Moeder met leiomyosarcoom

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Hypopapotamus
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 30 Mar 2015 12:42

Moeder met leiomyosarcoom

Berichtdoor Hypopapotamus » Ma 30 Mar 2015 12:56

Hallo allen!

Zoals de titel al zegt had mijn moeder een leiomyosarcoom uitgezaaid vanuit haar hals, aangrenzend aan haar schildklier.
Zij is in 2008 overleden na jarenlang onder behandeling te zijn geweest.
Het is een zeer zeldzame kankersoort die niet direct erfelijk zou zijn. Wel weet ik dat haar opa is overleden aan keelkanker en zijn jongste zoon aan ik dacht acute leukemie. Haar broer had onlangs ook een goedaardig gezwel ongeveer op dezelfde plek als zij. Goedaardig dus gelukkig, maar wel opmerkelijk. Ook aan mijn vaderszijde komt frequent kanker voor.

Nu heb ik al sinds mijn 14e de ziekte van Hashimoto, een auto-immuunziekte die maakt dat ik antistoffen aanmaak tegen mijn eigen schildklier. Met medicatie is hier tegenwoordig ondanks kleine gebreken zeer goed mee te leven.
Ik ben inmiddels 23 jaar oud.

Wel ben ik altijd ontzettend bang om kanker te krijgen of zelfs te hebben.
Laatst had ik een lipoom in mijn onderrug dat ik heb laten verwijderen. Een routine-operatie maar ik heb nachtenlang niet kunnen slapen uit angst voor de uitslag. En als ik dan weer ergens lees dat leiomyosarcomen vaak onterecht voor lipomen worden aangezien sla ik helemaal op tilt.

Nu heb ik ook al tijden een bobbeltje in mijn rechter onderbeen zitten (al zo lang als ik me kan herinneren zowat) maar heb ik het idee dat het groter wordt. De huisarts zei dat het zacht aanvoelde en waarschijnlijk een cyste was.
Toch vind ik het eng dat het vooral voelbaar is als ik door mijn knieën buig en dus waarschijnlijk aan een spier vast zit, zoals mijn moeders tumor die aan haar gladde spiercelweefsel groeide.
Is er hier iemand die zegt dat ik er toch achteraan moet en/of het toch beter laat verwijderen?
Ik zit straks helemaal onder de littekens joh. Die genezen altijd heel slecht bij mij.

Ik heb gewoon heel veel rare klachten zoals het fenomeen van Reynaud waarbij mijn vingers afsterven en allergieën voor van alles en nog wat, m.n. bepaalde schimmels en gisten heb ik het idee. Heb ook vrij vaak last van mijn maag.
Maar mijn angsten gaan veel verder zoals het Li-Fraumisyndroom en ik ben gewoon zo bang omdat deze ziekte vaak maar weinig symptomen kent tot op het punt waar het eigenlijk al te laat is.
Ook ben ik van nature een tikje neurotisch en eet ik veel suiker en slaap ik pas laat. Allemaal geen zaken die erg voorkomend zijn als het gaat om kanker. Maar laat die drie zaken nou net mijn afleiding/ontspanning zijn.

Is er iemand die dit bekend voorkomt of die hier raad mee weet? Ik zit veel te veel achter de computer medische artikelen door te spitten en zie in alles alleen bevestiging van mijn angsten.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder met leiomyosarcoom

Berichtdoor liddy » Za 25 Apr 2015 22:17

Als je nu nog steeds klachten ervaart, zou ik je willen adviseren om naar de huisarts te gaan.
Vraag een lang gesprek aan. Vertel je huisarts wat je bezig houdt en laat hem/haar uitleggen hoe je
ermee om moet gaan. Vertel ook dat je veel suiker eet, wie weet is dat van invloed.
Succes.


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten