Bang voor longkanker

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Jaylaa
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 22 Nov 2014 16:02

Bang voor longkanker

Berichtdoor Jaylaa » Za 22 Nov 2014 16:06

Beste mensen;

Ik kamp al een tijdje met vervelende kwaaltjes en onzekerheid wat betreft mijn gezondheid.
Het begon met pijn aan mijn schouder/blad. De HA constateerde overbelasting en ik moest vooral blijven bewegen. Dat deed ik maar de klachten bleven.
Na een paar maanden voelde ik een verdikking tussen het schouderblad. Niks aan de hand volgens de HA. Inmiddels is de verdikking een verharde knobbel geworden en ik voel hem dagelijks; steken en een drukkende pijn.
Ook heb ik al jaren last van onderrug. Lipomen volgens de HA en ik werd doorverwezen voor een echo en chirurg. De chirurg vond het nodig een MRIscan te maken omdat de verharde knobbels te diep lagen om zomaar weg te snijden. [deze week heb ik de 2de afspraak met de chirug, hij zal dan bepalen wat er gaat gebeuren].
Inmiddels heb ik ook een flinke kou te pakken en ben ik heel wat aan het afrochelen. Vermoedelijk een milde longontsteking. Met hoesten blijf ik er bijna in..
Ik ben bang. Bang voor longkanker. Mijn vader is overleden aan longkanker en ik ben bang dat mij hetzelfde lot gaat treffen.

Als ik al mijn klachten op een rij moet zetten is dit het lijstje;
- begin dit jaar aanhoudende en hardnekkige kriebelhoest
- pijnlijke schouder/blad en nek
- pijnlijke gewrichten
- pijnlijke onderrug
- hardnekkige verkoudheid/longontsteking
- oorpijn/ontsteking en kriebel de gehele dag alsof er een beestje in zit
- verdikking wordt knobbel
- eeuwige vermoeidheid

Bloedtesten hebben uitgewezen dat ik een vitamine D tekort heb. Sporen van reuma bleek uiteindelijk geen reuma volgens de reumatoloog.
De leverwaarden waren ook niet 100% maar dat kan ook aan andere factoren liggen.

In ieder geval, ik ben behoorlijk aan het kwakkelen nu, maar het meest angstaanjagende is toch wel de knobbel tussen mijn schouderblad.
Heb ik een punt als ik bang begin te worden en denk aan longkanker?

Ps; tijdens de MRIscan heb ik de knobbel ook ter sprake gebracht, maar omdat alleen de scan voor mijn onderrug is aangevraagd hebben ze daar niks mee gedaan. Eerst maar afwachten wat het resultaat is van de onderrug, was het antwoord.
Dat betekent dat ik dus weer van voor af aan moet beginnen met HA en eventueel onderzoek als zij het nodig acht...*zucht*

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Bang voor longkanker

Berichtdoor liddy » Za 22 Nov 2014 16:31

Als een lipoom te groot wordt, kan hij allerlei klachten geven.
Gewoon omdat door de grootte andere weefsels in de verdrukking komen of de lipoom een zenuw irriteert.
Een lipoom die heel de tijd een spier wat van zijn plaat drukt, geeft pijnklachten en je kunt er hondsmoe van worden.
Normaal hoeft een lipoom (goedaardige vetbult) niet verwijderd te worden.
Echter bij jou geven ze klachten en daarom is het goed dat de chirurg een mri-scan heeft laten maken.
Nee, ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor longkanker.
Immers er is een logische verklaring voor je klachten.
En wat je verkoudheid betreft, dat hoort bij dit seizoen.
Gebruik een simpele neusspray bijv. met zoutoplossing om je holtes vrij te houden.
Haal een hoestdrank bij de drogist voor het hoesten. Vertel ze wel of je een droge of natte hoest hebt.
Probeer jezelf niet gek te maken. Het is niet nodig.

Jaylaa
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 22 Nov 2014 16:02

Re: Bang voor longkanker

Berichtdoor Jaylaa » Za 22 Nov 2014 17:01

Hoi Liddy, dank je wel voor je reactie!

Het is moeilijk om me geen zorgen te maken. Immers is de zwelling tussen het schouderblad pas sinds enkele maanden vóór de verkoudheid en is een andere vorm aan gaan nemen. Tevens zijn ook andere klachten toegenomen.

Wat betreft mijn onderrug, de harde eieren, zoals ik ze noem [want zo groot zijn ze] , zitten er al jaren en het is nu pas dat ze er serieus naar gaan kijken, omdat ik dus altijd al rugklachten heb gehad. Eindelijk dus, maar daarnaast lijkt het ook alsof er steeds meer lipomen bijkomen in dat gebied. Ze zijn niet zichtbaar alleen voelbaar.
Ik maak me daar ook verder niet echt zorgen over, ik zie het los van elkaar, maar wou ze er toch even bij vermelden.

Anyway, ik ga toch aan de bel trekken maandag, want ik vertrouw het niet. Mijn gevoel heeft helaas wel vaker gelijk gehad dan een HA is in het verleden gebleken, maar daar gaat het nu niet om. ;-)
Ik ben over het algemeen een zeer nuchter persoon die zich niet snel druk maakt. Wat vanzelf komt, gaat meestal vanzelf ook weg, is mijn motto. Maar dat gaat deze keer helaas niet op.


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten