Mijn moeder heeft blaaskanker

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
Mickelle
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 20 Feb 2008 23:22

Mijn moeder heeft blaaskanker

Berichtdoor Mickelle » Wo 20 Feb 2008 23:49

Mijn moeder heeft nu bijna 2 jaar blaaskanker met uitzaaiingen in de lymfklieren. Ze is nu met een chemokuur bezig. Mijn moeder is vanwege een spontane schaambeenbreuk op bed gekomen. Inmiddels ligt ze nu al 3 maanden op bed en is ze erg veel afgevallen. Ik wordt gek van al deze onzekerheid. Ik werk zelf in de zorg en maak vaak mee dat als mensen op bed komen te liggen dat het dan hard achteruit gaat. Ik weet niet of jullie iets met mijn vraag kunnen maar is er nog een kans dat mijn moeder ooit het bed nog uitkomt? Alvast bedankt

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Do 21 Feb 2008 00:54

Hoi Mickelle,

Je zegt dat ze al 3 maanden te bed ligt. Dat vind ik al een heel lange tijd.
Eet ze niet veel meer of is er een andere reden dat ze zo afgevallen is?
Of jouw moeder nog het bed uitkomt, kan niemand hier zeggen.
Heeft ze nog genoeg kracht, wat wil ze zelf?
In hoeverre is het mogelijk om met fysiotherapie te beginnen?
Bijv. buig- en strekoefeningen van de armen en benen.
Probeer er eens met je moeder over te praten, wat zou ze graag willen doen?
Door haar ziekte is de botgroei vertraagd en zal het genezen van de schaambeenbreuk ook veel langzamer gaan.
Toch hoop ik dat je moed houdt en hier kun je je vragen kwijt of het van je af schrijven, je bent welkom.

Liddy

Mickelle
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 20 Feb 2008 23:22

Berichtdoor Mickelle » Do 21 Feb 2008 07:34

dank je wel voor je reactie. De stemming van mijn moeder is heel afwisselend. het ene moment denk ik dat ze wel haar bed uit wil maar het ander moment laat ze de moed weer zakken. fyshiotherapie is nog geen optie omdat ze nog erg veel pijn heeft. Ze is erg veel afgevallen omdat ze veel ziek is geweest van de chemo en ze eet ook veel minder nu. woensdag krijgt ze de uitslag van de scan dan weten we hoe het er nu voorstaat.

Groetjes Mickelle

Thea78
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 22 Feb 2008 11:16

Berichtdoor Thea78 » Vr 22 Feb 2008 11:24

Bij mijn moeder is vorig jaar december ook blaaskanker geconstateerd. Eerst dacht ik dat het een poliep was en dat het zo verholpen kon worden, maar helaas was dat niet het geval, het was kwaadaardig en haar baarmoeder, blaas en omliggende klieren moesten eruit. Van de stomaverpleegkundige hoorden we dat mocht ze na de operatie geen stoma hebben dat het dan een afgelopen zaak was, dus het is een spannende tijd geweest. Gelukkig is alles goed gegaan en heeft ze de stoma. In het lab hebben ze nog wel kanker gevonden in de klieren, dat maakt mij wel weer wat bang. Wat houdt zoiets nou in, als het in de lymfeklieren zit spreidt het zich toch snel uit? We hebben nog niks van de arts gehoord over hoe nu verder, ik wil graag weten waar we aan toe zijn, komen er chemokuren ed?
Hebben ze bij jouw moeder ook de blaas verwijderd?

Liefs Thea

Mickelle
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 20 Feb 2008 23:22

Berichtdoor Mickelle » Vr 22 Feb 2008 16:27

nee mijn moeder heeft d'r blaas nog. het was bij mijn moeder geen optie omdat ze al uitzaaiingen had en als ze voor een operatie zou kiezen dan mocht ze een half jaar geen chemo plus bij een operatie worden de uitzaaiingen bloodgesteld dus heb je kans dat ze zich sneller verspreiden. weet jou moeder wanneer ze iets te horen krijgt?

Thea78
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 22 Feb 2008 11:16

Berichtdoor Thea78 » Za 23 Feb 2008 19:21

maar jou moeder heeft haar blaas nog wel?
We zijn net weer geweest, gister ging het super met haar, ze was al aan het wandelen en had praatjes maar vannacht ging het weer helemaal verkeer, ze had in 1x een liter vocht uitgespuugd, ze zit dus weer aan het infuus en een maagslang die via de neus vocht uit de maag haalt wat gewoon groen is! Komt waarschijnlijk doordat haar darmen weer op gang komen. Vind het zo vervelend dat ze ons daar van te voren niet voor waarschuwen, dit komt als een schok, bang dat het foute boel is, maar ze vertellen niks. Wordt jullie wel goed verteld wat er allemaal kan gebeuren? Bij ons is het steeds "even afwachten".
Wordt ze al weer wat beter van de chemo?

Liefs Thea

Mickelle
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 20 Feb 2008 23:22

Berichtdoor Mickelle » Za 23 Feb 2008 22:33

mijn moeder is helaas niet meer te genezen de chemo is alleen om het te rekken. bij ons is et ook elke keer onduidelijk ik denk dat het tegenwoordig in heel nederland zo gaat. hoe gaan ze nu verder bij jou mkoeder?

Thea78
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 22 Feb 2008 11:16

Berichtdoor Thea78 » Wo 27 Feb 2008 19:51

Dat is "plat gezegd" k*t. Ben zo blij dat we er nog wel op tijd achter zijn gekomen. Eerst dat ze een blaasontsteking te hebben maar na medicijnen daarvoor gekregen te hebben hield ze pijn. Tumor zat er al een jaar werd er gezegd. Ze is vrij van kanker op het moment heeft de dokter ons verteld, maar het herstel is heel moeizaam. Steeds beroerd en overgeven. Ze mag niks meer eten of drinken, heb met haar te doen. Operatie nu 2 week geleden en het ziet eruit dat ze er ook nog wel 2 week moet blijven.
Hoe is het met je moeder?

Mickelle
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 20 Feb 2008 23:22

Berichtdoor Mickelle » Zo 02 Mar 2008 17:47

mijn moeder heeft de uitslag van de scan gehad. er zit nu ook een tumor in de botten maar ze kunnen via een scan niet zien of dat goed of kwaadaardig is dat kunnen ze alleen operatief zien maar vanwege de chemo opereren ze niet.
bij mijn moeder is ook alles met een blaasontsteking begonnen.

Novastar
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 07 Aug 2008 20:41

Berichtdoor Novastar » Do 07 Aug 2008 20:50

Dit is mijn eerste bericht op dit forum en ik helpt erg om herkenbare verhalen te lezen. Mijn moeder heeft ook blaaskanker maar er zijn gelukkig nergens uitzaaiingen geconstateerd. Haar blaas gaat er eind deze maand uit en dan proberen ze van een stuk darm een nieuwe blaas te maken. Lukt dat niet (dat weten ze pas tijdens de operatie), dan wordt het een stoma. Mijn moeder is allang blij dat ze van die pijn en dat continu -naar-de-wc-gaan af is, over een tijdje. Ik lees hier dat de operatie een verrassend nare nasleep heeft van misselijkheid etc.. Ik hoop dat mijn moeder dat bespaard blijft... Het zal een lastige tijd zijn. Ze moet 2 weken in het ziekenhuis liggen en daarna rust houden. Zit niet in haar aard....

LVD
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 25 Nov 2008 14:19
Contact:

Berichtdoor LVD » Di 25 Nov 2008 14:53

Inderdaad herkenbare verhalen, vooral al het verdriet en de zorgen.
Sinds 3 jaar heeft mijn moeder poliepen in haar blaas. Deze waren plaatselijk en werden telkens met cystoscopieën verwijderd. Tussendoor kreeg m'n moeder spoelingen. Deze hielpen niet dus bij de laatste cystoscopie besloten om de blaas er maar uit te halen. Alleen zag de uroloog opeens ook iets anders 'geks', namelijk een gezwel in de blaasspier. Dit bleek na een biopt genomen te hebben dus (invasieve) kanker te zijn. Nu was het dus helemaal van belang dat de blaas eruit ging. Voordat de operatie plaats zou vinden wilden ze toch voor de zekerheid een ct scan doen. We waren allemaal erg zenuwachtig voor de uitslag omdat we bang waren dat het uitgezaaid zou zijn. Na twee zenuwslopende weken eindelijk uitslag. Geen uitzaaiingen en de tumor was zelfs zo klein dat ie nauwelijks te zien was op de scan! Wat een opluchting. Wel was er een vlekje in nier en klier naast nier te zien, maar hier maakten we ons niet zo druk om. Het gebied rondom de blaas (en klieren) waren namelijk helemaal schoon dus waarschijnlijk was het gewoon een ontsteking. Voor de operatie wilden ze toch graag eerst een biopt nemen van de nier + klier, om alles uit te sluiten. Als daar ook kanker zou zitten, zouden ze namelijk de rechternier er ook gelijk uithalen.
Maaar vandaag stond de operatie gepland en afgelopen vrijdag heeft de uroloog gebeld met de uislag van de biopt van de nier. Deze was niet goed. Zelfs zo 'niet goed' dat de operatie is gecancelled. Het heeft kennelijk geen zin meer.
Waar deze 'onverwachte' tumor in de nier vandaan komt is een raadsel. Vooral omdat de CT scan van april nog helemaal schoon was!! Dit onderzoeken ze nog en horen we vandaag of morgen, maar het is wel echt heel erg gek allemaal. Zou het toch een uitzaaiing zijn van de blaas (zonder dat de klieren rondom blaas zijn aangetast?) zou het een uitzaaiing van borstkanker kunnen zijn van 5 jaar geleden (terwijl ook toen de klieren schoon waren) of is het een geheel nieuwe kanker? Nougoed, we horen het snel, maar maak me vreselijk veel zorgen. En hoe lang duurt het dan nog, 6 maanden? 5 jaar? Ik hoop maar dat het ziekbed van korte duur is. Ze voelt zich nu prima, maar zodra ze op bed komt te liggen hoop ik dat het snel gaat...
Jullie ook sterkte allemaal. Hopelijk voor sommigen van jullie (waar nog geen uizaaiingen zijn of vreemde tumoren hebben opgespeeld) een goede afloop!


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten