Mijn moeder heeft onbehandelbare kanker

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
Valorous
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 28 Jan 2012 20:53

Mijn moeder heeft onbehandelbare kanker

Berichtdoor Valorous » Za 28 Jan 2012 21:02

Hallo allemaal,

Ik heb nog niet eerder op dit forum geschreven dus ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Femke, ik ben 14 jaar en mijn moeder heeft sinds vorig jaar kanker. Op 11 januari 2011 is er baarmoederhalskanker bij haar geconstrateerd. Ze heeft toen chemo, bestraling en inwendige bestraling gehad en het leek allemaal goed te gaan. Ze had wel erg veel last van bijwerkingen waaronder oedeem, waar ze momenteel ook veel last van heeft. Ze gaat naar fysiotherapie voor lymfedrainage.

We hebben echter vrijdag te horen gekregen dat ze kanker heeft met uitzaaïngen (er is niet precies gezegd waar het zit, het zit in haar buik) en dat het onbehandelbaar is. Er is geen levensverwachting bekend, of ze wil die niet tegen mij zeggen. Ik vroeg me af of er nog anderen zijn die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt, dan zou ik graag een keer contact met je hebben.

Groetjes, Femke.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder heeft onbehandelbare kanker

Berichtdoor liddy » Zo 29 Jan 2012 14:25

Dat is wel heel heftig om te horen.
Hoe graag ik ook anders zou willen voor je, het is niet te voorspellen hoe veel tijd je moeder nog heeft, ook de dokter kan dit niet, echt niet.
Er zijn te veel factoren om een goede voorspelling te maken. Wat is de algemene gezondheid van je moeder, waar zitten de uitzaaiingen,
blijft het bij de huidige uitzaaiingen of komen er nog meer, hoe vlug groeien de uitzaaiingen, hoe vlug groeit de oorspronkelijke tumor,
hoe veel kracht heeft het lichaam, hoe veel pijn heeft ze en gaat ze krijgen, hoe goed reageert ze op pijnstilling en de bijwerkingen van pijnstilling enz.
Wellicht vind je moeder het leuk om het boek "vertel eens" in te vullen, of doen jullie het samen. Dan hoef je het niet over haar ziekte te hebben
en toch kunnen jullie iets samen doen.
Probeer eens samen met je vader aan je moeder te vragen wat haar wensen voor straks zijn, dan kun je dat opschrijven en hoe je daar niet meer over te hebben.
Lukt het een beetje om samen met je vader het huishouden te regelen?
Heb je de school al ingelicht? Beslist doen hoor, dan weten ze wat er speelt als jij ineens je heel anders gedraagt dan normaal, of vrij vraagt.
Schrijf alles van je af, zoals je hier een begin hebt gemaakt.
Voel je vooral welkom hier, want je bent niet de eerste en niet de laatste die dit overkomt.

Valorous
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 28 Jan 2012 20:53

Re: Mijn moeder heeft onbehandelbare kanker

Berichtdoor Valorous » Zo 29 Jan 2012 18:46

Bedankt voor je antwoord. Ik weet niet of ze het leuk vindt boeken in te vullen, ze is niet echt van het praten en ik zelf eigenlijk ook niet. Ik wil niet zeggen dat we niet over haar ziekte praten, maar we eindigen meestal huilend en ik praat er liever niet over. Wel ga ik naar een schoolpsycholoog en praat ik er met haar over, maar mijn moeder wil geen psychische hulp of iets in die richting. Mijn moeder is alleenstaand, het huishouden regelen wij voor zover dit kan samen en de rest doet mijn tante, zij woont naast ons. De school ga ik morgen inlichten. Ze weten al wat er aan de hand is en ik ben vorig jaar naar 3 gymnasium gegaan met 7 onvoldoendes door de thuissituatie... Dit jaar zit overgaan, weer mede door de thuissituatie, er niet in.
Mijn moeder zegt zelf dat er misschien nog misschien een experimenteel onderzoek aan kan komen dat haar kan genezen maar zelf geloof ik daar niet in. Ik weet dat het het beste is om positief te blijven, maar ik kan dat eigenlijk gewoon niet en zij op sommige momenten ook niet.

Lini
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: Ma 31 Jan 2011 15:52

Re: Mijn moeder heeft onbehandelbare kanker

Berichtdoor Lini » Wo 01 Feb 2012 15:12

Lieve Valourous,

Wat een naar verhaal, zeg... Ik leef echt met je mee. Mijn moeder heeft ook ongeneeslijke kanker, maar ik ben 28 en ook al voel ik me soms nog heel klein, ik kan me bijna niet voorstellen hoe het moet zijn om hetzelfde mee te maken als je 14 bent. Ineens mag je geen kind meer zijn en moet je nadenken over 'grotemensendingen' zoals je moeder die doodgaat, terwijl je het liefst gewoon bezig zou willen zijn met jongens en vriendinnen. Ik wil je heel erg veel sterkte wensen, want dat heb je wel nodig denk ik.

Je gaat al naar een psycholoog, dat is denk ik een goede stap. En je zoekt hier naar lotgenoten, ook dat kan helpen! Is het misschien een idee om te gaan sporten om wat van de frustratie kwijt te raken? Dat wil bij mij nog wel eens helpen. Sowieso 'dingen doen' zoals sporten of een hobby (paard, muziek, tekenen) kunnen je denk ik helpen om wat van je gevoelens kwijt te raken.

Ik snap dat het moeilijk voor je is om met je moeder te praten. Ik wil zelf ook wel eens gillend wegrennen als we samen zitten te huilen, want ik wil dit allemaal helemaal niet! Als je er dan samen over praat, lijkt het ineens allemaal nog veel echter, en enger. Maar toch wil ik je wel aanraden om het te blijven proberen. Uiteindelijk brengt het je toch dichter bij elkaar en het lucht ook wel op om je gevoelens te kunnen delen met elkaar.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Moeilijk blijft het...

Heel veel sterkte,
Lini


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten