Wo 04 Jun 2014 12:39

Hallo allen.

Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Maurice, 31jaar en woonbegeleider van voornamelijk jongeren met div. problematiek van beroep.

Ik ben zelf op 13 jarig leeftijd mijn moeder verloren aan kanker, borstkanker als primaire tumor die uitgezaaid was naar longen en linker heupbot. Dit laatste is haar fataal geworden na 5 1/2 jaar vechten.
Het is dan ook niet vreemd, dat dit bij mij een angst geplant heeft voor deze vreselijke ziekte waar veel mensen tegen vechten en velen ook bang voor zijn.
Een serie aan stressvolle gebeurtenissen hebben bij mij een scala aan klachten op lichamelijk vlak opgeleverd, voornamelijk mijn darmen ook. Ik heb in 2012 al een scopie gehad tot aan de dunne darm, waarbij een ini-mini poliep is gevonden die verwijderd is en onderzocht. Geen vreemde cellen, zag er prima uit verder.

Reden voor dat onderzoek: lange periode wisselende stoelgang, verstopping, slijm bij ontlasting en tweemalig een spoortje bloed. Daarnaast ook afwisselende vage pijnklachten links en rechts in de onderbuik. Vermoeden: Spastische darm/ PDS (wat ik ook aannemelijk vind)

Nu, sinds oktober/november 2013, wisselend beeld van pijn onder de linker rib, veel winderigheid. Ontlasting die eigenlijk altijd brei-achtig is, wellicht ook vettig? maar gezien mijn dieet als veganist, is mijn vet-intake eigenlijk normaal te noemen.
Tevens drijft mijn ontlasting ook, zelfs als ik een keer normale ontlasting heb en een "flinke jongen" produceer, drijft deze. Erg vreemd?

Huisarts is niet enorm bezorgd, maar ter uitsluitsel, omdat deze klachten sinds die periode komen en gaan, sta ik op de rol voor een echo bovenbuik en bloedonderzoek. Ontlastingonderzoek door andere huisarts toen ik nog in Eindhoven woonde, leverde geen bijz. op. tevens ook geen Coeliakie.

Drijvende ontlasting, tevens regelmatig dus slappe, plakkerige ontlasting (normaal van kleur) die zurig ruikt. Pijn onder linker rib, soms ook een "pijnlijke rib" (volgens mij kan je rib zelf geen pijn doen, maar zo voelt het) die straalt naar hart toe óf naar rug. Uiteraard is internet redelijk tricky om dit op te gaan lopen zoeken want als je deze symptomen checkt, ga je of meteen dood ivm Alvleesklierkanker, of het zijn tig-tal andere aandoeningen.

Gelukkig heb ik voor mijn angsten wel therapie gehad en kan ik redelijk nuchter blijven. Natuurlijk ben ik wel wat nerveus voor de echo en het onderzoek (wat nou als?).

Maar aangezien ik verder niet kamp met onverklaarbare vermoeidheid, afvallen of verminderde eetlust én 31 ben, probeer ik er maar naar te kijken dat alvleesklierkanker eerder uitzondering dan regel is op mijn leeftijd...

Echter, wellicht vanuit ervaringsdeskundigen hier gezien: Past mijn klachtenbeeld inderdaad bij wat ik vrees?

Nogmaals, mijn huisarts geeft aan dat hij voor 1% twijfel heeft en 99% zeker weet dat het mijn darm is. In de bocht linksboven zit bij mij ook veel lucht/gas, mogelijk dat dit gewoon er voor zorgt dat het ergens tegen drukt wat ik voel. Mijn klachten verminderen namelijk ook nog eens na toiletgang, dus dat past eigenlijk allemaal bij PDS.

Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten