Mama net overleden

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
Tirza8
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 18 Aug 2011 17:40

Mama net overleden

Berichtdoor Tirza8 » Do 18 Aug 2011 17:54

Hoi iedereen, ik ben Tirza en ik ben 18 jaar.
Ik ben op dit forum gekomen omdat ik graag wil weten hoe anderen (van mijn leeftijd) het verdriet van een moeder verliezen hebben verwerkt.
Ik heb dit heel hard nodig omdat niemand in mijn omgeving precies weet hoe ik mij voel. Ik kan er wel heel goed met ze over praten, maar niemand kan het zich voorstellen en daarom zou ik graag met anderen in contact willen komen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Mijn moeder is 2,5 week geleden overleden en ik heb het er echt heel erg moeilijk mee.
Mijn mama had al 5 jaar borstkanker en het ging steeds op en af, wat beter en de andere keer wat slechter. Ze had uitzaaiingen in haar botten maar niet in haar organen, daarom hadden wij hier thuis nog genoeg hoop. Samen met mijn vader, broer (21) en zusje (16) praten we er thuis veel over.
Ze is uiteindelijk overleden aan hartfalen (waarschijnlijk een hartinfarct of een bloedprop). Het gebeurde 31 juli en het ging allemaal zo snel, voordat ik het wist waren we in het ziekenhuis en werd aan ons verteld dat ze was overleden. Mijn leven stortte vanaf dat moment in en sindsdien ben ik niet meer blij te krijgen. Het is nu een paar weken geleden maar het lijkt net gister dat het is gebeurd, het gaat allemaal zo snel. De hulp van iedereen van buitenaf helpt me wel, maar niemand weet hoe ik me precies voel..

Ik probeer mijn leven weer op te pakken en leuke dingen te doen, ook ga ik weer werken en binnenkort begin ik weer met mijn school.
Ik wil zo graag kunnen praten met mensen die hetzelfde als ik ervaren (hebben) en die mij kunnen vertellen hoe ik dit verdriet moet verwerken, want ik weet het niet.

Bedankt iedereen die de moeite neemt om het te lezen en te antwoorden, nogmaals ik heb dit echt hard nodig want ik ben ontroostbaar.

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama net overleden

Berichtdoor lmdehaan » Vr 19 Aug 2011 01:27

Hoi Tirza,

Gecondoleerd met het verlies van je moeder :( ik ben 4 maanden geleden mijn moeder verloren, ik was 23 (ben begin juli 24 geworden), dus ik weet wel een beetje in wat voor kutsituatie (sorry voor het woord) je zit...
Wat ik allereerst tegen je wil zeggen: het is nog maar zo kort geleden!! Verwerk je verlies alsjeblieft op jouw eigen tijd, je hoeft echt niet alles meteen weer op te pakken! Ik ben in januari gestopt met mijn opleiding om voor mijn moeder te zorgen. Ik ga deze pas nu weer oppakken, 4 maanden na haar overlijden... De eerste weken na het overlijden van mijn mama had ik ook helemaal nergens zin in. Na 2,5 week ging ik naar het concert van Marco Borsato, een artiest waar ik helemaal gek van ben (en wat al maanden stond...), maar ik heb daar ook niet van kunnen genieten. Dat maakt niet uit, dat komt wel weer wanneer jij daaraan toe bent...
Maar echt, dat is iets wat ik je voor nu mee wil geven... Doe alsjeblieft alleen dingen die goed voelen. Tuurlijk is het verstandig om leuke dingen te doen, maar voel je niet verplicht ervan te genieten. Mocht je er toch wel van genieten, dan is dat alleen maar meegenomen :-)
Blijf ook vooral praten/schrijven. Hier kun je ook echt je verhaal kwijt :-)

Ik wil je heel veel sterkte wensen. Als je nog vragen hebt, stel ze vooral!

Liefs, Laura
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

Tirza8
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 18 Aug 2011 17:40

Re: Mama net overleden

Berichtdoor Tirza8 » Vr 19 Aug 2011 12:32

Hoi Laura,

wat lief dat je op mijn berichtje geantwoord hebt. Gister heb ik uitgebreid op het forum zitten lezen, ook jou stukje.
Ik wilde er graag op reageren maar vond dat erg moeilijk, daarom heb ik dat ook uiteindelijk niet gedaan.

Het is inderdaad kort geleden en de wond is nog erg vers, maar ik vind het fijn om met mensen te praten die hetzelfde ervaren als ik.
Ik ben blij dat ik over 2 weken weer begin met school en ik hoop dat ik me goed kan concentreren, ik wil voor mama zo graag goed mijn best doen, dat is ook wat zij het liefste gewild had, dat ik over 3 jaar met een mooi diploma thuiskom.

Als ik met anderen ben (en vooral niet thuis) dan gaat het wel, dan ben ik lekker afgeleid en kan ik mijn gedachtes even van mijn moeder afzetten.
In jou berichtje las ik ook dat je zei: voor anderen is het al een maand geleden, voor mij is het pas een maand geleden. Dit gevoel heb ik nu al, er zijn nog maar weinig vrienden en kennissen om mij heen die echt vragen hoe het gaat, terwijl ik weet dat mijn ergste verdriet nog wel een lange tijd zal blijven.

Echt raar eigenlijk, ik weet niet zo goed wat ik allemaal moet zeggen maar toch blijf ik typen en komen er zinnen tevoorschijn.
Ik vind het zo moeilijk, zeker als ik haar lievelingsmuziek op de radio hoor of foto's bekijk.
Alles is op dit moment moeilijk, zelfs als ik moet lachen voel ik me ergens schuldig tegenover mama.

Hoe voel jij je nu? We hebben natuurlijk niet hetzelfde meegemaakt, ik heb niet zo lang voor mijn moeder gezorgd, maar heb jij goed afscheid kunnen nemen? Het is natuurlijk nooit een goed moment... maar ik had zo graag nog wat tegen mijn moeder willen zeggen, ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik haar voor het laatst een kus heb gegeven.. Ik heb geen afscheid kunnen nemen en dat is iets wat mij zoveel pijn doet..

Liefs

Tirza8
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 18 Aug 2011 17:40

Re: Mama net overleden

Berichtdoor Tirza8 » Vr 19 Aug 2011 12:34

Wat ik trouwens vergeten ben te zeggen is dat ik jou veel succes wens, met name vandaag.
Ik las net dat het vandaag de verjaardag is van jou moeder, en dat zal wel moeilijk worden.
Mijn moeder is 30 augustus jarig, voor mij mijn 2e schooldag.
Ik kijk er erg tegen op.

Ik vind het super dat jullie gezellig gaan gourmetten, wij gaan hier thuis ook zeker lekker eten en terugdenken aan de mooie tijd met mama.

Heel veel sterkte

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama net overleden

Berichtdoor lmdehaan » Ma 22 Aug 2011 17:59

Hoi Tirza,

Sorry dat ik wat laat ben met antwoorden. Ik had gisteren een heel verhaal getypt, en toen wilde ik het plaatsen maar toen was het weg :( Toen had ik even niet zo'n zin meer om het weer opnieuw te typen... Ik ga m'n best doen om alles er weer in te zetten wat ik er gisteren ook in heb gezet.

Als ik het allemaal zo lees, ben je echt goed bezig!! Je hoeft ook helemaal niet overal van te genieten nu, maar het is wel goed dat je in ieder geval dingen onderneemt :) Ook fijn dat je wel "zin" hebt om weer te beginnen, dat je gemotiveerd bent om in ieder geval je diploma te halen! Je mama kan trots op je zijn! :)
Ik probeerde inderdaad de eerste weken ook wel om dingen te doen. Ik moet zeggen, het eerste iets waar ik weer een beetje van kon genieten was ongeveer een maand na mama's overlijden. Het voelde heel raar, om weer ergens van te genieten. Wat jij zegt, je voelt je lullig tegenover je mama dat je weer ergens om lacht. Maar dat mag, echt! Jouw mama zou niet gewild hebben dat je alleen maar aan het treuren bent... In die eerste maand dacht ik dat ik me nooit meer gelukkig zou voelen. Dat ik nooit meer ergens van kon gaan genieten, want m'n lieve mama was "gewoon" dood... Pff, dat voelde echt naar... Maar er komt écht een moment dat er een geniet-momentje komt. En dat komt dan steeds vaker. Tuurlijk zitten er bij mij ook nog dagen bij dat ik me verrot voel, maar dat mag ook. Maar lachen en genieten mag ook! Maar doe het vooral op jouw tijd, niets moet, alles mag!

Ik heb wel redelijk afscheid van mama kunnen nemen. Er zijn ook dingen die ik haar nog graag had willen zeggen, wat ik niet durfde te vragen/zeggen toen ze er nog was. Stom is dat he? Ik heb heel vaak op het punt gestaan om te vragen hoe zij het voor zich zag, als ze er niet meer zou zijn. Hoe ze gewild had dat we verder zouden gaan. Maar toen ze nog helemaal "bij" was, durfde ik dat niet. Het leek nog te ver weg... En de laatste weken was ze niet meer goed bij... Dus durfde ik het ook niet te vragen. Het is inderdaad nooit een goed moment, dat je moeder overlijdt... Maar ik ben "bevoorrecht" dat ik de laatste maanden zoveel bij haar ben geweest, en dat ik er zelfs bij mocht zijn toen ze overleed...

Pfoe, ik krijg even tranen in m'n ogen :( Brr, zie je wel, bij mij komen ze ook nog hoor ;)

Ik vind het zo naar om te lezen dat je geen afscheid van haar hebt kunnen nemen... Hoe was haar uitvaart? Hebben jullie dat zo kunnen doen zoals je voor je moeder wilde? Ik hoop het, want dan heb je toch haar laatste "aardse iets" heel goed voor haar kunnen doen... Heb je iets van je mama wat je heel graag van haar wilt hebben? Een kledingstuk, een sieraad? Ik heb mijn moeders armband, dat geeft me heel veel troost :)

Haar verjaardag hebben we trouwens wel "goed" gevierd. We zijn inderdaad gaan gourmetten, en we hebben gekletst. Het was een fijne avond :) Gelukkig viel het me heel erg mee, haar eerste verjaardag zo... Dat was fijn. We hebben het gedaan zoals zij het ook gedaan zou hebben. Lekker eten en lekker drinken!

Goed, ik moet nu gaan... Ik hoop je nog te "spreken" voor 30 augustus, anders wil ik jullie alvast veel sterkte wensen. Alvast, dat klinkt stom, want je kunt het nu ook wel gebruiken! Ik denk aan je!

Liefs, Laura
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

Tirza8
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 18 Aug 2011 17:40

Re: Mama net overleden

Berichtdoor Tirza8 » Ma 26 Sep 2011 21:34

Hoi Laura, ten eerste het spijt me dat ik nu pas antwoord.
Ik twijfelde heel erg of ik hier wel aan toe was en heb er dus lang over nagedacht. Ik was net even helemaal ingestort en het doet me goed als ik dat nu een beetje "weg" kan typen zeg maar.

Het is nu 7 weken geleden dat mijn mama is overleden. Ik leef eigenlijk een beetje neutraal, snap je wat ik bedoel?
Ik beleef geen plezier maar ik doe de dingen die ik moet doen. Ik ga naar school, ik werk en ik doe mijn sport, maar ik vind het allemaal niet erg boeiend meer.
Soms ben ik erg depressief en wil ik helemaal niets meer, maar soms heb ik het ook wel naar mijn zin en ben ik lekker afgeleid.
Eigenlijk voel ik me alleen fijn als ik met mijn vriend ben.

Mama's uitvaart was heel mooi, er waren zo'n 500 mensen op de crematie! Ontzettend veel en dat hadden we niet verwacht. Het was moeilijk en zo zwaar om alles uit te zoeken.. De rouwkaart, zo'n wagen en de kist, ik kon dat even echt niet meer aan. Het ging die week zo snel, dat ik het me niet realiseerde.
De avond voor de crematie was de condoleance. De kist was nog open maar mama leek niet meer op zichzelf. Vond jij dat ook? Ze was ook zo koud, ik vond het best eng, maar ik heb wel geholpen met het sluiten van de kist. De condoleance was verschrikkelijk, maar ook de crematie zelf. Dat er 500 mensen op je af komen en zeggen: 'Gecondoleerd' en je dan 3 zoenen geven, dat vond ik echt kut. Van mij hadden ze net zo goed gefeliciteerd kunnen zeggen, want het troostte mij nergens in en het was een soort van routine.
Ik heb niet iets van mama wat ik erg graag wilde hebben, mijn moeder was niet zo van de sieraden.. Al haar kleding hangt nog precies in de kast zo hoe het was.. Alles is eigenlijk nog precies hetzelfde.

Haar verjaardag was erg zwaar. Ik had mijn 2e schooldag en ik ben eerder naar huis gegaan. We zijn met z'n 4en uit eten geweest maar dat vonden mijn vader en ik erg moeilijk. We kwamen het restaurant binnen en mijn broer zei: 'Een tafel voor 5, alsjeblieft'. Maar mama was er niet, en ik zei dat we met z'n 4en waren. Ik zag aan mijn broer dat hij er weer geconfronteerd mee werd en dat was ook even heel zwaar om te zien. Herken jij dit?

Muziek en foto's vind ik het aller moeilijkst. Haar lievelingsmuziek, die tevens op de crematie is gedraaid, daar kan ik nog niet naar luisteren. Als ik het ergens hoor krijg ik een brok in mijn keel en springen de tranen in mijn ogen. dan MOET ik weg. Ook foto's van haar vind ik nog teveel om naar te kijken. Soms doe ik het, omdat ik dat graag wil en dan huil ik even goed uit. Daarna ben ik weer opgelucht. Herken jij dit ook?

Hoe gaat het nu met jou? Ik hoop dat dit niet teveel voor je is en dat je begrijpt waarom ik zo laat heb geantwoord.
Nogmaals mijn excuses,

Liefs Tirza

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama net overleden

Berichtdoor lmdehaan » Di 04 Okt 2011 18:07

Hoi Tirza,

Je hoeft je echt helemaal niet te verontschuldigen hoor! Zoals ik eerder al typte, doe vooral wat jij graag wilt.. Als je even niet wilt schrijven dan doe je dat gewoon lekker niet. Ik kijk nog regelmatig hier, maar ook ik heb eigenlijk niet altijd evenveel zin om te schrijven.

Ik begrijp het wel goed ja, dat je de dingen doet die je moet doen, maar dat je er eigenlijk geen plezier aan beleeft. Ik moet zeggen dat ik dat nu nog steeds wel heb bij bepaalde dingen. Ik ben nog niet zo spontaan in dingen, kan niet zo goed ontzettend lachen. Soms vind ik dat jammer.. Maar ik weet ook dat ik dat niet op kan roepen. Ik kan niet doen alsof…Het komt wel weer, denk ik dan. Als ik zie waar ik nu sta ten opzichte van een maand of 4 geleden gaat het al wel beter.
Ik vind het wel fijn om te lezen dat je je fijn voelt wanneer je bij je vriend bent! Probeer met hem ook veel te praten en echt te zeggen wat je voelt. Daar hebben mijn vriend en ik 1,5 week geleden een gesprek over gehad. Dat hakte er wel even in… Hij heeft natuurlijk ook heel veel in moeten leveren de laatste maanden. Ik ben niet meer wie ik was, ik vind het moeilijk om me helemaal aan hem over te geven.

Ik snap ook goed dat idee van die crematie.. Zoveel mensen die je condoleren, terwijl het zo’n verschrikkelijk rotwoord is. Het zegt je niet zoveel, je laat de rij mensen maar langs komen. Ik wilde heel graag een dvd van de dienst, omdat ik zeker wist dat ik vanalles zou vergeten. Het gaat zo in een waas voorbij… Na bijna 3 maanden kregen we een brief van het crematorium dat de dvd mislukt was. Dat er dus geen dvd was. Ik kan daar zo boos om worden… Het is niet iets wat je opnieuw doet. Juist omdat ik wist dat ik alles in een roes zou beleven wilde ik het graag… En nu kan het niet meer.
Als ik denk aan hoe mama daar lag krijg ik weer helemaal rillingen. Ze was inderdaad zo koud. Ze lag er wel vredig bij, dat het wel goed was, maar haar mond was toch een beetje raar. Ik heb wel foto’s van haar gemaakt. Daar heb ik al heel vaak naar gekeken.. Gelukkig heb ik een vriend van mij gevraagd om foto’s te maken van de dienst. Zo heb ik toch nog iets van de dienst.

Best heftig dat jullie met z’n 4en uit eten zijn geweest! Ik weet niet of ik dat had gekund, ik vond het fijn dat we thuis zijn gaan gourmetten. Dat idee van “met 5” heb ik eigenlijk niet. Mijn ouders zijn een aantal jaren geleden uit elkaar gegaan, dus toen was dat voor ons al raar. Als we uit eten gingen was dat vaak met andere samenstellingen. Maar ik kan me voorstellen dat dat wel even een nare realitycheck was…

Ik vind het heerlijk om naar de muziek te luisteren die op de crematie gedraaid is. Ik heb het eigenlijk vanaf het begin af aan geluisterd. Het geeft me het gevoel dat ze weer even dichtbij is. Ik kijk ook regelmatig naar haar foto’s. Al moet ik daar niet altijd teveel bij nadenken (denken van: kijk, dat is mama, ze is er nu niet meer.. Ik zal haar nooit meer zien…), dan wordt het me wel teveel. Huilen doe ik dan ook lekker hoor, dat lucht inderdaad op! Ik merk, ook nu ik dit allemaal zo weer typ, dat ik het eigenlijk nog niet helemaal besef. Dat klinkt misschien raar, omdat het bij mij “al” 5,5 maand geleden is. Maar toch voelt het een beetje zo…

Ik vind het fijn om over mama te praten, maar ik vind het ook wel lastig. Ik kan me voorstellen dat mensen het er niet altijd meer over willen hebben.. Daarom is zo’n forum wel fijn, je kunt alles van je af typen en je hebt mensen die je (deels) begrijpen. Soms zou ik willen dat ik iemand heb om echt mee te praten, die net zo oud is en die ook een ouder verloren heeft. Ik ken niemand die recent een ouder verloren heeft en daar graag over wil praten (gelukkig maar!!), maar soms zou het toch wel fijn zijn.

Nou, ik moet nu gaan.. Typ vooral wanneer je wilt typen, en mocht je dat niet willen doe dat dan vooral niet. Ik hoop dat het in de komende weken wat beter met je zal gaan! Ik blijf het zeggen, hoe stom het misschien ook klinkt, maar doe wat goed voelt voor je. Wil je een keer niet naar de les, ga dan een keer niet naar de les. Wil je een keer winkelen, ga dan lekker winkelen. Mocht je dan 10 minuten in de stad zijn en geen zin meer hebben (dat heb ik laatst een keer gehad…), ga dan ook vooral weer naar huis. En af en toe goed uithuilen is helemaal niet verkeerd! Dat lucht soms even lekker op, ook al is het maar voor even!

Liefs, Laura
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

Tirza8
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 18 Aug 2011 17:40

Re: Mama net overleden

Berichtdoor Tirza8 » Do 03 Nov 2011 22:54

Hoi Laura,

Ik heb je berichtje gelezen maar ik kan de kracht niet vinden om zoiets langs terug te sturen, hoe graag ik dat ook zou willen.
Hoe moet ik nou zonder mijn mama? Ik mis haar zo en ik ben zo bang voor wat de toekomst gaat brengen zonder mijn lieve mama,
die mij altijd begreep. Niemand begrijpt me in mijn omgeving, het doet allemaal te veel pijn en soms weet ik niet wat ik hier nog op de wereld doe.
Het enige wat ik wil is bij mijn lieve mama zijn. Ik ben helemaal verslagen op dit moment. En dat terwijl mijn broer met zijn vrienden boven muziek zit te luisteren en gezellig zit te drinken voordat ze straks uitgaan.. Ik weet het allemaal niet meer.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mama net overleden

Berichtdoor liddy » Vr 04 Nov 2011 12:48

Jouw gevoelens zijn heel normaal. Je broer zoekt een uitweg via zijn vrienden en de muziek.
Ga eens met de huisarts praten en bekijk samen met hem/haar wat je nodig hebt.
Wij mensen hebben niet geleerd hoe we moeten omgaan met verlies.
Sommige mensen lukt het zelf, andere mensen (net zoals ik) hebben er wat hulp bij nodig.
Iemand die naar je wil luisteren, die kan begrijpen wat er in je omgaat.
Iemand die je net dat duwtje kan geven, waardoor het net ietsje makkelijker wordt om het allemaal een plaatsje te geven.
Tirza, jij bent dat duwtje ook waard.

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama net overleden

Berichtdoor lmdehaan » Do 02 Feb 2012 11:14

Hoi Tirza,

Ik weet niet of je hier nog wel eens komt.. Maar ik was benieuwd hoe het nu met je gaat?

Liefs, Laura
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten