22 jaar en ontzettend bang voor kanker!

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
roberticus
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 14 Dec 2014 01:31

22 jaar en ontzettend bang voor kanker!

Berichtdoor roberticus » Ma 05 Jan 2015 00:19

Hallo,

ik ben Robert, 22 jaar en ik wil jullie even mijn verhaal vertellen.

Mijn vader is is in 2013 gediagnosticeerd met kanker en is dit jaar in mei overleden.
Dit was best een moeilijke tijd voor mij, aangezien hij veel leed en vaak naar het ziekenhuis moest.
Zoals iedereen die dit zou meemaken, zou je natuurlijk bang worden om ook kanker te krijgen.
En bij mij is dit het geval..

Nu is het zo;
mijn verhaal begint in 2011/ 2012. Dit was het jaar dat ik begon overmatig te zweten.
Aan het begin zoek je er natuurlijk niks achter, ookal is het erg vervelend.
Ik was en ben ook een redelijke blower en vrienden dachten dus ook dat het misschien daardoor komt.

Na een tijdje ben ik echter mijn huisarts gaan opzoeken, omdat het overmatige zweten mij belemmerde in mn dagelijks leven.
Ik moest toen van hem bloed laten prikken in het ziekenhuis. Pfeiffer had ik toen niet.
En mn rechter klier onder me kaak was ookal een tijdje opgezet.
De dokter zei dat er verder niks mee aan de hand was.
Dus ik kreeg medicijnen tegen het zweten die volgens de dokter vooral tegen opvliegers zouden helpen, die ik toen ook wel had.
De medicijnen hielpen echter niet en het zweten werd ook met mate erger.
Ik moest soms 4 keer op een dag mn shirt wisselen..

Ik heb een hele tijd die pillen moeten slikken tegen die opvliegers. maar het hielpen maar niet.
Dus kreeg ik andere van de dokter, die eigenlijk tegen angst zijn. want hij en ik zijn er ook wel van overtuigd dat het overmatige zweten misschien door ongemak of angst wordt veroorzaakt. Of volgens vrienden alsnog door het blowen, wat ik het afgelopen jaar ook wel heel veel deed. (maar ik ben van plan om te stoppen met blowen om te kijken of het zweten minder word.. )
Maar ik ben dus die pillen begonnen in te nemen van de week.
Voelde me daardoor niet helemaal best. Maar zocht er verder niks achter. Voor de zekerheid alsnog maar een afspraak bij de huisarts gemaakt voor Morgen (15-12)
Nou is het nog zo dat ik voordat ik de nieuwe pillen ging gebruiken van de week dat ik soms ook van die trilaanvallen kreeg die ik niet in de hand had.. altijd savonds.
Hartkloppingen heb ik ook iedere dag en mn klier is nog steeds opgezet.
Ondertussen word ik dus steeds nerveuzer en vrees dat ik misschien kanker heb..!!!!
Dus ben ik een beetje in mn nek gaan voelen.
Ik kwam in mn nek 1 klein bobbeltje tegen en onder mn kaak lijken ook een aantal bobbeltjes te zitten of opgezette klieren.
En ik heb een raar/ stijf gevoel in me nek.
Weinig eetlust! ik eet wel wat. vandaag ist het al weer goed gelukt met ook weer redelijke zin in eten.
Maar omdat ik iemand ben die graag en veel kan snoepen en vaak zin heeft in iets lekkers en nu helemaal of bijna geen eetlust heb weet ik toch dat er iets niet goed is met mij.
Bij het slikken niet veel problemen alleen merk ik nu wel dat me strot bij het slikken ook 'ergerns tegen aan zit' als jullie snappen wat ik bedoel?
En soms heb ik een drukkend gevoel op me borst. Slaap ondertussen ook niet goed meer. lig lang wakker en lig te piekeren.

Het meest pieker ik als ik alleen ben, omdat ik dan ook niet zo veel afleiding heb dan als ik met anderen ben.
Het meeste zou mij toch geruststellen als er een scan en foto van me hals en longen gemaakt zouden worden.
Zodat ik in ieder geval weet of er iets in mijn hals/ nek gaande is of in de longen.
Dit zal ik ook bij de huisarts aanwijzen.

Ik zit voornamelijk nu naar de symptomen te kijken die ik heb;
- minder eetlust
- opgezette klieren en bobbeltje in me nek/ hals/ onder kaak
- overmatig zweten- 24/7
- ik voel dat er iets 'in de weg zit ' bij het slikken
- over de gehele dag zowat angstig over wat ik misschien heb
- niet snel en veel slapen
- gezwollen en stijf gevoel in de nek
- blaren achter op de tong

Ik ook al veel op het internet gezocht, zoals velen dat doen.
En in de meeste gevallen kom je dan natuurlijk op iets van kanker terecht, wat het niet makkelijker maakt.

In het geval van kanker gaat het natuurlijk altijd om tijd!
Dus iedere dag wachten is vreselijk! Als de huisarts nou bvb. weer zegt dat ie niks ziet. Hoe kan ik dan hier verder ingrijpen?
Want ik wil me in ieder geval goed laten doorchecken, nou weet ik alleen niet of de huisarts met een 'grotere check' akkoord gaat als hij zelf niks ontdekt ?

Het ergste is dus op het moment de angst. En tot dat ik een fatsoenlijke check heb gehad zal dit ook nog even blijven.

Last van mijn klieren heb ik eigenlijk niet echt. Ze doen geen pijn.
Ik merk alleen dat ik meerdere opgezette klieren en bobbeltjes in mijn hals/ nek en onder me kaak heb. En verder zoals ik schreef, gaat het slikken iets moeilijker ik voel gewoon alsof er iets gaande is in mijn hals. kan het niet echt beschrijven.
in het algemeen misschien te beschrijven als malaise? een onwel gevoel in me hals, maar niet te vergelijken met verkoudheid of keelpijn.
Het voelt 'gezwollen' en stijf.

Na het blowen heb ik ook geen last van mijn klieren. Voel alleen heel de tijd alsof me nek en hals gezwollen zijn, en ik meet ook wel eens de omvang van me nek/hals om de zoveel tijd, maar is niet dikker geworden. alleen het gevoel..
De rugpijn heb ik op verschillende momenten, als ik ergens zit of in bed lig. of als ik langer sta. het verschilt echt. dus weet niet of het hiermee te maken heeft?

Dus met al die klachten naar de huisarts geweest en hij heeft mij doorverwezen naar de KNO.
Daar ben ik toen dus naartoe gegaan met de hoop dat hij misschien iets zal vinden.
Ik werd daar eerst bekeken door een assistente. Die merkte inderdaad zoals ik dat de lymfeklieren opgezet zijn.
de rechter klier onder me kaak is het grootst. en word ook nog steeds niet kleiner..
de klier aan de linker zij onder me kaak kan ik ook iets beter voelen en ik heb 2 nieuwe kleine opgezette klieren in me nek.
de assistente maakte zich er verder geen zorgen over, omdat zij de klieren gewoon onder de huid kon bewegen.
verder zei ze dat me nek wel erg gespannen was, maar verder kreeg ik hierover weinig te horen.
Uiteindelijk ben ik dan daarna naar de KNO arts gegaan die mij zo een camera slangetje door de neus gestopt heeft.
Hij zag dat het er vanbinnen best rood uitzag en geïrriteerd. Verder zei hij tegen mij (omdat hij ook goed bekend was met mijn vaders verhaal/ was dezelfde KNO arts) dat ik me geen zorgen hoefde te maken dat er iets in me hals/ of keel zit. want hij ziet niks
De KNO denkt zelf dat het door het roken komt.
Dus hij wilt dat ik stop met roken. Hier ben ik al mee bezig.
Is best lastig als je het een tijdje hebt gedaan. Heb wel een boek gekocht dat de huisarts mij aangeraden heeft. en het is best interessant. maar ik rook nog wel 1 of 2 sigaretten per dag en ongeveer 2 jointjes.. ik weet dat dat niet echt slim is, maar ook voor mij niet makkelijk om gelijk in 1 keer te stoppen. ik heb me nu wel voorgenomen dat ik in ieder geval geen sigaretten meer ga roken vanaf nu. en zodra de wiet op is (nog genoeg voor 5 jointjes ongeveer) dan waren dat ook de laatste jointjes die ik ga roken. want ik wil mezelf ook bewijzen dat ik het kan!

Ondertussen had ik nu over de feestdagen wat meer rust door de artsbezoeken, omdat hun dus niks in mijn hals en keel hadden gezien.

Maar ik heb nog steeds iedere dag zo een gezwollen gevoel in me keel.. dus mij kan niemand wijs maken dat er 'niks' aan de hand is!
want gezond voel ik me zeker niet. En zo een soort van kanker bijvoorbeeld is niet altijd te zien ey?! Dus misschien kans dat er alsnog iets zit?
Wat denken jullie?
Ik hoop, dat als ik het goed volhou met stoppen met roken, dat ik dan verschil kan zien in mijn lichamelijke toestand.
Morgen ga ik gelijk weer een afspraak maken bij mijn HA. Want iedere dag met dat gevoel in mijn hals en nek is niet gewoon.
en zoals ik al eerder een keer had vermeld is dat ik toch wel graag een scan of iets zou willen laten doen.
Hebben jullie hier ervaring mee? kwa mogelijkheden en kosten ofzo?
kan ik dat zomaar bij de huisarts aankaarten om het te laten doen?

Ik weet dat het het meest lange verhaal ooit is, maar ik wilde dit kwijt en ik waardeer het echt als iemand dit leest en hierop kan antwoorden.
Heel erg bedankt alvast voor het lezen en et beste voor jullie allemaal!!

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: 22 jaar en ontzettend bang voor kanker!

Berichtdoor Bart1974 » Ma 05 Jan 2015 19:35

Beste Robert,

Ik ben zelf mijn ouders verloren aan kanker en ik heb een tijd gehad dat ik ook constant dacht dat ik kanker had. Bij mij was het zelfs zo erg dat ik precies dezelfde symptomen begon te krijgen als mijn moeder met dr longkanker. Bij mij is er toen een longfoto gemaakt, ter geruststelling en er verder niets is uitgekomen.

Ik herken heel veel van jouw punten die ik ook had; ik kan je niet zeggen of je wel of geen kanker hebt, maar heel veel punten die jij opnoemt kunnen ook bij stress horen. Bovendien maakt het blowen het ook niet makkelijker voor je lichaam. Blowen veroorzaakt buiten onrustigheid ook paranoide. Je kan hier helemaal van doordraaien. Overmatig zweten kan ook veroorzaakt worden door blowen Je bent bij de huisarts geweest en in het ziekenhuis geweest. Je bobbels zijn bekeken en volgens de arts kan dit geen kwaad. Een KNO arts kan tot en met je stembanden in je keel kijken; heeft die niets gevonden dan zit er ook niets in je keel of hals. Al bij het minste geringste zullen ze verder onderzoek doen (scan) als er iets opvalt. Jouw rode keel wordt zeker veroorzaakt door het blowen en roken.

Ik zou terug naar je huisarts gaan en nogmaals je ongerustheid melden aan hem of haar. Maak een afspraak voor langere tijd en neem je lijstje met je klachten mee. Wie weet kan je huisarts je ongerustheid wegnemen. Heb jij ook last van een droge kriebelhoest ?
Ik vrees dat je geen scan zult krijgen, die zijn ontzettend duur en worden alleen bij vermoedens van een ziekte voorgeschreven.

Ik zou je willen adviseren om dus nogmaals met je huisarts te gaan praten, veel te gaan ontspannen (bijvoorbeeld ontspanningstherapie te volgen bij een fysio) en te stoppen met roken en blowen. Verder gezond eten. Tot slot; zorg is dat je een lijstje met je klachten opschrijft en meeneemt als je naar school of je werk gaat. Het is belangrijk om een paar uur druk ergens mee bezig te zijn. Na die paar uur, pak je je lijstje en kijk je of je last van die klachten hebt gehad. Zo nee, dan is het zeker stress...

Schaam je er niet voor en blijf praten met je huisarts; je bent echt niet de enige hiermee :)

roberticus
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 14 Dec 2014 01:31

Re: 22 jaar en ontzettend bang voor kanker!

Berichtdoor roberticus » Di 06 Jan 2015 23:26

Hey,

oke nadat ik dit gelezen heb van jou ben ik ook weer wat meer gerust gesteld.
De artsen hebben ook hetzelfde tegen mij gezegd. En het gaat al wel iets beter kwa onrust. Het overmatige zweten is nog steeds hetzelfde en zal inderdaad door blowen komen en stress.
Ik heb helaas ook heel erg onbewuste stress, ben heel onbewust met dingen in me hoofd bezig, heb al veel mee moeten maken met mijn 22 jaar. en denk inderdaad dat er ook maar veel 'in me hoofd' zit.
nu is het voor mij ook gwoon even kijken hoe het gaat nadat ik ben gestopt met roken. op dit moment nog erg moeilijk, want iedereen thuis rookt hier ook helaas :/

ik zal nu mijn klachten verder in de gaten houden de komende weken en heb al een afspraak gemaakt bij de fysiotherapie.

Bedankt voor je bericht!
Ik zal jullie nog op de hoogte houden.


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten