Onze lieve neef

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
Vuurmeisje
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr 31 Jul 2009 23:03

Onze lieve neef

Berichtdoor Vuurmeisje » Vr 31 Jul 2009 23:24

Hallo allemaal,.
Ik ben vuurmeisje, ben 25 jaar oud en ben gelukkig getrouwd. Mijn man komt uit een apart maar hechte familie. Zijn tante is toen hij 15 was overleden aan kanker en was binnen een maand overleden, ze heeft geen chemo gehad, ze was al te ziek. We hebben heel wat meegemaakt en elk familielid heeft zijn eigen lange geschiedenis met hoogte maar ook vele dieptepunten. Ons dieptepunt dachten wij was toen mijn schoonmoeder werd gediagnosticeerd met levercirrose en op het randje is gered met een levertransplantatie. Als ze die operatie niet had gehad zou ze binnen een half jaar zijn overleden. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen. Mijn man is vanaf januari thuis door een burn-out. We dachten en hoopten dat we onze portie ellende wel hadden gehad. Niet dus. Maar zijn neef, 10 jaar ouder die elkaar zien als broers, kreeg last van zijn luchtwegen. Er werd astma geconstateerd, dat vonden we heel naar voor hem, maar het zou weer goed komen. Nou niet dus, in april van dit jaar heeft hij te horen gekregen, 39 jaar jong, dat hij longkanker had. Het zou beter kunnen worden door een longverwijdering. Voor hem en ons was dit een geruststelling. Hij moest nog wat onderzoeken doen maar hij had zoiets van, ik hoop er het beste van. Wij kregen op een donderdag van hem te horen dat hij uitzaaiingen had in zijn botten en dat een longverwijdering niet zou helpen. Hij zei vervolgens dat er zou begonnen worden met chemo, de dokter had gezegd dat ze totdat zijn lichaam het aankon zouden doorgaan met chemo. En dat ze ook niks konden zeggen over eventuele levensverwachting. Wij, zijn familie, waren in shock. Dit hadden we inclusief hij natuurlijk nooit verwacht. Toch is onze neef vanaf dag 1 vol positieve energie en hoop. Hij begon aan de chemo en het leek goed te gaan.

Tot 2 weken geleden . Hij voelde zich op maandag grieperig. Dinsdag was het vreselijk en woensdag voelde hij zich weer top. De huisarts heeft gezegd tegen hem, voor alles moet je bellen. Maar onze neef dacht, nou het gaat weer beter, niks aan de hand. Toen kwam donderdag, hij werd wakker en kon niks meer, ga bloed op en voelde zich verschrikkelijk. Met spoed is hij opgehaald en daar constateerde de artsen een longontsteking. Wij zijn de woensdag nadat alles gebeurd was langs geweest en schrokken van wat wij zagen. Het ging slecht. Zo slecht dat wij helemaal in paniek raakten. Wat nu? Na een ct-scan zagen ze iets in zijn longen wat misschien kon duiden op een verdubbeling van het gezwel, zeker wisten ze dat niet. Wij zijn vrijdag nog langs geweest en omdat er was begonnen met prednison ging het tegen alle verwachtingen in stukken beter. We hebben flink gelachen en zijn blij naar huis gegaan. Zaterdag kwam bij ons wel de klap, dat besef dat iemand doodziek is. Ik heb op dat moment veel gehad aan het liedje De Weg van Guus Meeuwis. Wij zijn dinsdag van de nieuwe week langs geweest en wat schetste onze verbazing? Hij had geen infuus meer en kon lekker naar beneden! Ook had hij te horen gekregen dat ie weer naar huis mocht. Ik ben bijna nog nooit zo gelukkig geweest als dat ik die dag was. Ook hadden de artsen hem verteld dat hij helaas immuun was geworden voor de chemo die hij al die tijd kreeg, daar maak ik me wel zorgen om... Gisteren hebben we hem thuis opgezocht bij zijn moeder (onze tante, hij woont nog lekker thuis, lang verhaal ) en hebben zijn zus opgehaald. Ook kwam een goede vriend van hen die mijn man ook supergoed kent langs. We hebben zo'n verschrikkelijk mooie en leuke dag gehad. Krijg weer rillingen van geluk als ik terugdenk aan gisteren. Dinsdag denk ik dat we weer langsgaan als onze neef dat aankan.

Tot zover mijn verhaal, ik weet helaas niet wat de toekomst zich brengt, hoe het bijvoorbeeld in september gaat. Hij en wij, zijn familie leven per dag. Zolang het goed gaat, genieten we van zijn aanwezigheid.
Groetjes,
Vuurmeisje

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor liddy » Za 01 Aug 2009 01:12

Helaas komt het dus weer op je pad.
Koester je mooie herinneringen, ze zullen je helpen als het zover is.
Nu is het gelukkig nog zover niet.
Vertrouw op je intuïtie en volg die.
Als hij geen bezoek aan kan, kun je hem wellicht even bellen.
Ik hoop dat jullie toch nog een mooie tijd mogen hebben.
Veel sterkte.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor stoffeltje » Wo 12 Aug 2009 16:11

hoi vuurmeisje,
gaat alles nog wat bij jullie in deze moeilijke periode?
liefs stoffel

Vuurmeisje
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr 31 Jul 2009 23:03

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor Vuurmeisje » Do 13 Aug 2009 21:14

Hey, ja we gaan morgen weer naar hem toe. Maar het wordt me nu wel steeds duidelijker dat hij terminaal is. Het gaat op zich wel goed nu, hij is afgelopen weekend lekker met de auto weggeweest zijn broertje reed. Maar ja, ik zit best in mijn maag met dat de chemo dus niet meer aanslaat. Want hij zou 6 behandelingen krijgen en de eerste 2 sloegen goed aan, de derde was het niet groter geworden, maar ook niet kleiner en bij de 4e was de tumor zelfs gegroeid. En ik betrap me er steeds op dat ik denk, hoe moet het nou als hij er niet meer is, en dat kan ik eigenlijk niet aan. Mijn man, zijn neef is het, die bekijkt het net als die neef per dag. We hebben in het ziekenhuis zelfs uitstapjes bedacht voor als hij zich weer helemaal beter zou voelen, maar op hetzelfde moment hoor je dan zo'n stemmetje met ja maar die tijd komt er wellicht niet meer. Ik vind het gewoon heel moeilijk. Ik heb behalve dan mijn schoonmoeder nog nooit een ernstig ziek familielid of vriend/vriendin meegemaakt, en ik bedoel ook niet dat als je dat wel vaker hebt meegemaakt, het dan makkelijker zou zijn of zo, maar het is gewoon zo raar en verdrietig. En voor mijn man moet het ook heel moeilijk zijn dat naast dat het zijn neef is er ook allemaal herinneringen naar boven komen van toen zijn lievelingstante overleed. Die heeft niet eens chemo of bestraling gehad want haar hele lichaam zat vol met uitzaaiingen en binnen een maand is ze gestorven. Hij zei het laatst nog, 2 januari ging ze het ziekenhuis in en 2 februari ging ze eruit, alleen dan niet op de manier zoals we het gewild hadden. En daarbij komt ook nog eens dat ik nogal bang ben, want mijn schoonmoeder heeft dan de transplantatie gehad en omdat ze getransplanteerd is heeft ze meer kans op kanker dan een gezond niet getransplanteerd iemand en nu had ze polliepen in haar darm die verwijderd en onderzocht zijn. Gelukkig is het allemaal goed en gister heeft ze nogmaals een algeheel darmonderzoek gehad en dat was helemaal goed. Maar toch, ik ben wel een beetje bang want toen ze 35 was is haar baarmoeder verwijderd ivm kankercellen. Maar goed, morgen weer naar onze neef en dan ff lekker gewoon praten en lachen om onnozele dingen...
Groetjes,
Vuurmeisje

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor stoffeltje » Do 13 Aug 2009 21:33

hoi vuurmeisje,
kan me voorstellen dat je bang bent, met al die nare ervaringen.
fijn dat hij toch nog een weekendje weg is geweest.
het blijft een klo... ziekte .
knap dat jullie in het zh. er zo nog mee om kunnen gaan.
het blijft schrikken en beangstigend of het 1 of meerdere fam. leden zijn.
je komt toch ook in die 8baan zoals dat te noemen valt met je gevoel.
nu nog zo dubbel met het praten en denken tegelijk.
voor je man zal het ook zwaar zijn.
wat goed dat het met je moeder in orde is.
neem ook de tijd tussendoor voor je eigen gevoel.
sterkte stoffel.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor liddy » Do 13 Aug 2009 22:20

Nee, het wordt na meerdere keren iemand verliezen niet makkelijker.
Wel leer je jezelf beter kennen. Je geeft dan eerder toe dat het je niet alleen kunt.
Je staat meer open voor hulp evt. professioneel.
Ik probeer me ook iedere keer voor te houden, dat het me de vorige keren ook gelukt is om het
een plaatsje te geven en waarom zou me dat deze keer niet lukken.
Wat ik er ook van geleerd hebt, is te luisteren naar mijn gevoel.
Heel bewust de mooie momenten mee te maken, zodat ik ze als goede herinneringen kan opslaan.
Die herinneringen zullen je helpen straks.
Veel plezier morgen.

Vuurmeisje
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr 31 Jul 2009 23:03

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor Vuurmeisje » Wo 23 Sep 2009 23:07

Hallo iedereen,
Even een update over onze neef. Het gaat helaas niet zo goed met hem. Hij is heel erg benauwd en heeft pijn. Als hij s'nachts beneden gaat plassen wat hij 3 keer per nacht doet, wordt hij s'ochtends uitgeput wakker. Hij krijgt nu ook een elcetrische rolstoel voor in en om huis en hij krijgt ook thuis een trapliftje. Ik begin nu toch wel een beetje bang te worden... Hij gaat over anderhalve week wel beginnen met zijn 2e chemo van de nieuwe kuur ( duurt 4 behandelingen ) en dan maar hopen dat de tumor in zijn long verminderd is... En hopelijk blijven de uitzaaingen in zijn botten ook nu weer ingekapseld. Wij kunnen nu niet naar hem toe helaas, want we zijn erg verkouden, maar gelukkig bellen onze neef en mijn man elkaar heel erg veel, wat voor zowel mijn man als onze neef goed is.
Groetjes,
Vuurmeisje

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor liddy » Wo 23 Sep 2009 23:49

Bij de thuiszorg kun je een urinaal kopen. Dan hoeft je neef 's nachts niet meer de trap af.
Ik hoop dat jullie verkoudheid vlug over mag zijn.
sterkte.

Vuurmeisje
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr 31 Jul 2009 23:03

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor Vuurmeisje » Vr 16 Okt 2009 22:35

Hallo allemaal,
Nou, weer eens een update. En helaas niet zo'n goede. Het ging super met hem, hij had weer energie, kon trappen lopen lekker er op uit. Hij kreeg EPO injecties tegen bloedarmoede en die hielpen fantastisch. Helaas is hij sinds 2 dagen weer aan het overgeven en als klap op de vuurpijl opgenomen in het ziekenhuis. Hij heeft alweer of nog steeds een heftige longontsteking en ook bloedarmoede. He, vedorie, het ging zo goed. Ik hoop dat hij weer snel naar huis mag en dat hij snelw eer opknapt en verder kan gaan met zijn chemo. Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes,

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor stoffeltje » Za 17 Okt 2009 11:06

hallo vuurmeisje,
jammer dat het nu zo achteruit gaat met hem.
zal duimen dat het jullie nu wat mee gaat zitten en hij weer naar huis mag.
kan je het zelf nog wat trekken!
neem zelf ook wat ontspanning tussendoor.
veel sterkte :wink:

Vuurmeisje
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr 31 Jul 2009 23:03

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor Vuurmeisje » Za 17 Okt 2009 13:53

Hallo Stoffeltje,
Ja, echt ontspannen lukt nog niet zo goed. Zowel mijn man als ik denken er constant aan. De laatste tijd ging zo goed, dat het eigenlijk best een grote klap is. Lief dat je meeduimt, mijn man gaat zij neef straks bellen. Dan horen we wel hoe en wat.
Groetjes,
Vuurmeisje

Vuurmeisje
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr 31 Jul 2009 23:03

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor Vuurmeisje » Di 20 Okt 2009 20:07

Nou, even weer een update van mij. Onze neef ligt op dit moment aan bed gekluisterd in het ziekenhuis omdat hij vannacht een aanval kreeg doordat er zich nu naast een longontsteking in zijn slechte long zit er nu longembolies in zijn goede long zitten. Het was kantje boord want de dokters vertelden hem vanmorgen dat als de embolies de verkeerde kant op zou gaan hij er niet meer was geweest. Hij wou ons nog bellen, maar durfde niet omdat het nacht was. Verdorie, hij mag ons altijd bellen, dag nacht maakt niet uit... Ook heeft hij een bloedtransfusie gehad en ook nog eens trombose ontwikkeld. Daar krijgt hij nu injecties tegen want pilletjes helpen niet dit omdat hij kanker heeft. En ook heeft hij nu diabetes ( weet niet of dat komt door de prednison ) en moet hij insuline gaan gebruiken. Zijn chemo is een week uitgesteld onder voorwaarde dat hij niet nog een infectie krijgt anders wordt de kuur weer verschoven. Ik begin hem nu toch een beetje te knijpen. Ik ben vreselijk bang om gebeld te worden met vreselijk nieuws. Hijzelf is nog steeds positief. Gelukkig maar, maar eerst schrokkenw e al zo dat hij met spoed vrijdag was opgenomen,. Toen zaterdag vertelde hij dat het misschien toch geen longontsteking zou zijn, en nu vandaag horen we dat het kantje boord is geweest vannacht en dat hij het nu vreselijk benauwd heeft en vele pijn. Hij vroeg wel direct of wij zo snel mogelijk willen langs komen, dus dat doen we natuurlijk. He bah, ik baal hier zo van! :(

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor stoffeltje » Di 20 Okt 2009 21:37

hoi vuurmeisje ,
dat is schrikken.
dat je neef niet gelijk durfde te bellen kan ik mij voorstellen,
hij wilde jullie niet laten schrikken ,en ook midden in de nacht.
moeilijk er ook nog diabeet bij te zijn,een extra punt om voorzichtig ermee om tegaan.
probeer toch wat te ontspannen,je hebt je kracht nog nodig.
goed dat je neef nog positief blijft onder de omstandigheden.
zoek zelf ook mensen met wie je er over kunt praten,dat lucht ook op.
huilen mag,sta het jezelf dan toe,en je emotie"s niet verstoppen.
probeer je voor je neef sterk te houden,hij heeft jullie nu nodig.
wees er voor hem!
veel sterkte stoffel.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor liddy » Wo 21 Okt 2009 11:56

Heel veel sterkte.

Vuurmeisje
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr 31 Jul 2009 23:03

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor Vuurmeisje » Zo 11 Apr 2010 22:08

Hallo allemaal,
Ik ben een tijdje niet geweest. Ik heb helaas heel slecht nieuws, na een ziekbed van 1 jaar is onze lieve Hans van ons heengegaan. Hij was nog zo vol levenslust, maar helaas kon zijn lichaam het niet meer aan. Op woensdag 31 maart is onze schat in het bijzijn van al zijn familie rustig ingeslapen. Hij heeft heel veel kracht geput uit het geloof en zijn laatste heldere moment heeft hij samen met mijn man en de geestelijke van het ziekenhuis een gebed gedaan. Hierdoor kon hij de rust opzoeken die hij zo hard nodig had. In het bijzijn van mijn man, mijn man zijn moeder en een goede huisvriends heeft hij zijn laatste adem uitgeblazen. We hebben onze lieverd helaas woensdag 7 april moeten begraven. Het was een mooie begrafenis, zoals hij het graag had gewild. Zelfs het weer heeft hij nog stiekem goed gemaakt. Het was heel emotioneel maar ook heel vredig.

Ik heb het heel erg moeilijk maar ik weet dat hij op een mooie plek is waar hij het niet meer benauwd heeft of pijn lijdt. Ik ben zo dankbaar voor al die jaren dat ik hem heb gekend en heb meegemaakt.

Ik maak er een niet al te lang verhaal van want het is nogal emotioneel voor me om erover te praten, maar ik wou jullie het wel laten weten.
Groetjes,
Vuurmeisje

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor liddy » Zo 11 Apr 2010 22:31

Gecondoleerd.
Wat zul je troost putten uit het gegeven dat Hans rustig is ingeslapen.
Geef jezelf de tijd om alles te verwerken.
Je hebt vast de afgelopen tijd meer gedaan dan je eigenlijk kon.
En dat gaat er nu uitkomen.
Laat je emoties de vrije loop nemen.
En neem tijd om bij te komen.
Zoals Hans het weer een duwtje heeft gegeven, zo zal Hans jou ook helpen.
Heel veel sterkte.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Onze lieve neef

Berichtdoor stoffeltje » Ma 12 Apr 2010 13:33

hallo vuurmeisje,
van harte gecondoleerd met hans.

dwing je gevoelens niet weg,je mag verdriet hebben.
maar je mag ook de mooie momenten niet vergeten.

fijn dat hij nog zo een kracht uit zijn geloof heeft kunnen putten.
en een mooie begrafenis als nagedachtenis.
het weer was idd. erg mooi,diezelfde dag was ook de begrafenis van mijn schoonzus.
het maakt het wat vriendelijker.

heel veel sterkte in de komende tijd,
stoffel..


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten